– Jeg gir heller opp spillutvikling enn å være en jævla slave

Spillskaper ergrer seg over EA.

25. mars 2014 11:22

(PressFire.no): – Jeg vil ikke jobbe med gammeldagse utgivere igjen. Jeg gir heller opp spillutvikling enn å være en jævla slave for børsnoterte selskaper som bryr seg mer om aksjonærene enn kundene, freser spillutvikleren Lorne Lanning til VG247.

Den hissige amerikaneren har gjort suksess med den langtlevende plattformserien «Oddworld», blant annet i samarbeid med gigantutgiveren EA.

Nå refser han dem for det han mener er råtten behandling av «Battlefield 4»-gjengen.

EA er uenige

– Hvorfor ble «Battlefield 4» utgitt? Du skjønner at utviklerne gråt. Du skjønner at de visste at det ikke var klart, hevder Lanning til nettstedet.

EA har tidligere bedyret at de på ingen måte «slet spillet ut av hendene» på de svenske skaperne i DICE. Det tror «Oddworld»-skaperen tilsynelatende ingenting på.

– Noen bestemte at aksjonærene er viktigere enn kunden. Det ser vi ofte. Hvordan går det an? Hvordan kan du ta en slik juvel og utgi den med masse dritt på seg? 

Krigsskytespillet hadde en svært trang fødsel sist høst, og på ett punkt satte DICE alle andre prosjekter på vent for å justere en lang rekke feil.

Hissig krangel

Sist Lanning jobbet med EA var i 2005, da de utga «Oddworld: Stranger’s Wrath» til den første Xbox-konsollen. Og det blir tilsynelatende ingen gjenforening med det første.

For to år siden var han i et svært hissig offentlig munnhuggeri med de gamle samarbeidspartnerne, som han kalte grådige.

En talsmann for storutgiveren svarte med å anbefale Lanning «litium mot paranoia og tourettes» i en svært kontroversiell uttalelse.

Konflikten skal ha utgangspunkt i en krangel om markedsføringen av «Stranger’s Wrath».

Planlegger comeback

«Oddworld» er egentlig navnet på planeten hvor plattformspillserien til Lanning finner sted, et univers som strekker seg tilbake til 1997 og den første Playstation-maskinen.

Ved å styre en slags romvesenfroskeaktig skapning skal du løse gåter, utforske en surrealistisk sci-fi-verden og nøste opp historier som ofte er uvanlig utbroderte for et plattformspill.

I disse dager jobber Lorne og hans Oddworld Inhabitants-studio, som insisterer på å være helt uavhengige, med en oppusset versjon av originalen fra 1997.

Om den selger godt nok ved utgivelsen en gang i løpet av året, har Lanning åpnet døren for en mulig oppfølger til kultserien. 

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3