Dette er de fire indie-spillhåpene til Xbox One

17. juni 2015 16:34

(PressFire.no): De små spillstudioene fikk også tråkke inn i rampelyset under Microsofts pressekonferanse under E3 i år.

Ikke bare de digre, dyre.

Her finner du flere E3-nyheter.

Chris Charla fronter indie-satsninga.
(Foto: Casey Rodgers, Ap/Scanpix).

Microsofts indie-alibi

Spillgiganten hadde plukket ut fire småstudioer som fikk dele gulvet med dem, enten gjennom eksklusive eller grytidlige slipp på Xbox One-konsollen.

Alle er for øvrig del av Microsofts id@Xbox-tiltak, som gjør det enklere for mindre og uerfarne utviklere å slå seg sammen med konsollmakkeren for å slippe spillene sine på plattformen.

Her har du en nærmere titt på de fire indie-spillene, først vist av Microsoft under E3-briefen.

Iskald romstering: «Tacoma: Space Exploration».

Den første tittelen som ble nevnt under konferansen var Fullbrights «Tacoma: Space Exploration».

Spillet har slippdato en gang i 2016, og virker å være forankret i de samme filosofiene som studioets tidligere, kritikerroste godbit «Gone Home» fra 2013.

Forskjellen er at du ikke utforsker et etterlatt hus, men en diger romstasjon. Ellers virker det som at vi kan forvente spaserturer rundt i forlatte, gravitasjonsløse miljøer, der historiefortelling er sydd inn i miljø framfor manus.

De inneklemte rommene og klaustrofobiske sjaktene kan minne litt om undervannsbyen Rapture fra «Bioshock»-universet, noe som kanskje ikke er så rart i og med at flere i Fullbright-stabben har hatt en finger med i utvidelsespakken «Minerva’s Den» til «Bioshock 2».

Fra asken til ilden: «Ashen».

«Ashen» var det andre spillet opp på podiet. Dette er en eksklusiv tittel til Xbox One fra Aurora44 som spiller på eventyr og utforsking i en dyster og fremmed verden.

Et nøkkelord her var tillit, og hvordan du tilsynelatende må balansere samholdet med spillere mot storslåtte miljøer og en fauna av gedigne beist.

Spillet virker ellers inspirert av spill som «Shadow of The Colossus» og «Journey», og kanskje også «DayZ» gjennom måten nerven først og fremst kommer fra blandingen av nett- og alenespill, og de tvetydige agendaene mellom spillerne.

Sanseløst: «Beyond Eyes».

I «Beyond Eyes» spiller du som den innesluttede tiåringen Rae. Rae har vært blind fra tidlig alder, og må geleides rundt i pastellfargede omgivelser på leting etter katten sin.

Spillet er utviklet av Tiger & Squid, som til tross for en mislykket crowdfunding-kampanje står klar til slipp på både Steam og Xbox One en gang i løpet av året.

Det kan virke som om sansebildet er en viktig tematikk her. Verden er dekket av hvitt, og Rae kan kun lede seg rundt basert på lyder hun hører og impulser hun får fra de andre sansene sine. Fortellingen virker ellers personlig preget, rotet i utforsking, barnefantasi og hvordan vi som mennesker oppfatter verden rundt oss.

«Steamboat Willie» møter «Super Meat Boy»: «Cuphead».

«Cuphead» fra Studio MDHR var kanskje det mest etterlengtede Xbox One-eksklusive småspillet, også for PressFire-redaksjonen, og fikk avslutte gullrekken av indiehåp for Microsoft.

Spillet skal være sterkt inspirert av tegnefilmer fra 30-tallet, i stil med det vi har blitt kjent med fra blant annet Max Fleischer og Walt Disney. Likevel skal det myke og romantiske opphavet være gjennomsyret av en hardbarka 16-bits nerve, og skal utfordre selv de mest drevne nostalgikerne gjennom en serie med beinharde og storslåtte actionsekvenser.

Her snakker vi med andre ord ikke bare om spillversjonen av en stilisert stumtegnefilm, men et supervanskelig og frustrerende skytespill for de som virkelig skriker etter bank.

«Cuphead» slippes en gang i 2016, til Xbox One og Steam.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3