(PressFire.no): Mandag trakk Valve presenningen av SteamOS, et Linux-basert operativsystem bygd rundt den ultrapopulære dataspillsentralen Steam.
Gratistiltaket skal blant annet være skreddersydd for mindre, stueorienterte datamaskiner og være svært åpent for personlige endringer.
Det har skapt jubel og begeistring blant pc-glade spillskapere.
- En modig og mektig idé, slår «BioShock»-skaperen Ken Levine fast til PC Gamer.
- Vi har sett en demokratisering med Kickstarter og Humble Bundle. Til og med Steam Workshop, hvor du stoler på at publikum kan forbedre opplevelsen.
- Det krever åpenhet, fortsetter historiefortelleren, som begynte karrieren i pc-studioet Looking Glass («System Shock», «Thief»).
- I starten ba Steam om for mye, uten å gi nok tilbake.
- I dag er det sånn «du vil at jeg skal bruke dette programmet, hvor jeg installerer spill hvor jeg vil? Dere oppdaterer dem automatisk? Jeg må aldri laste ned en patch? Jeg får Workshop? Jeg får Community? Jeg kan lage hatter og selge dem? Alt dere ber om er litt DRM? Okay!».
Levine virker særlig begeistret for hvordan SteamOS skal kunne strømme Windows-spill fra en ekstern maskin, og dermed omgå bekymringen med at mange titler ikke støtter Linux.
- Jeg kunne tenkt meg at alle skjermer ble gjort til en mottaker. Chromecast gjør allerede noe sånt. Du får en dongle som stikkes inn i tv-en, så kan du strømme ting til den fra tv-en, Ipad-en, hva som helst.
Spillstudioet hans, Irrational Games, har derimot ikke begynt å lage spill for SteamOS enda, siden de er opptatt med den første historieutvidelsen til «BioShock Infite»
Det har til gjengjeld svenske Paradox Interactive, først og fremst kjent som skaperne av smale men kreative og tildels populære pc-spill.
- Vi har jobbet opp mot SteamOS temmelig lenge, siden det stort sett er det samme som Linux-versjonen Steam kjører på, forklarer sjefen i Paradox Studio, Johan Andersson, til PC Gamer.
«Crusader Kings 2» og «Europa Universalis 4» skal allerede være klare til å smekkes rett inn i SteamOS. Andersson slår fast at det gjelder alle deres framtidige spill også.
- Vi tror SteamOS er flott for spillere, siden det kommer til å gi mye bedre ytelse på samme maskinvare enn Windows, hevder studiosjefen.
Eventyryndlingene i Double Fine Productions har også omfavnet det kommende operativsystemet, som uansett ikke krever en omstilling av dem.
- Alle våre spill støtter Linux, erklærer studioets utviklingssjef Justin Bailey til PC Gamer.
Kollegaen Greg Rice er definitivt entusiastisk til tiltaket.
- Jeg har alltid ønsket meg en maskin som sier «her er den offisielle boksen for Steam-spill. Den funker godt med en håndkontroller og kan plugges rett i tv-en». En av mine store nedturer er at jeg har kjøpt 300 Xbox Live Arcade- og PlayStation Network-spill som ikke kommer til å funke. Å vite at om jeg kjøper noe på Steam så funker det der for alltid, er temmelig fett.
Selv Phil Harrison, en av toppsjefene for Xbox og dermed en erkekonkurrent av Valves spillbutikk- og boks, tar av seg hatten for de nylige avsløringene,
- Annonseringen kom i går, så jeg gransker fortsatt alle fakta, men Valve er et veldig imponerende selskap, og vi følger dem åpenbart med stor interesse, forteller Harrison til Eurogamer.
Han peker til Steams inntog i stua som et eksempel på at spillkonsollene slettes ikke er døde.
- Jeg tror konsollene ble erklært døde for tidlig. Det er åpenbart mye begeistring rundt spilling i stua på husets største skjerm, ofte tilkoblet et flott lydanlegg som skaper en ordentlig intens høykvalitetsopplevelse med kraftig prosessor og heftig skjermkort.
I kveld klokken syv gjør Valve sin tredje og foreløpig siste avsløring av Steam-framtiden. Vi tipper de da avduker en splitter ny Source-grafikkmotor, enn du?