«Football Manager»-sjefen om Chelsea-krisa: – Umulig å dra det like langt i spillet

6. november 2015 20:16

(PressFire.no): Mange har allerede tjuvstarta en ny sesong med «Football Manager 2016»-betaen.

«FM 2016» er nemlig én uke unna offisielt slipp. I Islington, England sitter det derfor nå mer enn 70 spillutviklere og forbereder seg på tøffe ekstraomganger.

Miles Jacobson.
(Foto: David Vintiner).

Rakk bare så vidt fjorårslanseringa

Vi skal gjøre oss helt ferdige med spillet denne helga, selv om vi hadde et håp om å være i mål fredag. Et par justeringer gjenstår. I fjor ble vi ferdige omtrent seks timer før lansering. I år skal vi virkelig prøve å unngå å havne i den samme situasjonen, forteller «FM»-sjef Miles Jacobson til PressFire.

«Football Manager 2015» var et spill som føltes ubalansert i starten, blant annet med unødvendig mye disharmoni i spillerstallen inntil Sports Interactive hadde polert og glatta ut litt.

Det sier litt, vi opplevde at ellers så sindige Mats Møller Dæhli fremsto med et utbrudd av Balotelli-nykker og bidro sterkt til å rive i stykker harmonien i Cardiff-stallen.

 Jeg er enig, fjorårets «Football Manager» var sånn i begynnelsen. Derfor har vi internt i studioet endra praksis rundt hvordan vi jobber, sier Jacobson.

I fjor, da vi følte vi hadde et veldig solid spill, var det rett og slett ikke polert nok. Vi ramla i den samme fella mange andre utviklere gjør – for med muligheten til å oppdatere og legge ut «patcher» i etterkant, bruker man dette for å utvide utviklingssyklusen litt.

Les også: Ordna plass til Martin Ødegaard i«FM 2015».

Møller Dæhli slo seg vrang i «FM 15».
(Skjermdump: PressFire).
Møller Dæhli slo seg vrang i «FM 15».
(Skjermdump: PressFire).

Justerte taktikken

Det har blitt justert på flere elementer hos Sports Interactive etter tidsklemma i fjor.

– En annen ting, noe jeg tar hele ansvaret for: i fjor dytta vi inn masse innhold, men ikke alt passa nødvendigvis perfekt sammen. I år har vi forsikra oss om at alle tilskudd til «FM 16» tar hensyn til hver bit av spillet.

Jacobson forteller at i stedet for å sitte på hver sin tue, med ansvaret for enten taktikk, økonomien i «FM» eller treningsopplegg, har de i år dratt mer i samme retning. Samtidig.

Hatt et overblikk under utviklinga av spillet de mangla i fjor, ifølge «FM»-generalen.

– Uten å virke altfor arrogant: jeg syns vi har lyktes. Og veldig mange av tilbakemeldingene vi har fått fra betaen underbygger også dette.

Se video: Finner Solskjær vinnertaktikken i «Football Manager»?

Mer utfyllende skade-fakta i år.

Flere skader i dagens fotball

Det blir trolig utstrakt bruk av overtidsmatordninga hos Sports Interactive før de leverer fra seg en ferdig «FM 16»-kode etter denne helga.

Jacobson forteller de har en liten smørbrødliste med feil som må repareres før de gir utgiver SEGA grønt lys til å trykke disker og klargjøre for Steam-digisalg.

Ikke alt beta-spillerne har kritisert «FM 16» for er med på denne lista, avslører han.

Et av områdene der jeg har fått negative tilbakemeldinger, går på antallet skader i spillet akkurat nå. Til dem som har poengtert dette og syns det er altfor mange, vil jeg si at «FM 16» bare har 70 prosent så mange skader som i virkelighetens fotball.

– Slik fotballen er i dag er det av en eller annen grunn flere skader enn før. Det er noe vi også må reflektere i spillet. Når folk klager og sier: «seks av mine førstelagsspillere er jo skadd!», svarer jeg bare: «du er heldig, bare se på situasjonen i Newcastle

Leeds' Patrick Kisnorbo i blodig feiring
etter FA-cupseieren på
Old Trafford i 2010.
(Foto: Darren Staples, Reuters/Scanpix).

Bandasjene debuterer i år!

Til nettopp skadesituasjonen, eller rettere sagt rekonvalesensen, har SI Games tatt grep.

De har henta inn råd og eksperthjelp fra profesjonelle leger og fysioterapauter for å kunne skildre et mer realistisk skadeforløp.

– Du får mer informasjon om skadene, men også beskjed tidligere. I fjorårets spill fikk du vite at en spiller skada seg under kamp, men ikke hva denne skaden dreide seg om før etter matchen var slutt. Man kunne oppleve å ha en spiller med brukket fot, fortsatt i stand til å gå rundt på banen.

Det nye skadesystemet lar deg få innsikt i hvor på kroppen skaden er, også under kamp.

– Hvis du har en spiller som pådrar seg en mindre hodeskade – la oss si et kutt – kan du se ham komme inn på banen igjen med bandasje rundt hodet. Mye bedre, enn at du før kanskje valgte å bytte ham ut fordi du ikke visste nok rundt omfanget.

 En annen ting vi har gjort i år, noe som før har ligget litt bortgjemt i spillet, er å løfte fram prosenttallet med hvordan kampformen til spillerne er. Dette kan du nå finne uansett hvordan du ser på stallen din, sier Jacobson.

Skadesituasjonen er mer kompleks

Kjenner du til fascinasjonen folka hos Sports Interactive har for skikkelig fotballnerderi, vet du at de liker å gå lenger enn de fleste andre sportsspillutviklerne.

Det er nemlig enda mer å melde om når det gjelder hvordan du best skal lose skadde spillere på vei tilbake til toppformen i «FM 16».

Det har gått såpass langt at når en spiller er på vei tilbake fra skade – la oss si at det dreier seg om en kneskade, spilleren begynner treninga og senere får noen minutter med kamp – blir det en ekstra belastning på det kneet som ikke har vært skadd.

– Dette beinet må gjøre mer av jobben, for kroppen vet at høyre kne ennå ikke er helt friskt.

– Derfor er det større sjanse for at man kan skade venstre kneet, i denne prosessen med å prøve å helbrede det høyre.

Chelsea-sesongen hittil har ikke
vært mye å le av.
(Foto: Philip Brown, Reuters/Scanpix).

Ingen Mourinho-simulator

 Alt styret rundt Chelsea og José Mourinho nå: er dette noe som egentlig kan simuleres i «Football Manager» – eller er det et eksempel på at virkeligheta noen ganger overgår selv fantasien?

– Vel, du kan klage under pressekonferansene. Du kan få straff og være nødt til å sitte på tribunen under kampene hvis du går for langt eller anker i hyppigste laget. 

Du har mulighet til å kvitte deg med klubblegen din, også i «Football Manager»?

Det kan du ikke gjøre underveis i kampene, men rett etterpå kan du gi legen fyken. Det å kvitte seg med folk i støtteapparatet i «FM» kan påvirke spillerstallen din, spesielt hvis det er noen som er godt likt.

Ja, dette er eksempler som skjer også i spillet vårt, men det kan ikke bli dratt like langt eller med like ødeleggende kraft som det vi ser hos Chelsea nå, sier Miles Jacobson til PressFire.

(I «FM» kan du for eksempel ikke bli saksøkt av klubblegen du sendte på dør, med noen kruttsterke gloser i avskjedsgave).

Vi må lage noe som er morsommere. Hadde vi sparka managere like hyppig som de gjør i Brasil, hadde du klart å beholde jobben i bare tre måneder. Det hadde ikke vært tilfredsstillende for den som spiller. 

Snart blir det umulig å se forskjell
mellom dette og ekte fotball,
påstår Jacobson.

Vil viske ut forskjellene mellom «FM» og ekte fotball

I år skryter Sports Interactive av at de har mer enn 2000 nye animasjoner i kampmotoren sin. I et PressFire-intervju fra i fjor, avslørte Jacobson at de er igang med en fem år lang plan for å ruste opp hvordan kampene i «FM» vises.

Hvor står dere i dag i denne femårsplanen og hvor går veien videre?

 Vi er nå inne i fase to. Det andre året av denne femårsplanen. Denne fasen handler om å tilby ekstra animasjoner. Vi er heldige som får anledning til å jobbe med Creative Assembly, vårt søsterstudio, med et briljant motion capture-studio og flinke folk der.

Når utviklerne bak «Total War»-serien og fjorårets «Alien Isolation» tar seg pauser, tropper altså «Football Manager»-gjengen opp i filmstudioet for å gjøre opptakene som resulterer i nye animasjoner.

Jeg kommer forresten ikke til å fortelle deg hva fase tre, fire og fem går ut på, sier en fremsynt Jacobson og ler.

– Idéen bak denne femårsplanen, det vi ønsker å oppnå, er at du ikke skal klare å se forskjellen på «Football Manager» og en ekte fotballkamp – når du velger kameravinkelen lengst unna matta.

– Det er der vi skal være om noen år, hevder han.

ProZone-samarbeidet gir
enda mer statistikk.

Fôrer data til ekte klubber

En stor del av «Football Manager»-opplevelsen handler om statistikk. Tallverdier til noen hundre tusen spillere fra cirka 50 land. Et knekkebrød-tørt Excel-ark.

Ifølge noen.

Andre omfavner nettopp denne dybden, en som kan gi deg oversikt og ferten av et purungt supertalent fra Argentina – der du gjennom forsiktig kamptrening og riktig veiledning til slutt kan se ham blomstre til en gigant helt i Messi-klassen.

I år har Sports Interactive satsa enda hardere på statistikkbiten gjennom samarbeidet med ProZone – kampanalyseverktøy mer fremtredende i år enn i tidligere «FM»-årganger.

Fra denne dataen kan man hente tips både til taktikk- og treningsopplegget.

– Vi jobber med ProZone på mange måter. De lisensierer faktisk databasen vår. ProZone selger vår data til ekte fotballklubber, som verktøy til speidernettverkene sine.

– Kampanalyseverktøy er ikke nytt i «FM». Disse var for det første ikke så kraftig, og heller ikke så flittig brukt. Vi har fått opplæring i ProZones systemer og har også vært i kontakt med dataanalytikere hos fotballklubber for å kunne forstå hva slags data en manager trenger – og hva ekte managere får levert et par dager etter kamp, sier Miles Jacobson til PressFire.

FOTO (Hovedbilde): Sergey Dolzhenko, Epa/Scanpix.

«Football Manager 2016» lanseres 13. november til pc, Mac og Linux. «FM Touch» og «FM Mobile» er egne utgivelser mynta på managere i bærbart modus.

Se Tottenhams Nacir Chadli, om hans forhold til «Football Manager»: 
(VIDEO: Sports Interactive).

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3