- Dataspill kan bli en OL-gren innen 2020

Står et zergling rush til gullmedalje?

16. august 2012 11:43

(PressFire.no): Årets olympiske leker i London er omsider overstått. I tillegg til klassiske øvelser som friidrett og svømming, hadde tilstelningen også adskillig smalere konkurranser å by på, i både luftgeværskyting og BMX-sykling.

Det har gitt Daniel Grzelak, direktøren for Gamer Institute, håp om at også dataspill og såkalt «esport» kan bli anerkjent som en olympisk øvelse i fremtiden.

- Vi kan se esport som en gren i de olympiske lekene så tidlig som i 2020, forteller konkurransespillmisjonæren i et intervju med Forbes

 

- Nesten alle kan delta

Grzelak jobber tett opp mot profesjonelle dataspillere gjennom bedriften sin, som er en slags undervisningsplattform for vordende konkurranseutøvere i spill.

- Vi motarbeider konstant påstander om at videospillere er dårligere utøvere fordi de er late og spiller. Virkeligheten er helt omvendt, og vi ser alltid etter muligheter til å rette på fordommene, forteller han om bakgrunnen for arbeidet med å gjøre esport til en OL-gren.

Ildsjelen fulgte med på London-lekene, og oppdaget at konkurranser i dataspill kan ha store fordeler over noen av dagens godkjente aktiviteter.

- Nesten alle kan delta, uavhengig av rase, alder eller kjønn. Selv mennesker med ulike funksjonshemninger kan konkurrere på de samme premissene som andre, preker han.

Raskt voksende

Videospillene har for lengst blitt en av verdens største underholdningsindustrier. Da «Call of Duty: Black Ops» ble utgitt for to år siden, ble det hyllet som tidenes underholdningssuksess.

Den massive populariteten har igjen dannet grobunn for konkurransespilling blant en hard kjerne, og man finner profesjonelle utøvere i en lang rekke spill. 

«StarCraft II» har for eksempel inspirert fenomenet BarCraft, og de største turneringene følges av flere titalls tusen mennesker

MOBA-spillet «League of Legends», som etter sigende er verdens mest populære dataspill, er en annen ivrig konkurranseutgivelse. Den kommende ligasesongen i taktikkspillet har en premiepott på nesten 30 millioner norske kroner

Ikke alle spill er aktuelle

Det sammensatte spillutvalget vekker et nytt spørsmål om man først skulle få gjennom forslaget, som blant annet krever en anbefaling fra notorisk selektive IOC: hvilke spill er aktuelle?

- To store kategorier er sjanseløse: realistiske voldsspill og de som simulerer eksisterende sporter. 

Spillsjefen mener at begge hadde skapt politisk furore av forskjellige årsaker, men at det finnes flere gode kandidater til tross:

- Om vi valgte akkurat nå, hadde det vært to åpenbare favoritter: «StarCraft II» og «League of Legends». Ingen av dem berøres av de nevnte problemene, begge er massivt populære, 

På bekostning av sjakk?

Det olympiske utvalget har allerede bestemt at rugby og golf er prøvesportene i neste sommer-OL, så dataspillene vil aller tidligst kunne brake løs i 2020 - da i Istanbul, Tokyo eller Madrid, som er de tre kandidatbyene så langt.

Et av motargumentene for inklusjonen av esport er den langvarige innsatsen til sjakkmiljøet for å få prøve seg i lekene - uten hell. Og Gamer Institute-lederen tror de er avhengig av større faktorer for at de skal få sjansen.

- Esport har aller størst sjanse for å bli inkludert når, og om, populærkulturen omfavner spilling som en akseptert konkurranseform, hevder han til Forbes.

PS. De nylige olympiske lekene var ikke helt blottet for videospill. De amerikanske sprinterne krevde spillmaskiner på hotellet sitt da de monterte seg i Birmingham. 

Toppbilde: AFP PHOTO/JUNG YEON-JE.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3