Annonse
Annonse
Nettspillgigant i svært hardt vær
Aksjene til «Farmville»-studioet Zynga kræsjer.
No items found.
27. July 2012, 08:46

(PressFire.no): Allerede i høst begynte det å spøke for Facebook-spillene, da kjempen Zynga opplevde gedigne medlemsfall. Flere fryktet at et stort antall ansatte kom til å forlate selskapet om de ble børsnotert.

Siden har det gått nedover for utviklerne av spill som «Farmville» og «Zynga Poker», og den største spillprodusenten på Facebook.

Da regnskapet for andre kvartal ble offentliggjort denne uka, viste det seg at Zynga hadde tapt over 130 millioner kroner gjennom de tre månedene. Aksjeprisen sank umiddelbart med nesten 40 prosent.

– Alt går galt

– Facebook har gjort flere store endringer dette kvartalet. De har favorisert nye spill over de etablerte, skal være forklaringen til Zyngas John Schappert ifølge New York Times.

Omsetningen deres har økt med 19 prosent, og det største problemet skal være at færre brukere er villige til å betale såkalte mikrotransaksjoner for innhold i småspillene.

– Alt går galt for Zynga akkurat nå. Det er veldig vanskelig å tro at disse problemene er midlertidige når internettlandskapet beveger seg så kjapt over til mobil, hevder analytikeren Richard Greenfield til avisen.

Betalingsgjennomsnittet for selskapets spill skal ha rast med ti prosent over det siste året, ifølge artikkelen. Det har blant annet ledet en rekke større aksjeholdere til å selge andeler for flere milliarder kroner.

Kontroversielt selskap

I vår kjøpte Zynga «Draw Something»-utvikleren OMGPOP for over én milliard kroner, en handel som i ettertid skal ha falt i verdi. I tiden etter oppkjøpet mistet tegnespillet fem millioner brukere i måneden.

Mange har kritisert Zynga for en aggressiv oppkjøpstaktikk, og både «Bejeweled»-studioet Popcap og de finske «Angry Birds»-skaperne Rovio har nektet å selge til dem.

Samtidig har de blitt beskyldt for å skamløst kopiere konkurrerentes spill og utgi dem i ny ham, noe direktør Mark Pincus har avfeid med at inspirasjon og imitasjoner er en helt naturlig del av spillbransjen.  

Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum