OSLO (PressFire.no): 9. januar var det dags for årets prisutdeling for spillindustrien i Norge.
Spillutviklere og -utgivere fra hele landet, over 160 i tallet, samlet seg på Filmens Hus i Oslo for å hedre seg selv, det hele i regi av Virke Produsentforeningen og Spillmakerlauget.
Etter fjorårets noe famlende prisseremoni var årets utgave langt bedre gjennomført, om enn ikke litt vel tempofylt.
Det hele var fra start til slutt over på en halvtimes tid, selv med utallige klemmer utdelt til vinnerne. Kjapp utdeling til tross, det var en god og profesjonell ramme som var produsert rundt feiringen.
Funcom med flest
2015 nådde kanskje ikke opp til året før som det mest innholdsrike spillåret, men det var nok spill til å fylle opp nominasjoner i en rekke kategorier.
Flest priser gikk til Funcom, som dro til seg diplomer og sjampis for både beste visuelle stil,beste lyddesign og beste historie for sitt «The Park».
Men storeslem var det Tønsberg-baserte Rock Pocket Games som tok.
I tillegg til beste tekniske prestasjon for «Knutsen og Ludivgsen På Skinner» fikk de også selve rosinen i spillpølsa med årets spill for «Shiftlings».
Les mer: Vår anmeldelse av «Shiftlings».
Rock Pocket (Foto: privat)
r> – Verdt alt slitet
Produsent i Rock Pocket, Natascha Röösli, var selvfølgelig godt fornøyd med kvelden.
– Det var en stor overraskelse. Vi satt alle og tenkte ‘det er en ære å bare bli nominert sammen med de to andre selskapene’, sier hun til PressFire.
- Vi har lagd et spill vi selv ønsket å spille. Vi elsker det vi gjør uansett, men å få en slik bekreftelse fra folk som har spilt «Shiftlings», det er en utrolig motivator.
Röosli mimrer tilbake til den første gangen de fikk feedback på spillet, fra Eurogamer Expo for noen år siden. Å ta med bilder og video av spillere som kom med tilbakemeldinger tilbake til teamet i Norge er de lykkeligste minnene fra utviklingen av spillet.
Men lite slår å faktisk vinne.
– Det gjør alt verd det. Tårene, de lange kveldene, frustrasjonen ved å gå gjennom sertifisering, alt det blir verd det når vi vinner noe sånt.
Röösli kan også fortelle at selv om spillet ikke har gjort det så bra kommersielt som de hadde håpet, så har teamet lyst til å se på muligheten for å ekspandere verdenen rundt de to gassfylte heltene.
– Hva er fremtiden til «Shiftlings» nå? Har dere lyst til å lage et spill til i serien?
– Vi lekte litt med tanken på det under utviklingen, men etter hvert tenkte vi litt mer på at vi kanskje vil lage et spill som bygger på og bruker universet til noe annet. Kanskje noen spiller og får en ‘hei, det er jo figurene fra «Shiftlings»’-opplevelse.
Spillet var forøvrig et konsept født under NFI-konkurransen NM i Gameplay for to år siden, en konkurranse som også ble gjennomført nå på lørdag.
Den gangen vant Rock Pocket 100 000 kroner, og gikk altså hen og fullførte spillet i fjor - og som har kommet på alle hjemmeplattformer siden.
Her er vinnerne under Spillprisen 2015:
Beste visuelle stil: «The Park», Funcom
Beste lyddesign: «The Park», Funcom
Beste tekniske prestasjon: «Knutsen og Ludvigsen på Skinner», Rock Pocket
Beste innovasjon: «Block n Load», Artplant
Beste historie: «The Park», Funcom
Årets stjerneskudd: «Enki», Asio
Årets spill: «Shiftlings», Rock Pocket