Trials Evolution

Velsmurt og perfeksjonert!

(PressFire.no): En oppfølger til et av de mest nedlastede og populære Xbox LIVE-spillene, må selvsagt inneholde mer av alt.

Det må være større, tøffere og penere, gjerne også inkludere mer galskap pluss et par nyvinninger som gjør at fansen mørner. Bare navnet i seg selv, «Trials Evolution», gir store forhåpninger om slikt.

Det er bare å glede seg, om du er en av dem som har hatt «Trials HD»-dilla. Oppfølgeren innfrir forventningene, og overgår forgjengeren på alle måter.

Pirrer konkurranseinstinktet

Etter at finske RedLynx annonserte en oppfølger, var det noen skeptikere helt innledningsvis.

«Trials HD» hadde da status som et av de mest omsatte Arcade-spillene på Xbox 360. Gjennom to svære utvidelser (Big Pack og Big Thrills) i etterkant, satt man med følelsen av å ha fått servert en treretters med balanserende motorsykkelmoro.

Mange var mett og fornøyd, og kvelte kanskje en liten ettermiddags-rap som dunstet av eksos.

«Trials Evolution» skulle imidlertid raskt få forventningene opp i taket da det ble kjent at spillet får flerspillermuligheter. Opp til fire kan konkurrere. Enten fra samme sofa, eller online, og dette pirrer konkurranseinstinktet enormt.

Nå er det ikke «bare» om å gjøre å snause din bestetid med noen hundredeler slik at du tar tilbake førsteplassen på vennelista di.

Kreative krumspring

En av trailerne som kom ut i vinter, etterlot oss med ytterligere hakeslepp. Der ble en annen stor nyhet presentert gjennom å illustrere noen av mulighetene som ligger i baneredigeringsverktøyet.

Nå kan du kreere egne baner eller lage helt andre typer spill, som igjen kan deles online. I forbindelse med X12-dagene i San Francisco, fikk vi selv se eksempler på et skytespill lagd med «Trials»-verktøyene. Mulighetene er enorme, nærmest grenseløse.

Disse baneredigeringsverktøyene er for øvrig de samme som RedLynx selv bruker til spillet.

Tenk hvordan dette i tiden etter lansering vil gi flerfoldige nye baner, plenty nytt å gjøre hver uke – og i seg selv et bidrag til at dette spillet «aldri» visner.

Luftigere svev

Det blir tidlig klart at RedLynx har lært en del siden sist. Opplæringsaspektet er tatt mer på alvor i «Trials Evolution», der du får hjelp underveis til å lære hvordan du skal mestre balansering, ulike typer hopp med sykkelen og andre fysikkknep du senere vil få god bruk for.

Spillet har flyttet utendørs, noe som åpner for nye muligheter, sprekere grafikk og langt luftige utfordringer. Allerede i løpet av spillets tredje bane får du eksempler på hvordan en storskalaopplevelse i «Evolution» kan fortone seg – med Hollywood-produksjonsverdi i «kulissene».

Litt senere kjenner du at det kiler i magen på en måte bare Tusenfryd kan matche.

Dessuten er ikke banene så lineære som i «Trials HD». Perspektivet er det samme, altså skildret fra siden i 2D, men nå hender det at banene også krenker og snur underveis.

Vi har ikke lyst til å røpe noe her, men i løpet av enspillerdelen serveres det en rekke overraskelser – enten i form av helt nye spilleregler å forholde seg til, en redefinering av fysikk, eller nikk til helt andre typer spill.

Medaljefangst i fokus

Denne gang samler du penger og medaljer. Sistnevnte trenger du for å låse opp nye konkurranser. Du kan imidlertid gå tilbake til de letteste banene for å plukke nye medaljer om du sliter litt, eller få slike i minispillkategoriene.

Vanskelighetsgraden økes gradvis. Men ved å endre på denne strukturen, altså med medaljer i fokus, er sjansen stor for at færre møter veggen og gir opp.

Flerspillerdelen er så oppslukende og intens som ventet. Lastetidene er aldri på mer enn fire-fem sekunder, også når det gjelder onlinedelen - der du alltid finner en utfordring når du er klar for slikt.

Oppskriften er perfeksjonert

Baneredigeringsdelen er delt i to; en enkel og en for viderekommende. Det å lage sin første bane er lett, mens det åpenbart ligger enorme muligheter om du virkelig går inn for oppgaven.

Det er noe sånt som 1500 objekter som kan krydre dine kreative ambisjoner – og det brukerskapte presenteres i en meny der du enkelt kan finne de mest populære, de mest spilte og finne anbefalinger.

Oppskriften er den samme som i «Trials HD» og «Trials 2: Second Edition» (sluppet til pc i 2008). Men «Evolution» er velsmurt og perfeksjonert.

Essensen i «Trials»-opplevelsen handler om det enkle i bunn. Alle skjønner prinsippet. Det er fysikk og ferdigheter, en sykkel og balanse som skal kombineres med fart.

Mekanikkene er til fingerspissene polerte, såpass at du vet det kun er din feil om det går galt. «Trials Evolution» kommer til å stå igjen som et av de aller beste spillene til Xbox i 2012!

 «Trials Evolution» er nå lansert til Xbox 360, via LIVE Marketplace, og koster 1200 Microsoft-poeng (cirka 98 kroner).

Oppsummering
Positivt
Penere miljøer, mer variasjon – store forbedringer med flerspillermuligheter, og baneredigeringsverktøy som sikrer lang levetid.
Negativt
Det lanseres andre spill i løpet av året, har vi hørt rykter om - noe som gjør at «Trials» er nødt til å få seg en pause av og til …
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3