(PressFire.no): I forrige uke kom «Beyond: Two Souls» ut på PlayStation 4.
Etter suksessen med forgjengeren «Heavy Rain», kastet David Cage seg ut i det ambisiøst overnaturlige – hjulpet av et par Hollywood-stjerner på laget.
I forbindelse med nyversjonen av «Beyond», røper Cage at han starta arbeidet med Ellen Page og Willem Dafoe i tankene og på netthinna.
–Hadde ingen andrevalg
– Ellen og Willem var førstevalget, for å hjelpe meg å skrive. Etter ett år med manusjobbing – der jeg hadde bilder av dem foran meg – kunne jeg ikke tenke meg noen andre til disse rollene, forteller franskmannen i løpet av en spørrerunde på PlayStation.com.
– Heldigvis fikk vi positivt svar da vi spurte om de ville bli involvert i prosjektet. Jeg hadde egentlig ingen andrevalg, hvis de hadde takket nei.
Ellen Page spiller Jodie Holmes, ei jente med overnaturlige evner som derfor raskt havner i søkelyset både fra forskerhold og CIA.
Les også: Vår anmeldelse av «Beyond: Two Souls».
Willem Dafoe blir en farsfigur når spillet utbroderes fra Jodie er 8 til 23 år gammel.
Vil ikke lage oppfølgere
Da en mystisk nedtelling med spor fra David Cage-studioet Quantic Dream starta tidligere i år, var det helt sikkert noen som ønska seg en oppfølger til «Heavy Rain». Kanskje også «Beyond: Two Souls».
Men det kommer aldri til å skje.
Cage har enda ikke har lagd en oppfølger, og sier rett ut at han heller ikke fristes til å gjøre det i fremtida.
– Jeg liker ikke å vende tilbake til arbeidene mine etterpå. Spillet er slik det er – fordi jeg var den jeg var da jeg lagde det, sier Cage.
– Det er som et Polaroid-foto av deg selv på et punkt av livet ditt. Det kan hende du har lyst til å endre dette bildet, men det forandrer ikke hvem du var.
– Å endre et spill etterpå, ville vært å kompromittere oppriktigheta til arbeidet.
– Vi elsker å starte med nye idéer og utforske forskjellige retninger spill etter spill. Jeg vet at dette er ganske uvanlig i spillbransjen, men vi vil ikke lage det samme spillet ti ganger eller føle oss for komfortable ved bare å gjøre det vi kjenner, sier David Cage.
Kronologisk Page
Det er gjort noen små endringer til «Beyond: Two Souls», sammenlikna med hvordan spillet ble lansert til PS3 for to år siden.
I tillegg til den oppskriftsmessige pussinga av grafikk og enkelte tilskudd til menyene som gjør at det går an å se hva andre spillere har valgt i noen skjebnesvangre stunder, er det lagt til en ny måte å angripe historien på – nå i kronologisk rekkefølge.
Roboten som vil bli menneske
Hans neste spill er en retur til en idé vi først fikk se konturene av på Game Developers Conference i 2012. Den gangen het konsepttraileren eller teknologidemoen «Kara», med androiden som får menneskelige følelser allerede før hun har forlatt samlebåndet.
Videoen fikk enormt mye oppmerksomhet.
«Kara» er nå blitt «Detroit: Become Human» – Cage-debuten på PlayStation 4, hvis vi ser bort fra nyversjonene av «Heavy Rain» (slippes i mars) og «Beyond: Two Souls».
I «Detroit» spinnes fortellingen om denne androiden videre, og samarbeidet med skuespiller Valorie Curry fortsetter.
«Detroit: Become Human» ble annonsert på Paris Games Week i oktober med denne traileren: