LONDON (PressFire.no): BioWare er snart lanseringsklare med «Dragon Age II», oppfølgeren til det kritikerroste «Dragon Age: Origins». Spillet endte opp med å vinne en rekke priser, ble en fanfavoritt og bet også godt fra seg da vi i PressFire skulle oppsummere spillåret 2009.

Produsent i BioWare, Fernando Melo, starter intervjuet med å påpeke hvor utviklerne bestemte seg for å gjøre forandringer. Og forbedringer.

- Vi ønsket å fokusere på særlig tre ting til «Dragon Age II», mye av det motivert av tilbakemeldinger fra presse og fans. Og ett av områdene handler om det visuelle. Uansett hvor bra «Dragon Age: Origins» var, fikk vi ofte høre at det grafiske ikke helt matchet konkurrentene.

- Vår designavdeling tok dette på alvor. Spesielt konsollversjonene led litt under dette, mens nå har vi tatt hånd om alle tre versjonene internt og resultatet er at grafikken er penere og jevnere hos alle tre utgavene av spillet. Til «Origins» ble det for synlig at konsollversjonene ble portet fra PC. Det er ikke tilfellet dette gang, sier Fernando Melo.

Les også: Våre inntrykk etter å ha testet «Dragon Age II».
Les også: Intervju med BioWare-grunnleggerne, Dr. Greg og Dr. Ray

 

- Alt du husker fra «Origins» er fortsatt med til oppfølgeren

BioWare har også fokusert på å finne mer særegenhet. Når du så et skjermbilde fra «Origins» kunne dette forveksles med enkelte andre spill. Denne gang skal alt det visuelle stikke seg ut på en annen måte, sier produsenten.

- Du skal vite at det er «Dragon Age» det er snakk om etter å ha sett en flik av spillet – og ikke kunne forveksle det med andre fantasy- eller rollespill, forteller Fernando Melo (bildet).

Kampsystemet var det andre hovedfokusområdet. Denne gang skal du få actionfølelsen. Samtidig som Melo vet at dette er et sårt punkt for mange som er redde for at BioWare skal ha endret for mye til oppfølgeren.

- Alt du husker fra «Origins» er fortsatt med i «Dragon Age II», beroliger produsenten.

- Det vi har gjort er å legge til et veldig tynt lag av «umiddelbarhet», slik at når du gir en kommando eller trykker en knapp så reagerer figurene med en gang. Når du gir en kommando i «Origins», ville karakterene først ha bevegd seg i posisjon, nesten som å bivåne et sjakkspill der du ser trekket ditt blir utført gradvis.

Som et resultat av dette, mener Melo at timingen og de gode angrepene i «Origins» kunne lide. I oppfølgeren får du langt flere strenger å spille på, og kan koordinere mer avanserte angrep.

- Jeg vet at dette uroer en del mennesker, men så fort de får sett mer av spillet i aksjon eller får teste det selv, så er jeg helt sikker på at de forstår. Det vil fortsatt føles som «Origins», men «Dragon Age II» vil faktisk tilby langt mer taktisk dybde.

NB! Du kan se det nye kampsystemet demonstrert i videoen nederst i denne saken.

Fernando Melo forteller at BioWare var klar over at det kom til å bli reaksjoner da den første dosen informasjon rundt «Dragon Age II» dukket opp i fjor. Enkelte var skeptiske til det nye dialogsystemet, andre ville helt sikkert ha meninger om den nye grafiske stilen – mens noen reagerte på kampsystemet.

- Vi visste at det ville bli oppstyr. Men håpet samtidig at vi kunne klare å vinne skeptikerne tilbake over tid, i takt med at mer informasjon om spillet ble sluppet. Dette er vanskelig, for når man skal ut med et nytt spill vil man jo ikke starte promoteringen ved å si; «alt er nøyaktig som før». Man ønsker å begynne med å fortelle om det som er nytt.

- Og når det gjelder kampsystemet, så er vi veldig stolte av det. Vi tror det er en stor forbedring til spillet.

 

Hvordan skape en myte av historiske proporsjoner?

Det tredje punktet på blokka til BioWare, som man ønsket å utvide, forbedre og tenke litt nytt rundt, er hvordan historien blir fortalt i «Dragon Age II». Åpenbart et element som er viktig for BioWare, og noe som har gitt dem mange tilhengere gjennom årene. Et godt actionrollespill fra denne utvikleren er forbundet med en sterk historie, et fascinerende univers og interessante karakterer.

I «Dragon Age II» møter du en fortellerteknikk som minner om den du finner i en film som «De mistenkte» eller «The Princess Bride»: En forteller tar deg med gjennom handlingen, og historien kan hoppe i tid og sted.

- I rollen som Hawke, som kan være en kvinne eller en mann alt ettersom hva du bestemmer, vet du som spiller at denne personen er på flukt fra begivenhetene som utspilte seg i «Origins», og er på vei til et nytt område i spillverdenen. Det er det ene holdepunktet i historien som du får presentert.

- Så forteller vi deg hva som har skjedd ti år etter. Hawke har blitt en levende legende. En myte av sin egen tid. Så spør vi deg; «hvordan har dette gått for seg?». «Hvordan kan en vanlig person ha oppnådd noe slikt?». Alt du kjenner til blir da til denne myten. Det kan være litt sannhet i det, men også overdrivelser. Som for eksempel; «han kunne bekjempe en hel armé av soldater på egen hånd».

- Det interessante blir da å oppleve disse episodene som har skapt en slik myte, men du får også muligheten til å gjøre valgene underveis.

Samtidig som du får formidlet alternative syn på det hele gjennom fortelleren?

- Akkurat. Det flotte med denne typen interaktiv historiefortelling, er at fortelleren vil respondere til det du gjør i spillet. Du som spiller skaper historie etter hvert som du gjør progresjon.

Er fortelleren alltid nøytral og gir deg sannheten, eller kan han også forsøke å lure deg?

- Han kan bløffe litt. Men vi er veldig tydelige når dette skjer, så du vet nå du blir forsøkt lurt. Men du vil kanskje bli med på det hele for å se hvor ferden går. Det skjer ikke ofte, kanskje bare et par steder der det gir mening å gjøre noe slikt. I det store og hele bruker vi karakterene for å utvide historien, og få den til å skride fremover.

 

«Dragon Age II» lanseres til PC, Xbox 360 og PlayStation 3 den 10. mars.

Denne videoen demonstrerer hvordan kampsystemet fungerer i oppfølgeren:


Annonse

Kommentarer

På forsiden nå

top-article

Den norske esport-stjerna Lâm «k0u» Tịnh Trì har gått bort

Ble bare 22 år.

Les mer

Masseoppsigelse i verdens største esport-organisasjon

Frankrike og Spania spesielt hardt rammet.

Les mer