– Jo flere kunder du har, jo mer bråk blir det

Beskriver «Battlefield 4» som «uvanlig suksessfullt».

12. februar 2014 15:38

(PressFire.no): Det har blitt populært å mobbe EA når det gjelder de trøblete lanseringene av «SimCity» og nå sist, «Battlefield 4».

Mye av kritikken har vært berettiget – spesielt i «SimCity»s tilfelle. Vi snakker tross alt om et produkt som var tilnærmet uspillbart flere uker etter slippet. «Battlefield 4» sleit også veldig på startstreken i fjor høst og i ukene som fulgte.

Svenskene i DICE rykket tidlig ut og erkjente at de hadde en jobb foran seg for å reparere skytespillet. De utsatte andre prosjekter i mellomtiden, og har gitt ut oppdateringer siden i fjor høst for å bedre stabiliteten i skytespillet.

– Uvanlig suksessfullt

I forbindelse med utviklerkonferansen D.I.C.E. i Las Vegas nylig snakket Rock Paper Shotgun med Rich Hilleman fra Electronic Arts-ledelsen, og spurte om lanseringene av «SimCity» og «Battlefield 4» har ført til noen endringer internt for hvordan EA behandler lanseringen av en stortittel.

Jeg er ikke sikker på om jeg aksepterer premisset ditt, sier Hilleman først.

Det er ordlyden «fryktelige lanseringer» av disse to spillene han reagerer på.

– «Battlefield 4» har vært et uvanlig suksessfullt produkt, både på konsoller og pc. Fra et salgsperspektiv og fra et spillperspektiv, hevder EA-toppen.

– Jeg syns det ble mye støy rundt spillet, men det handler til en viss grad om hvilket nedslagsfelt vi snakker om her. Jo flere kunder du har, jo mer bråk blir det. Vi gjorde noen feil. Vi vet dét. Og vi kommer til å reparere disse.

– Men jeg er ikke villig til å akseptere – og jeg tror dette er noe mine kunder også er villige til å være enige i – «dette er et dårlig produkt, jeg skulle ønske jeg ikke kjøpte det». Det er ikke den formen for kommunikasjon vi har nå. Det vi i stedet får høre er: «dere lagde et spill vi virkelig liker. Vi hadde likt det litt bedre om det ikke hadde problemer.»

– Mange av disse feilene kan vi reparere. Vi har allerede gjort det, og kommer til å fortsette, forteller Hilleman, chief creative officer hos spillgiganten.

Vi rev ikke «Battlefield 4» ut av hendene på DICE

Hilleman tilbakeviser at det ble gjort for dårlige forberedelser i forkant av «Battlefield 4», spillet svenskene i DICE står bak. Han sier problemene først meldte seg når en del av systemene de skulle jobbe med også handlet om helt nye konsoller.

Til tross for cirka 10 000 betatestere er man ikke helt sikret mot feil, mener Rich Hilleman.

– Betatesting på et system som enda ikke er utgitt, er vanskelig, slår han fast.

– Hvor radikale endringer gjør dere til neste gang? Vil dere for eksempel gi DICE bedre tid for å fikse feil, spør Rock Paper Shotgun.

– Dette studioet fikk lansere spillet når de selv ønsket det. Jeg tror ikke vi rev det ut av hendene deres. Men prosessen bak endrer seg hver gang. Tar du en titt på prosessen bak et spill til forrige generasjon og sammenligner med neste generasjon, er 80 prosent annerledes.

Det er dette jeg tenker på når jeg snakker om å endre seg for fremtiden. Ikke endringer basert på feil vi gjorde forrige gang, sier EA-toppen.

– Som en kunde i kjølvannet av alt dette – «SimCity», «Battlefield 4» og så videre – hvorfor skal jeg ha tiltro til nok et EA-lanseringsspill? Hvorfor skal jeg kunne stole på «Titanfall», for eksempel, undrer Rock Paper Shotguns journalist.

– «Titanfall» er lagd av en annen organisasjon. Respawn har veldig godt grep på sitt prosjekt. Dét er det beste jeg har til deg, avslutter Hilleman.

NB! Rock Paper Shotgun-artikkelen gjør oppmerksom på at dette intervjuet ble gjort i løpet av noen minutters venting under et prisutdelingsshow på D.I.C.E.-konferansen i Las Vegas. Det ble trolig foretatt under litt andre omstendigheter enn det som er vanlig når en av EA-toppene skal prate med pressen.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3