Gone Home

Gi oss et par timer i huset ditt, og vi vet godt hvem du er.

(PressFire.no): Å traske rundt i et forlatt hjem er litt som å utforske et spøkelseshus da du var liten - du lar deg påvirke på samme måte.

Du legger merke til alle lydene rundt deg. Regnet som slår ned på taksteinen skaper kanskje en beroligende stemning. Men så fort huset gir fra seg en lyd, går du alltid ut ifra det verste. «Her må det være noe feil».

Lyset flikker av og på, men du vet ikke hvorfor. Over deg hører du bevegelse – «det må komme fra loftet». Og akkurat idet du runder hjørnet inn mot kjøkkenet, hører du stemmer fra rommet bak deg.

Eller gjør du det?

Intime følelser med deg selv

«Gone Home» spiller på hele følelsesregisteret ditt, og jeg tror det er delvis hvorfor spillet fungerer så utrolig bra som det gjør.

Det er nok en del betingelser som må stemme for at det skal resonere like godt med deg som med meg, men verdsetter du et godt, modent forfatterskap, kan jeg ikke tenke meg noe mer stemningsfullt å sette meg ned med en sensommerkveld enn dette, komplett med intimiteten du får fra noen gode øreklokker og et par uavbrutte timer.

Historien åpnes når du står foran inngangsdøra til det nye huset ditt. Du heter Kaitlin Greenbriar, og har vært ute på reise i ett år. Du kommer hjem, men ingen er der for å ønske deg velkommen hjem.

Huset er helt tomt, og det eneste som møter deg er en lapp på døra fra søsteren din Samantha, som viser seg å være terskelen inn til en utrolig interessant og følelsesladd fortelling, sydd sammen av dokumenter, dagbøker og notater strødd rundt det store huset.

Her finner vi med andre ord et spill som handler mer om en kognitiv øvelse, enn en som handler om mestring av mekanikker.

Magisk minimalisme

Nytenkningen kommer fra hvordan utviklerne bruker mediet til å fortelle en urovekkende historie som forsiktig pirrer deg gjennom dine egne impulser.

Det er virkelig noe magisk med minimalismen her – hvordan du bare trasker rundt av ren nysgjerrighet i de tomme hallene, og interagerer med hverdagslige og personlige objekter.

Du finner med andre ord ingen eksterne autoriteter eller påtvungne systemer. Alt som eksisterer er deg og et forlatt hus, der hver eneste kvadratmeter av arealet brukes til å formidle mening og kontekst.

Det er en grunn til at du finner dokumenter sammenkrøllet i papirkurven, en bortgjemt whiskyflaske eller en skoeske full av sentimentale eiendeler eller avisutklipp. Alt er der for en grunn – for å forsiktig fargelegge. Utviklerne får utrolig mye igjen for utnyttelsen av det begrensede spillerommet sitt.

En årvåken spiller vil ved veis ende vite nøyaktig hva mamma drev med, hva hun driver med til daglig i og utenfor jobb og hvordan faren har taklet flytteprosjektet som strebende forfatter.

Må oppleves

Dette føles virkelig som et sted hvor levende mennesker har oppholdt seg og interagert med hverandre på daglig basis.

Akkurat det er grunnlaget for fortellingen også – mennesker, for eksempel en tenåringsjente som prøver å tilpasse seg et nytt liv med nye mennesker. Det er alt for mye tankevekkende og viktig som skjer under lokket her til at jeg kommer til å avsløre mer, men det er en fortelling man bør oppleve selv.

Samtidig er det interessant hvordan spillet nærmest er likegyldig til om du faktisk klarer å pusle sammen alle bitene til et komplett bilde.

For «Gone Home» er det vel så viktig å få deg til å føle noe om det du ser og leser – om det så er nostalgi fra referansene til nittitallets populærkultur, frykt for din egen ensomhet og isolasjon eller empatien du føler for menneskene du danner konturer av ettersom du graver fram hint og ledetråder om personlighetene deres.

«Gone Home er for deg som liker gode historier og interaktive skildringer, fortalt av mennesker som faktisk har noe å fortelle uten å ty til sensasjonelle temaer. Det er bare godt, voksent forfatterskap som ligger i bunnen her, samt en poengtert langfinger til større produksjoner om at du ikke trenger en stab av filmregissører fra Hollywood for å røre deg eller skape betydningsfulle historier.

Noen ganger holder det med et hus fult av hemmeligheter.

«Gone Home» ble sluppe til Windows, Linux og Mac 15. august og kan kjøpe på Steam eller http://www.gonehomegame.com.

Oppsummering
Positivt
Spennende historiefortelling, ren utforsking, åpent for tolkning, sitter med deg i etterkant.
Negativt
Ingen relevante.
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3