«Minecraft» har allerede blitt et fenomen. I så stor grad at det er enkelt å skjønne hvorfor flere av våre lesere reagerte på at spillet ikke var nominert til årets Gullstikka-utdelingen.
Forklaringen er enkel; Sandkassebyggespillet «Minecraft» har til nå bare vært i beta. Siden mai 2009 var det tilgjengelig for offentligheten i en alpha-versjon.
Skaperen Marcus Persson har nå kunngjort at den offisielle lanseringen blir 11. november. 11-11-11, altså. En tiltalende, enkel tallrekke og en riktig så populær dato for underholdningsbransjen, som Persson også innrømmer.
- Vi valgte denne datoen, med den uoffisielle underteksten «vi også». Flere spill og filmer kommer ut på den samme datoen, og det jeg selv er mest opprømt over selv er «Skyrim». Så det vil bli en slags bonus for meg hvis vi faktisk klarer å lansere på denne datoen, skriver Persson på sin blogg.
Han understreker at «Minecraft» ikke vil være et radikalt annerledes spill etter 11. november, og at lanseringen på ingen måte signaliserer at spillet er «ferdig».
- Det er ganske vanskelig å lansere «Minecraft», ettersom vi fortsetter å oppdatere hele tiden. For det første, versjonen vi vil omtale som «ferdig» vil ikke være så forskjellig fra hvordan spillet så ut for en uke siden.
- Vi vil dessuten fortsette å legge til innhold og nye funksjoner etter lanseringen også, så dette blir mer som en milepæl for oss der vi endelig kvitter oss med beta-stempelet – og det er et slags mål for oss å jobbe mot.
I forbindelse med Game Developers Conference (GDC) i San Francisco tidligere i år, fikk «Minecraft» en rekke gjeve priser i forbindelse med utdelingene Independent Games Festival og Game Developers Choice Awards. I løpet av GDC-uken uttalte også Persson at han sysler med flere spillidéer, tre for å være helt presis – der ett av prosjektene ble omtalt «som et «Football Manager», bare for fantasy-helter», av svensken selv.
Dette er spill han håper å få gjort ferdig før vi eventuelt får servert «Minecraft 2».
I februar ble det kjent at «Minecraft» hadde 4 millioner registrerte spiller, og at 1,2 millioner hadde valgt å betale for betaen - som i utgangspunktet er gratis. Det arbeides med å lage versjoner av det populære, kreative spillet til mobilplattformene iOS og Android. Majong, det uavhengige selskapet bak «Minecraft», annonserte tidligere i vinter sitt neste spill. «Scrolls» er et samlekortinspirert strategispill.
«Minecraft» får offisiell lansering den 11. november.