SAN FRANCISCO (PressFire.no): Den visjonære spillskaperen David Cage holdt foredrag på Game Developers Conference (GDC) natt til i dag norsk tid.

Dette er mannen som sist ga ut PlayStation 3-spillet «Heavy Rain» i 2010.

Mange lurer på hva hans Quantic Dream-studio i Paris jobber med om dagen. Kanskje Kara er svaret?

NB! Se video nederst i saken.

 

David Cage, like etter GDC-talen sin.
Foto PressFire.no

Bare en prototype - eller blir dette oppfølgeren til «Heavy Rain»?

- Dette er ikke mitt nye spill, bare for å understreke det. Men det er det samme vi gjorde i 2006 – da vi slapp en film av en protype vi jobbet med, kalt «The Casting», sier David Cage.

«The Casting» ligner en hel del om det som fire år senere skulle bli til «Heavy Rain», bare for å minne om det. Men Cage viste oss sitt aller beste pokeransikt i San Francisco natt til torsdag, norsk tid …

Kara er navnet på en lignende prototype som «The Casting». Ment å demonstrere den nye teknologien til Quantic Dream. Den innebærer en ny og mer presis måte å lage full performance captive, som Cage kaller det. Altså måter å kunne ta opp levende bilder av en skuespiller, samtidig som dialogen tas opp.

Kropp, ansikt og stemme foreviges deretter i spillmotoren.

 

Første glimt av Kara.
(Foto: PressFire.no).

- Ville gi oss selv en utfordring

David Cage varmet opp forsamlingen med å si at hans utviklere helt siden «Heavy Rain» har investert tungt i ny og bedre teknologi. Parallelt med dette har de også begynt å lage konsepter, som den du ser nederst, rundt et prosjekt kalt «Kara».

Dette er også navnet på hovedpersonen, en androide med mer enn bare menneskelige trekk. Som en samlebåndsrobot ser vi unnfangelsen av Kara, som også begynner å få egne tanker og spor av fri vilje. Et populær tema innen underholdningsbransjen.

- Hvordan kunne vi øke opplevelsen fra «Heavy Rain», spurte vi oss selv om. Jo, ved å lære oss mer om performance capture og bruke vår nye 3D-teknologi, sier Cage.

Vi trodde ikke det ville være mulig å bruke dette til PlayStation 3, for det er kraftige saker. Men vi fikk det til å funke.

- Noe av målet med denne teknologidemoen er også å gi oss selv en utfordring. Og vi hadde lyst til å slippe filmen slik at våre fans kunne se, selvsagt gratis. Betrakt det som en slags takk for støtten vi fikk etter vi ga ut «Heavy Rain».

 

- En naturlig androide

Teknologien Cage viser til er ett år gammel. Han hevder studioet hans nå om dagen har enda mer sofistikerte spillverktøy. Spillmotoren du ser i traileren nederst, er versjon 1.

Nå om dagen er motoren til Cage og Co. i versjon 3, fortalte han GDC-forsamlingen.

- Det dere skal få se er tatt opp i sanntid fra en PlayStation 3. Videoen er hentet direkte fra konsollen.

- Det aller vanskeligste for meg var å finne skuespilleren, altså Kara. Vi hadde noe sånt som 70 auditioner før jeg fant Valorie Curry, sier Cage.

Curry er et navn på vei opp og frem. Hun er blant annet med i den neste «Twilight: Breaking Dawn»-filmen.

- Valorie er fantastisk! En helt naturlig androide, sier David Cage.

 

Se teknologidemoen med Kara her, ifølge Cage ikke hans neste spill – men mest ment å demonstrere den helt nye spillmotoren og teknologien Quantic Dream holder på å utvikle:

Kommentarer