(PressFire.no): Det skjer flere ganger i året, og fører til at flere får lyst til å gjemme bankkortene:
Steam-salg, dumping av pc-godbiter der du nesten må holde deg parat gjennom hele døgnet for å kunne gjøre noen røverkjøp.
Sjokksalg, times-, dags- eller ukesalgene genererer definitivt store penger gjennom denne plattformen. Også Origin, GOG og tjenester som lar kunden selv bestemme prisen, har på mange måter tøyd oppfatningen av hvordan digitalhandel av spill bør skje.
NPD Group, markedsundesøkelsesfirmaet som blant annet måler salg av spill og konsoller i USA, har denne sommeren gjennomført en undersøkelse med 6 255 personer – og spørsmålene disse fikk dreide seg i hovedsak om pc-vaner og -spilling.
Av de amerikanske intervjuobjektene sier halvparten at de helst vil vente til prisen på et spill jekkes ned, eller havner på salg, før det er aktuelt med kjøp.
–NPD Group mener salgene kan ha bivirkninger, eller skaper et kundesegment bransjen må håndtere på nytt vis.
– Kundenes forventninger kan være den største barrieren for å kunne maksimere inntjeningen på pc-spillmarkedet, uttaler Liam Callahan fra NPD Group.
– Siden halvparten av pc-spillere som spiller digitalt og/eller fysiske spill på sine datamaskiner forventer at det alltid er et salg rett rundt hjørnet, må utgivere og forhandlere på bedre vis håndtere slike forventninger, mener analytikeren.
I juni, for øvrig samme måned NPD-undersøkelsen fant sted, kunne Valve opplyse at Steam-tjenesten hadde sprengt en ny barriere.
Åtte millioner brukere var pålogget Steam, samtidig, en dag der sommersalget på Steam nådde et klimaks og en sluttfase.
Veksten på Steam har vært voldsom de siste åra. Fra 44 millioner brukere i 2011, vokste dette tallet til 52 millioner året etter.
I forbindelse med Steam Dev Days i januar i år fortalte Valve at Steam-brukerne nå teller over 75 millioner aktive brukere.
Kjøp av spill på salg har en annen effekt. Ars Technica satte seg inn i brukerdata fra offentlig tilgjengelige profiler.
Teknologinettstedet fant blant annet ut at over en tredjedel av alle Steam-spill kjøpt, aldri blir spilt.
Steams voldsomme vekst har inspirert andre. Konsollprodusenter som Nintendo, Sony og Microsoft, for eksempel.
De siste åra har disse omfavnet digitalsalg – og det har blitt vanlig å finne kortvarige «sjokksalg» av nyere titler eller mer langvarige kampanjeperioder både på eStore, PlayStation Store og i Xbox-menyene.
I NPD-undersøkelsen, kalt «Understanding PC Gaming 2014», ble 37 prosent av alle 6 225 personene (ni år eller eldre) klassifisert som pc-spillere. Denne gruppen spiller i snitt 6,4 timer hver i uka.
51 prosent av pc-spillerne er menn. 49 prosent kvinner. Snittalderen på en pc-spiller i USA er 38 år, ifølge denne NPD-rapporten.
NPDs spørrerunde i sommer klassifiserer pc-spillerne i to grupper: «casual» eller «hardcore». For å kvalifisere til sistnevnte kategori, måtte intervjuobjektene oppgi at de spiller online-spill (MMO), action/eventyr, sport, racing, sanntidsstrategi, rollespill og/eller skytespill på en pc eller Mac.
Flertallet av «hardcore»-spillerne i undersøkelsen er menn. «Casual»-spillerne er dominert av kvinner. NPD skriver ikke om funnene deres avdekker at pc-spillerne tiltrekkes av hyppige salg, men slår altså fast at halvparten av eksisterende pc-spillere forventer rabatt før de slår til og kjøper.