(PressFire.no): Folkefinansieringssiden Kickstarter kickstartet en ny vår i spillmiljøet ved å la tilhengerne selv finansiere smale spill og etterlengtede oppfølgere.
Det demokratiske initiativet er uhyre populært i dag, ikke bare blant entusiaster og uavhengige spillskapere. Nå hiver også gigantutgiveren Square Enix seg inn i polkaen.
I samarbeid med Kickstarter-konkurrenten Indiegogo lanserer «Tomb Raider»-eierne tjenesten Collective, en kuratorplattform for spill.
- Collective lar spillskapere dele idéer som spillerne selv velger om skal realiseres eller ikke.
- Square Enix kobles deretter på suksessprosjektene, mens et samarbeid med Indiegogo lar spillerne finansiere idéene de liker best, forklarer hjemmesiden.
Konseptet ser ut til å blande Steams Greenlight-tjeneste og Indiegogos eksisterende folkefinansiering til en samlet plattform. Spillere skal både vurdere og betale prosjektene.
Før du får hjelp, har du 28 dager på deg til å overbevise publikum.
Om kravet nås, skal storutgiveren bistå med budsjettering, verktøy og annen infrastruktur.
- Det er gratis å prøve seg på tjenesten, men du må godta visse betingelser, forklarer nettstedet.
Vi vet foreløpig ikke hva den avtalen innebærer, eller om den for eksempel gir Square Enix lisensrettigheter, eksklusive utgivelsesrettigheter eller en prosentandel av inntekten, slik tradisjonelle utgiverkontrakter gjerne krever.
- Jeg har veldig blandede følelser, skriver Natascha Röösli fra Rock Pocket Games i en epost til PressFire.
Tønsberg-studioets markeds- og PR-sjef sammenligner formatet med Steam Greenlight, og understreker at utsilingen delegeres bort til fans, mens skaperne selv må markedsføre idéen.
- Hele vitsen med en utgiver, utover finansiering, er jo markedsføring. Jeg synes det er veldig leit at du må gjøre alt dette selv før de engang ser på spillet ditt. Det favoriserer dem som er tidlig ute, og drukner etterdilterne.
Röösli sammenligner initiativet med Kickstarter, som hun mener favoriserer etablerte navn og sprø konsepter eller gode historier som plukkes opp av media - på bekostning av resten.
- For ikke å snakke om markedsføringen en slik kampanje krever av deg. Det er ikke verdt å gi opp lisensrettighetene for sånt, noe jeg er sikker på at Square Enix krever. De er tross alt en utgiver, spekulerer spillskaperen.
Röösli mener det er farlig om man ender opp med å miste all kontroll så fort Square Enix overtar prosjektet, men at det gjenstår å se hvor mye styring de tar.
I hennes perspektiv er det viktig å anerkjenne hvor vanskelig det er å ta tilbakemeldinger til seg og foredle dem:
- Det er ordentlig tøft å ha et lass av sjefer, avslutter Rock Pockets altmuligkvinne.
PressFire har tatt kontakt med Square Enix for redegjørelse av Collective og utdyping av betingelsene de stiller i kontrakten sin, men hadde ikke fått svar i skrivende stund.