OSLO (PressFire.no): På lørdag braket årets utgave av NM i Gameplay løs. Der konkurrerte 70 lag av norske spillutviklere om å lage den beste spillbare prototypen fra temaet «size matters».

Arrangementet ble avholdt på utestedet Tilt i Oslo. Drøyt 30 lag møtte til slutt opp for å vise frem håndverket sitt i den årlige konkurransen arrangert av Norsk Filminstitutt, og hva de hadde utrettet på to uker.

Tønsberg-studioet Rock Pocket Games viste seg å være det aller hvasseste av dem. De vant med det polerte plattformspillet «Shiftlings», som toppet knallhard motstand.

- Kvaliteten på bidragene var virkelig bra! Flere har utgitt spill og øvd siden sist. Jeg tror folk har blitt dyktigere. De profesjonelle kan fri seg fra alt det der med penger, åpne hodet og bare peise på. Det hever nok nivået, forklarer arrangør Kaja Hench Dyrlie fra Norsk Filminstitutt til PressFire.no. 

 

Spillrådgiver Kaja Hench Dyrlie i NFI.
(Foto: Kåre Jensen)

- Mye høyere nivå

Spillstudioet ble belønnet med 100 000 kroner i tilskudd fra Norsk Filminstitutt og 50 000 i gratis annonser fra nettstedet Spill.no. De kommer med forholdsvis få føringer.

- Det er ikke et krav at pengene brukes på spillet de deltok med. De kan ikke dra til Bali og bruke dem på horer og karameller, liksom, spøker arrangøren.

- De må gjerne investeres i en enda bedre idé. Det er på en måte talentutviklingspenger. Å delta og få tilbakemeldinger er nok viktigere enn pengene, fortsetter Hench Dyrlie, som til daglig er spillrådgiver i NFI.

Arrangementet ble avholdt for tredje gang i år, og vokser stadig i popularitet. Samtidig ser man at ikke bare privatpersoner, men også etablerte spillstudio viser interesse.

- De som har vært med sier at dette er noe de skal begynne med fremover, for å frigjøre kreativitet. Man blir veldig låst når man jobber med det profesjonelt. Det må man jo være, røper Dyrlie, som er begeistret over nivåøkningen i den norske spillbransjen.

- Det har helt klart blitt mye bedre. Før hadde jeg oversikt over alle spill som kom ut, det har jeg ikke i det hele tatt lenger. I søknadsrunden var det fem-seks jeg aldri har hørt om før. Det er kjempebra, sånn bør det være. 

 

Ivan Moen og Natascha Röösli
fra Rock Pocket Games.
(Foto: PressFire.no)

Debutantseier

Vinnerne var også debutanter i år, etter å ha deltatt som tilskuere flere ganger, uten å kunne være med. Nå ryddet de tid gjennom jula, og jomfruturen ga definitivt mersmak.

- Dette er jo sånn vi vil jobbe, innrømmer studiosjef i Rock Pocket, Ivan Moen, til PressFire.no. 

De består av ti utviklere i Tønsberg, som blant annet gjør strøjobber på anbud i tillegg til arbeidet på eventyrspillet «Oliver & Spike: Dimensjonshoppere» og spillverktøyet Gametracer. Moen og gjengen har tidligere gjort stor suksess med iPhone-spillet Pakken.

- Vi var vel tre stykker på jobb i romjula da temaet ble sluppet. Diskuterte idéer. Fant frem til noen kule og googla dem for å se om det var noe lignende. Det er det jo som regel.

- Til slutt tenkte vi at «faen, vi skal ikke bare være to spillere som er kobla sammen, også bytter de størrelse med hverandre?». Den idéen kom vel på nyttårsaften, tror jeg, forteller Moen om konseptet bak «Shiftlings».

 

Alle fra vinnerlaget.
(Foto: PressFire.no)

Polert seier

NM i Gameplay-juryen er først og fremst på utkikk etter gode kjernetanker for selve spillet. Vinnerprosjektet kunne likevel skilte med svært høye produksjonsverdier og polert grafikk for en prototype. 

- Med unntak av fire kulisser i bakgrunnen av en scene, er alt lagd av grafikkraceren Henning (Ludvigsen, journ. merk) på tre og en halv dag, avslører sjefen.

Til sammen var de åtte personer som jobbet på «Shiftlings» i ulike roller som nivådesign og lydproduksjon. Sluttresultatet ser du i videoen på bunnen av denne siden. 

-  Det er gøy å se hvor mye vi kan lage og hvor effektive vi kan være når alle jobber sammen! bryter Natascha Röösli fra Rock Pocket begeistret inn.

«Shiftlings» er i utgangspunktet et mobil- og nettbrettspill, og Rock Pocket Games hadde første planer om å presentere det på en utviklerutgave av indiekonsollen Ouya, men fikk ikke tid.

 

Skaperverktøyet Gametracer.
(Foto: PressFire.no):

Vil fullføre idéen

Det er en ydmyk gjeng som tok hjem seieren. Representantene fra studioet innrømmer gjerne at de hadde et overtak i å være både profesjonelle og flere enn de fleste konkurrentene. 

- Jeg er positivt overrasket over nivået. Jeg har bare sett ti av spillene i år, alle de var bra. Tidligere har det vært noe bra og mye dårlig. Jeg er fra demomiljøet på Amiga, og husker grafikkonkurransene vi hadde på slutten av åttitallet. Det så jo helt sykt ut. Nå begynner det å løfte seg i spill også. jubler Ivan Moen. 

Pengene har de foreløpig ingen planer for, men alt tyder på at de enten investeres i et av de andre prosjektene deres eller en fullstendig versjon av prototypen de lagde til NM i Gameplay.

- Det hadde jo vært veldig dumt å ikke gjøre det ferdig, kan du si. Nå har vi lagd noen gåter, og sånn vi har lagt opp det grafiske kan vi sikkert lage 30 nye brett uten at vi trenger ny grafikk. Hvis ikke vi gjør noe, er det fordi vi ikke har tid, forklarer Moen.

Planene fremover er i hvert fall veldig tydelige for spillstudioet, som kommer stadig nærmere utgivelsen av sitt største og viktigste spill hittil.

- Fire av oss jobber på «Oliver and Spike» på heltid opp mot Game Developers Conference.  Disse pengene kan jo la oss sette flere på det. Vi satser alt på å få vist det frem maksimalt der.

 

PS. Fjorårets vinner, Kristoffer Jetmundsen, ble en av finalistene i år også. Bidraget hans er lagt ut gratis på internett, så du kan prøve det selv om du vil.

PPS. I fjor fulgte vi en av finalistene i NM i Gameplay fra idéen ble unnfanget til han stod på podiet og ventet på det endelige resultatet. Det kan du se i minidokumentaren om Joakim.

Annonse. Diskuter denne annonsen her.

Kommentarer