KÖLN (PressFire.no): Vi har allerede hørt snakk om de viktigste endringene til årets «FIFA».

På GamesCom i forrige uke ble det avslørt at målvaktene nå har fått en etterlengtet overhaling.

Evertons sisteskanse, Tim Howard, har tilbragt noen dager i motion capture-studioet til Electronic Arts i Vancouver, og har lagt grunnlaget for at redningene skal se bedre ut i år.


Ferske «FIFA»-fjes

Over 200 Premier League-ansikter er scannet på nytt. Kameraperspektiv og grafikk legges enda tettere opp mot det du kjenner fra tv-produksjoner.

Det er likevel de små nyansene i «FIFA 15» som overrasket mest da vi fikk den første testen med spillet.

Vi har spilt en halvtime med GamesCom-versjonen av fotballspillet, som folk fikk henda på under spillmessa i forrige uke.

NB! Her finner du flere nyheter og intervjuer fra GamesCom 2014.

 

Horror-van Persie

Det visuelle i «FIFA 15» har fått et løft. Fjorårets debut på Xbox One og PlayStation 4 var ikke den store nestegenerasjonsopplevelsen mange hadde ventet på.

Små endringer i tempoet og litt flere animasjoner når beina stokkes kjapt, bidro likevel til at «FIFA 14» var et bedre spill på nye konsoller – forskjellen merkes når man hopper tilbake til «FIFA 14» på en av de «gamle» konsollene.

Nå har EA Canada fått bedre tid på seg. «FIFA 15» fremstår derfor som det første merkbare løftet på fersk maskinvare.

Juan Mata skal ta et frispark. Han gjør seg klar og tar noen skritt bakover. Spanjolen ser konsentrert ut. Mata har to rykninger i ansiktet, hever et øyenbryn, blunker et par ganger og ansiktet ser med én gang mer levende ut enn vi har sett fra «FIFA» før.

Slike ting høres kanskje ut som bagateller, men føles «levende» når man først sitter med kontrolleren. Det er plutselig mer puls i «FIFA».

EA Sports har fortsatt en liten jobb å gjøre før lanseringen i september. Ikke bare har de scannet mange ansikter på nytt, men de har altså lagt til ekstra animasjoner for å gi noen av superstjernene noen individuelle preg i kampens hete.

Slikt kan potensielt ha bieffekter: Etter et van Persie-mål blir han omringet av jublende medspillere – men nederlenderen har fått noen nifse ansiktsuttrykk i denne scoringsrusen. Det minner litt om horror-utgaven av Sven-Göran Eriksson fra VM-spillet i 2006.

 

Mållinjeteknologien er
med i «FIFA 15».

Overdriver ikke reprisene

Det tar ikke mange minuttene med «FIFA 15» før du ser nyvinningene i samspill med disse små detaljene. Et vådeskudd treffer reklameskiltene og gir fra seg en mer realistisk lyd enn før. Kommentatorene virker ikke så forutsigbare og gjentagende.

Redningene og benparadene fra keeperen ser unektelig mye bedre ut enn før.

EA har i tiden etter «FIFA 15»-annonseringen snakket om hvordan de har inkludert mållinjeteknologien i de ligaene i spillet som nå bruker denne i virkeligheten.

Det er heldigvis ingenting som tyder på at EA har tenkt å overdrive bruken av denne reprisen, slik vi så fra VM i sommer da tv-sendingene ble skjendet av dette – selv når det overhodet ikke var tvilstilfeller.

«Barberskummet» dommerne nå bruker i Premier League i forbindelse med frispark, er ikke med i «FIFA 15». Mye tyder på at vi må vente til «FIFA 16» før dette er på plass i spillet.

 

Knepper opp skjorta

Som ventet er det ikke svære endringer i selve banespillet. Fokuset ligger på det visuelle denne gangen – på å bryte ned noen statiske elementer som tidligere har stått i veien. Keepernes opptreden på matta, vinklene fra kameraer, lydaspektet og grafikk er nå mer i takt med det vi kjenner fra en Premier League-tv-sending.

EA Sports har kneppet opp en skjorteknapp og løsnet på slipsknuten. Spillet fremstår mer flytende og dynamisk.

Følelser er hovedmantraet bak «FIFA 15» – det sjefen for fotballspillene til EA, David Rutter, hadde aller mest lyst til å snakke om da PressFire møtte ham på E3-spillmessa i juni.

Det er for tidlig å konkludere om dette (følelsene, altså) faktisk har en særlig stor betydning i spillet etter vår halvtime med «FIFA 15» eller om dette mest av alt er tiltenkt som en bulletpoint på spillcoveret.

Lovnadene fra produsentene er at en lagkamerat kan bli oppgitt om du roter det til, og tabber deg ut gjentatte ganger.

 

Det som imidlertid er sikkert er at «FIFA 15» på de nye konsollene har fått et solid visuelt løft – og bedre lyseffekter enn vi har sett før. Målvaktene har et større register å spille på, og mer uforutsigbarhet oppstår gjerne når en ball treffer en legg eller får en rar skru etter å ha truffet skulderen til en utrusende keeper.

NB! Vi kommer selvsagt tilbake med en grundig test av «FIFA 15» når det nærmer seg lansering.

Annonse

Kommentarer

På forsiden nå

top-article

Anmeldelse: Darksiders: Genesis

Et spill og en serie i identitetskrise.

Les mer