- Definitivt et fullblods «Trials»-spill

«Trials Frontier» er en post-apokalyptisk Western med crossere i stedet for hester.

17. september 2013 10:03

PARIS (PressFire.no): Det har ikke skortet på verken ros eller mynt i gjørmesporet etter «Trials HD» og «Trials Evolution».

Serien er en av de fremste suksesshistoriene på Xbox Live Arcade.

To nye spill er på vei fra den finske utvikleren RedLynx, og nå er det ikke bare Xbox-eiere som får glede av dem: Neste år kommer «Trials Fusion» til pc, PlayStation 4, Xbox 360 og Xbox One, samt «Trials Frontier» til mobiltelefoner og nettbrett.

På E3 var det storebror «Fusion» som fikk vist seg frem, men nå har de dratt sløret av «Frontier»  som viser seg å være en post-apokalyptisk, historiedrevet Western.

Under Ubisoft-arrangementet Digital Days i Paris møtte vi kreativ leder og medgrunnlegger av RedLynx, Antti Ilvessuo. Han innser at merkelappen «mobile enheter» kan virke avskrekkende, men med sjarmerende tjukk finsk aksent omtrent avbryter han seg selv flere ganger for å understreke at «Frontier» er et fullblods «Trials»-spill.

- Når jeg spiller dette selv så er det ikke fordi jeg føler at jeg må, selv om jeg er med på å utvikle det. Her om dagen ble jeg sittende og spille i over to timer fordi jeg syntes det var moro, sier han til PressFire.

- Tiden var inne

«Trials»-spillene kan være ekstremt vanskelige, men brukergrensesnittet er likevel veldig enkelt.

Det går stort sett ut på å gasse, bremse og lene seg fram og tilbake.

Lett å lære, men såpass vanskelig å mestre at du kan knive om hundredeler til krampa setter inn – ikke helt ulikt vinnerformelen som gjorde «Elasto Mania» til en slik tidtrøyte i sin tid.

Ilvessuo forteller at mange har spurt dem når serien vil ta steget over på trykkfølsomme skjermer.

- Vi ville få kontrollene helt på plass før vi annonserte noe, sier han til PressFire.

- Nå har vi også et publikum, så vi følte at tiden var inne. Spillet er litt forskjellig fra de tidligere, men det er definitivt «Trials», sier han.

Man kontrollerer sykkelen ved å trykke på virtuelle knapper på skjermen. Vi prøver det på en Ipad, og det virker ikke å være spesielt annerledes enn de foregående spillene. Spillet er ikke ferdig polert, men fysikken og responstiden synes å være den samme gamle. Det er ikke overmåte enkelt, heller.

- Vi har kopiert noen av de ekstreme banene fra «Evolution». Det er virkelig ganske ekstremt, sier Ilvessuo, og fortsetter:

- Vi har justert fysikken slik at det er like bra – minst like bra – som før.

Basert på oppdrag

Det som er annerledes i «Frontier» kontra XBLA-spillene er ikke spillmekanikken eller fysikken så mye som rammeverket rundt. Råkjøringen har fått en mer markant kontekst.

«Fusion» foregår i et polert samfunn femti år inn i framtida, men denne framtidsvisjonen er ikke holdbar: Når «Frontier» utspiller seg enda hundre år senere i det samme området, er post-apokalypsen allerede gammelt nytt.

Løpene i spillet skjer i form av oppdrag som du får av ymse folk på den lokale saloonen. Vi er i et slags nytt western-samfunn, med crossere i stedet for hester. Det hele vil passe inn i en slags overordnet historie.

- Spillet baserer seg på oppdrag – gjør dette og oppnå dette, heller enn at man bare skal låse opp ting. Du har alltid visse mål å forholde deg til. Det er et tankesett som passer seg bedre for mobilspill, sier Ilvessuo.

Det er omkring ti folk som gir deg ulike oppdrag. For eksempel dukker det opp en fan boy som vil se triks. Da må du ordne noe flips n' shit før han blir fornøyd.

Lover at det ikke er «pay2win»

Klarer du oppdragene, venter belønninger som deler og bensin. Ni ulike sykler er tilgjengelig i spillet ved lansering, og alle kan få omfattende oppgraderinger.

Spillet er free to play, men Ilvessuo lover at det ikke er pay to win. Man kan bla opp ekte penger for å få fortgang i prosessen, men man kan like fullt få tilgang til alle baner, sykler og oppgraderinger ved å simpelthen spille spillet.

Riktignok vil det ha en reell effekt hvor bra du spiller: Jo bedre du kjører, jo flere belønninger vil du høste. Og du vil gå tom for bensin; tanken fylles opp i sanntid, så med mindre du vil punge ut må du vente. Du kan imidlertid bruke tida på å finjustere utseendet og innmaten til favorittsykkelen din.

Det blir i utgangspunktet omkring 60 baner å prøve seg på – alle sammen del av et sammenhengende kart som du utforsker utover i spillet. 

«Trials Frontier» kommer til iOS og «kanskje» til Android i løpet av 2014.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3