- «Minecraft» møter «Team Fortress»

Men «Fortnite» skal debutere bransjens mest moderne spillmotor.

13. juli 2012 10:07

(PressFire.no): Etter den spektakulære annonseringen i vinter, var vi sikre på å se mer av «Gears of War»-gjengens nye, fargeeksplosive skytespill på E3 i sommer.

Der var det ingensteds å se, og det viser seg at Epic Games ville skru litt mer på det før allmuen igjen fikk ta en titt på det under Comic Con, som går av stabelen i disse dager.

I San Diego ble det annonsert at «Fortnite» blir det første spillet som bruker Unreal Engine 4 - neste utgave av verdens mest utbredte spillmotor. Den er et råskinn, så i første omgang vil skytespillet kun komme til pc, etter hva Joystiq forstår. 

- Friskt temposkifte

Designer Cliff Bleszinski har siden starten vært helt åpen om at de er tungt inspirert av mastodonten «Minecraft», og beskriver spillet som et «sandkassespill med samarbeid».

Her skal du og venner traske rundt, samle vrakgods og bygge forsvarsverk av det. De skal kunne skreddersys med avanserte finesser som skarpskytterreir og terasser, og fungerer som siste skanse når de vandøde blir rastløse.

Blant innflytelsen skal vi finne zombietegneserien «The Walking Dead», som allerede har to vidt forskjellige spilltolkninger underveis, og det fargerike skytespillet «Team Fortress 2».

- Vi har lagd «Gears of War» i seks år eller noe, og perfeksjonerte kunsten å drepe. «Fortnite» er et friskt temposkifte for oss, innrømmer produsent Tanya Jessen overfor Joystiq.

Du skal for eksempel ikke trenge å slåss om du ikke vil det. Som i «Minecraft» er det fullt mulig å dulle rundt, samle ressurser og barrikadere deg inne om natta.

Boblende dager

Noen av de nye grafikknepene til Unreal Engine 4 skal bidra til å gi spillet et mer skinnende og inspirerende ytre enn andre skytespill - i hvert fall på dagtid.

- Dagen har en slags frisk og ren og boblende følelse, som ønsker deg velkommen på ordentlig vis, skal Bleszinski ha hevdet under messa.

Forrige generasjon av grafikkmotoren er visstnok den mest utbredte spillmotoren gjennom tidene, og delaktig i flere hundre storutgivelser, men fikk også et rykte på seg for å lansere en generasjon med dystre, jordfargede skytespill.

Der tar «Fortnite» og UE4 en bråvending, men byggespillet skulle faktisk være adskillig mørkere, helt til utvikleren innså at det rett og slett ble for deprimerende. 

- Et spill for alle

- Dette er ikke bare et spill for de som liker skyte- eller rollespill. Det er et spill for alle, skal produsent Jessen ha bedyret under presentasjonen.

Det vekket spørsmål om betalingsmodellen, og om dette for eksempel kommer til å bli «free to play» slik en rekke storspill i senere tid har valgt.

Epic Games har likevel ikke helt bestemt seg for hvilken forretningsmodell som klistres på spillet. Slippdatoen holder de minst like tett til brystet, enn så lenge.

- Neste generasjon er her, og har vært det en stund. Det er en kraftig spill-pc, terger Bleszinski.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3