– Lar oss gjøre ting som ellers hadde vært umulige

Oculus-skaperen forsvarer Facebook-oppkjøpet.

26. mars 2014 10:31

(PressFire.no): Da det i går kveld ble klart at Facebook kjøper selskapet bak de sensasjonelle 3D-brillene Oculus Rift, spredde harnisken seg lynkjapt på tvers av internett.

Blant spøk om Facebookulus Rift og tredimensjonal reklame kom også sanksjoner. «Minecraft»-skaperen Markus Persson skrinlegger planene om å overføre gigantspillet til teknologien fordi Facebook-overtakelsen «gir ham frysninger».

Nå har Palmer Luckey, den unge gründeren bak framtidsbrillene, forsvart det siste døgnets største teknologibombe overfor nettstedet The Verge.

– De tror på visjonen vår. Det er så mange andre som har vært interessert, men [Facebook] kjøpte oss så vi kan lage det vi vil, stadfester Luckey.

– Superfokus på spill

Samtidig sementerer Oculus at nettsamfunnkjempen ikke tar noen form for direkte styring over selskapet med det første, og at de fortsetter som de alltid har gjort.

– Oculus handler bare om spillsamfunnet akkurat nå, vi er superfokuserte på det. Men nå kan vi få VR-plattformen ut til flere folk kjappere, bedre og billigere, hevder direktør Brendan Iribe i det samme intervjuet.

Dagens Oculus Rift bruker spesielle linser mot mobiltelefonskjermer for å skaffe god nok oppløsning i bærbar form. Oppkjøpet skal kunne endre på det.

– Mesteparten av maskinvaren vi bruker er fra mobilmarkedet. Nå som VR blir mer og mer avansert, føles det riktigere å spesiallage maskinvaren, mener Luckey.

Blir spillutgivere

Etter at Sony presenterte sine egne visjonære spillbriller på GDC-messen sist uke, kalt Project Morpheus, tilspisset konkurransen seg betraktelig for Oculus Rift.

I motsetning til den nyeste versjonen av Rift, skal de blant annet tillate 360 graders bevegelse av hodet når de utgis. De har derimot verken noen antatt pris eller et slippvindu.

Nå slår Luckey og Oculus fast at den nye kapitalen skal gi dem penger og handlingsrom til å selv fungere mer som en spillutgiver i framtiden.

– Dette lar oss investere i spill fordi vi vet at VR blir en suksess. Vi trenger bare å tro på spillet. Dere kommer til å se mye mer av oss på utgivelsesfronten, røper gründeren.

Bred støtte

Siden første utgave av virtual reality-brillene ble annonsert og finansert gjennom dugnadssiden Kickstarter for to år siden, har de skapt store dønninger i spillbransjen.

I tillegg til massiv mediedekning har også noen av bransjens største aktører stilt seg bak Oculus Rift. Storstudioet Valve samarbeider blant annet tett med dem.

På sensommeren i fjor leverte John Carmack, best kjent som grafikkguruen bak blant annet «Doom», oppsigelsen sin hos selskapet han stiftet for 22 år siden for å bli teknisk sjef for Oculus. Støtten er massiv.

I videoen under kan du se opptak fra da vi testet den første utgaven av Rift på et knippe ansatte i Dagbladet, med spektakulære resultater.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3