Avviser oppfølgerplaner: – Vil ikke lage det samme spillet ti ganger

Ikke vent på «Beyond: Three Souls».

30. november 2015 13:32
«Beyond: Two Souls».

(PressFire.no): I forrige uke kom «Beyond: Two Souls» ut på PlayStation 4.

Etter suksessen med forgjengeren «Heavy Rain», kastet David Cage seg ut i det ambisiøst overnaturlige – hjulpet av et par Hollywood-stjerner på laget.

I forbindelse med nyversjonen av «Beyond», røper Cage at han starta arbeidet med Ellen Page og Willem Dafoe i tankene og på netthinna.

Hadde ingen andrevalg

Ellen og Willem var førstevalget, for å hjelpe meg å skrive. Etter ett år med manusjobbing – der jeg hadde bilder av dem foran meg – kunne jeg ikke tenke meg noen andre til disse rollene, forteller franskmannen i løpet av en spørrerunde på PlayStation.com.

 Heldigvis fikk vi positivt svar da vi spurte om de ville bli involvert i prosjektet. Jeg hadde egentlig ingen andrevalg, hvis de hadde takket nei.

Ellen Page spiller Jodie Holmes, ei jente med overnaturlige evner som derfor raskt havner i søkelyset både fra forskerhold og CIA.

Les også: Vår anmeldelse av «Beyond: Two Souls».

Willem Dafoe blir en farsfigur når spillet utbroderes fra Jodie er 8 til 23 år gammel.

David Cage. (Foto: PressFire.no).
David Cage. (Foto: PressFire.no).

Vil ikke lage oppfølgere

Da en mystisk nedtelling med spor fra David Cage-studioet Quantic Dream starta tidligere i år, var det helt sikkert noen som ønska seg en oppfølger til «Heavy Rain». Kanskje også «Beyond: Two Souls».

Men det kommer aldri til å skje.

Cage har enda ikke har lagd en oppfølger, og sier rett ut at han heller ikke fristes til å gjøre det i fremtida.

Jeg liker ikke å vende tilbake til arbeidene mine etterpå. Spillet er slik det er – fordi jeg var den jeg var da jeg lagde det, sier Cage.

 Det er som et Polaroid-foto av deg selv på et punkt av livet ditt. Det kan hende du har lyst til å endre dette bildet, men det forandrer ikke hvem du var.

Å endre et spill etterpå, ville vært å kompromittere oppriktigheta til arbeidet.

Vi elsker å starte med nye idéer og utforske forskjellige retninger spill etter spill. Jeg vet at dette er ganske uvanlig i spillbransjen, men vi vil ikke lage det samme spillet ti ganger eller føle oss for komfortable ved bare å gjøre det vi kjenner, sier David Cage.

Kronologisk Page

Det er gjort noen små endringer til «Beyond: Two Souls», sammenlikna med hvordan spillet ble lansert til PS3 for to år siden.

I tillegg til den oppskriftsmessige pussinga av grafikk og enkelte tilskudd til menyene som gjør at det går an å se hva andre spillere har valgt i noen skjebnesvangre stunder, er det lagt til en ny måte å angripe historien på – nå i kronologisk rekkefølge.

«Detroit: Become Human».

Roboten som vil bli menneske

Hans neste spill er en retur til en idé vi først fikk se konturene av på Game Developers Conference i 2012. Den gangen het konsepttraileren eller teknologidemoen «Kara», med androiden som får menneskelige følelser allerede før hun har forlatt samlebåndet.

Videoen fikk enormt mye oppmerksomhet.

«Kara» er nå blitt «Detroit: Become Human» Cage-debuten på PlayStation 4, hvis vi ser bort fra nyversjonene av «Heavy Rain» (slippes i mars) og «Beyond: Two Souls».

I «Detroit» spinnes fortellingen om denne androiden videre, og samarbeidet med skuespiller Valorie Curry fortsetter.

«Detroit: Become Human» ble annonsert på Paris Games Week i oktober med denne traileren:

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3