(PressFire.no): Stadig større deler av spillindustrien beveger seg mot nye kanaler som smarttelefoner og sosiale medier. Det har også endret maktforholdene.
Nettspillgiganten Zynga brukte for eksempel bare fire år på å bli et av verdens største spillselskaper, selv om de nå er i en nedeperiode etter søksmål fra EA og svært sviktende resultater.
Det vakuumet vil nok nettbutikkgiganten Amazon dra nytte av, når de nå debuterer med sin første digitale spillutgivelse.
Utviklingen håndteres av selskapets splitter nye Amazon Game Studios, og vinkler seg i første omgang mot Facebook-markedet skal vi tro et offisielt blogginnlegg.
- Hvorfor vi lager sosiale spill? Fordi vi, takket være kunnskapen vår, tror at vi kan levere en omfattende men tilgjengelig opplevelse som kan nytes til enhver tid, hevder de ublu på nettstedet.
Deres første spill er «Living Classics», en sammensnøring av figurer fra ikoniske litterære verker som «Alice in Wonderland», «The Wizard of Oz» og «King Arthur» til et barnespill hvor man løser gåter ved å trykke på figurer i bevegelse.
De har fra før av et av verdens største skylagringsnettverk som de blant annet leier ut til andre innholdsleverandører. Kanskje de etter hvert ønsker å bygge sin egen plattform for spill?
Amazon er verdens største nettbutikk, men har også gjort stor suksess på produkter som ebokleseren Kindle.