– «Battlefield Hardline» skal fungere på lanseringen

Lover å unngå mer trøbbel på slagmarken.

30. september 2014 10:48

(PressFire.no): Fjoråret satte nok noen grå hår på svenskene i DICE. Lanseringen av «Battlefield 4» gikk mildt sagt ikke som ventet.

Flere måneder med feilretting, utsettelse av andre prosjekter og løfter om at spillet snart ville flyte, fulgte dette slippet.

«Battlefield 4» var et av de første storspillene fra EA som kom ut til to generasjoner PlayStation og Xbox i fjor høst.

Karl-Magnus Troedsson, direktøren i DICE, fortalte PressFire under E3 i sommer at de selv ble overrasket over noen av feilene som åpenbarte seg i spillet (se intervjuet i videovinduet i denne saken).

I dag rulles den store høstoppdateringen til «Battlefield 4» ut, med en rekke endringer. Full liste over hva som har blitt gjort i den 1,16 GB store oppdateringen, finner du her.

Langvarig samarbeid

Neste år kommer «Battlefield»-sidesporet «Hardline», et spill «Dead Space»-gjengen i Visceral står bak.

Dette studioet lover at «Battlefield 4»-problemene skal være et tilbakelagt kapittel når de lanserer sitt politiactiondrama neste år.

Det du spør om er: «kommer spillet vårt til å fungere?», og svaret er: «ja, det skal virke.»

 Vi startet faktisk jobben mer enn ett år før «Battlefield 4» kom ut. Vi har jobbet med DICE-folka i lang tid. En bit av ingeniørjobben vår er dyttet inn i «Battlefield 4», forteller Ian Milham til Game Revolution.

Les også: Vi besøkte Visceral i sommer, for å grave oss ned i «Hardline».

Treffer «Hardline» planken?

Ian Milham forteller at kombinasjonen av deres langsiktige samarbeid med DICE, og svenskenes egen jobbing med teknologien i kjølvannet av «Battlefield 4»-slippet, skal resultere i et mer treffsikkert produkt.

De lanserer til fem ulike plattformer, så noen småting kan han ikke utelukke. Men trøbbel i skalaen til det folk opplevde med «Battlefield 4» blir det ikke, lover han.

«Hardline» har dessuten allerede fått stresstestet seg og ble gitt nesten et halvt år ekstra tid i utvikling. Det er helt sikkert andre faktorer som gjør at spillet blir mer gjennomarbeidet.

Det er i en ganske god forfatning nå, sier Milham.

Vi har allerede hatt en suksessfull beta, og kommer til å ha ytterligere en beta på alle plattformer vi skal lansere til. Vi tar det å levere et lanseringsklart produkt veldig seriøst. Så, ja, spillet skal fungere, gjentar han i intervjuet.

Måtte overbevise EA

Opprinnelig var planen til Electronic Arts å lansere «Battlefield Hardline» denne høsten. EA ville helt sikkert ha en rival på markedet i høst, samtidig som Activisions neste «Call of Duty» slippes løs.

Slik gikk det imidlertid ikke. Etter «Hardline»-betaen, åpnet under E3-spillmessa i sommer, noterte utviklerne og DICE flittig og tok til seg tilbakemeldinger.

Like etter ble det kjent at spillet i stedet flyttes fra oktober 2014 til første kvartal 2015, altså før 31. mars.

Det var en avgjørelse EA ikke nødvendigvis utelukkende tok godt imot, ifølge Ian Milhams prat med IGN i forrige uke.

«Dette er en ganske stor greie. Er dere sikre?», var responsen Visceral fikk fra utgiveren da de begynte å diskutere muligheten for å flytte på «Hardline», ifølge Ian Milham.

Men da vi snakket ut om det, ble det åpenbart at dette var det eneste riktige å gjøre. De var med på det, fortalte Milham til IGN.

I dette intervjuet med PressFire, fra E3 i juni, forteller DICE-direktør Karl-Magnus Troedsson om problemene de støtte på med «Battlefield 4».

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3