Slik blir «Call of Duty: Black Ops III»

– Hva skjer når soldaten blir våpenet? Se traileren.

26. april 2015 19:06

(PressFire.no): Activision har nå brettet ut det neste «Call of Duty».

Det har allerede vært kjent i et par uker at det er Treyarch-studioet sin tur – det tredje teamet sysselsatt med denne millionselgende skytespillserien. Og det blir en mørk fremtid, «i Black Ops III».

Den første traileren med bilder fra selve spillet ble sluppet søndag kveld, norsk tid. Se den i videovinduet i saken.

Dyster fremtidsvisjon

Det har ikke vært noen tvil, siden den første fristinga startet tidligere denne måneden.

Har du noe i nærheten av heng på noe «Call of Duty» fra sosiale medier, har nedtellinga mot dagens info-slipp vært dominerende. Nærmest uunngåelig, etter at Activision selv valgte å starte ballet med en Instagram-flørt.

Treyarch malte rammen for historien, tematikk og tidsepoken til «Black Ops III» i forrige uke. I en serie fiktive nyhetsklipp spoler spillskaperne tida femti år frem. Hvordan vi går fra å hjelpe mennesker, til å forsøke å forbedre oss selv.

– Vår største tabbe vil være å miste kontrollen over teknologien vi skapte, introduserte de denne filmen

Folka bak det neste «Deus Ex»-spillet var kjapt ute på Twitter og påpekte likhetstrekkene til deres spill, på en spøkefull måte. 2015 blir nemlig etter alt å dømme det store året for genmanipulerte superhelter og -skurker, kybernetikk og biomekanisme.

«Call of Duty: Black Ops III» kommer ut 6. november, er det bekreftet i dag. Spillet slippes kun til PlayStation 4, Xbox One og pc. Activision dropper altså for første gang PS3 og Xbox 360 til et «Call of Duty»-slipp.

Høres mest ut som «Advanced Warfare 2»

 

I løpet av minuttene før videoen ble frigitt, tikket det ut små drypp om hvordan Treyarch bygger sitt nye.

Det blir selvsagt inkludert en egen zombie-modus – et kjennemerke fra denne gjengen. Dette har vært klart en stund.

Denne «Black Ops»-profilen på Twitter begynte å lekke informasjon like før det offisielle slippet:

* Det blir fire zombiekart, fra lanseringa av.


* Historiedelen består av 18 kapitler.


* Den tradisjonelle onlinebiten har 16 kart.

Fra samme hold kom det meldinger søndag om hva slags bevegelsesmuligheter det blir i «CoD»-kampene i «Black Ops III». Flere av hjelpemidlene videreføres fra fjorårets «Call of Duty: Advanced Warfare»:

Soldatene kan få et dytt av en rakettpakke på ryggen. Wall running blir med også i høstens «CoD». I tillegg kan du bytte retning, mens du hopper i lufta, eller skli langs bakken. Dette er viktige detaljer for alle konkurranse- og onlinespillere.

Ett av svarene i denne Twitter-tråden oppsummerer dette:

Høres mer ut som «Advanced Warfare 2» enn «Black Ops III».

Det er her, med slike nyanser, debattene oftes blir mest opphetet i forbindelse med et «Call of Duty. Utviklerne har bygd flerspilleren med sitt nye bevegelsessystem som utgangspunkt. 

- Nye bevegelser. Men exo-drakten
droppes. 
(Foto: All Games Beta).

Historiedel for fire

Tidligere denne helga sprakk det nyheter fra noe butikkmateriell All Games Beta snuste opp. Her ble det klart at Treyarch lager en ny type historiedel der fire kan spille sammen og samarbeide.

Det blir mulig å skreddersy hver spillfigur – på mer omfattende vis enn før, hevder utviklerne. Det innebærer både utstyr, våpen og et nytt progresjonssystem.

Leverer utviklerne det de lover, virker det som om «Call of Duty» nå tar et skritt i en retning mange har etterlyst: flere unike evner, også til figurene i historiedelen, og muligheten til å angripe dette årlige skytespillet på mer rollespillvis. 

I lekkasjen fra All Games Beta, beskrives også en dypere zombie-modus enn vi har spilt tidligere. 

Ny tilnærming

Eurogamer beskriver at enspilleren blir samarbeidsvennlig, og bekrefter lekkasjene fra tidligere denne helga. Du kan hoppe inn på hvilket som helst punkt i historien for å hjelpe en venn.

Vår holdning er lik den som at du kjøper en DVD, og kan du hoppe helt til slutten. Du kommer til å ramle av historien, men du kan spille med vennene dine hvis du vil, forteller Jason Bludell fra Treyarch til Eurogamer.

Treyarch har brutt ut fra «CoD»-tradisjonen når det gjelder måten historien bygges ut på. De vil ha flere lag, i stedet for flere greiner av historie, forteller Blundell.

Der ligger grunnene til at du har lyst til å oppsøke den igjen, mener han. Nye ting kan læres, og du får oppleve nye elementer fra historien fra andre perspektiv, mener regissøren.

Vi har brukt tid og krefter på manus og karakterutviklingen.

Han understreker at denne åpnere strukturen, fokuset på samarbeidsspilling i historiebiten, også har lagt føringer på hvordan de har designet spillet. Banene er nå åpnere enn før, AI-soldatene skal ifølge Blundell respondere mer tilpasningsdyktige og umiddelbare.

Treyarch bekrefter at figurene du spiller som blir mulig å skreddersy og tilpasse, og disse får sitt egne progresjonssystem.

For første gang siden «Call of Duty: World at War», vil Activision åpne for en betatest av nye «CoD» en gang før lanseringen. Det er snakk om begrensa tilgang til en bit av flerspillerdelen. Når denne betaen åpner, er foreløpig ikke annonsert.

NB! «Call of Duty: Black Ops III» lanseres 6. november, til pc, PlayStation 4 og Xbox One. 

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3