KÖLN (PressFire.no): Det er mange som sikler over «The Division»  et av spillene som har imponert aller mest de gangene det har blitt vist det siste drøye året.

På GamesCom-spillmessa i forrige uke ønsket svenskene bak å legge korta på bordet etter å ha opplevd beskyldninger og spekulasjoner.

Utviklerne ville vise at «The Division» er ekte, at demonstrasjonen på E3 slettes ikke var juks.

 

Sjefsprodusent for «The Division»,
Fredrik Rundqvist.
(Foto: Kjetil Svensen, PressFire.no).

– Vi kommer til å levere

Fredrik Rundqvist i Ubisoft Massive innrømmer overfor PressFire at mistankene om fusk og pynting av visningene fra spillet hans føles sårende.

Dette temaet gjør tydeligvis svensken ivrig.

– Ubisoft har jo allerede forskuttert en release i 2015. Hvor langt har dere kommet i utviklingen nå?

Vi har ikke gått ut med en eksakt dato enda, jeg tror det er smart ikke å si noe om det for tidlig. Når det gjelder onlinespill må disse testes veldig grundig. Vi må behandle data og feedback.

– Jeg er takknemlig for at Ubisoft har gitt oss mer tid og at vi ikke har satt en dato for tidlig. Det er jo så vanlig at datoer flyttes hit og dit, sier han.

– Jeg er veldig selvsikker når det gjelder hvor vi befinner oss nå, og er overbevist om at vi kommer til å levere det folk forventer.

Kan du kategorisk avkrefte at det har vært «smoke and mirrors» i forhold til visninger av spillet så langt? Har dere faktisk et spill per i dag?

– Saken er den: jeg ble veldig overrasket over at folk trodde det var «smoke and mirrors». Det tok meg helt off guard.

– Derfor kjører vi spillet live her på GamesCom, på Xbox One. Jeg håper det kan sette punktum for den diskusjonen én gang for alle. Du kan «go on and fucking touch the machine and see that it’s running», sier han svært engasjert med adresse til skeptikerne, og potensielt oss.

 

Burde kanskje forutsett reaksjonene

Mistanker om juks og pynting har tidligere vært rettet mot andre storspill fra Ubisoft. «Watch Dogs», for eksempel. Der måtte sjefsprodusent Jonathan Morin ut og forsvare seg mot lignende beskyldninger i ukene før dette storprosjektet ble sluppet tidligere i år.

Ett år etter «Watch Dogs» fikk en fantastisk debut på E3-spillmessa i Los Angeles i 2012, var det «The Division» som mottok lignende hyllest

PressFire var forresten selv på GamesCom-bakrommet og «fucking touched the machine», slik produsenten oppfordret. Vi så med egne øyne at «The Division» kjører slik det ble demonstrert på E3 i juni. Visningen lignet altså den du kan se i videovinduet i denne saken.

Var det sårende å få den typen anklagende tilbakemeldinger fra folk?

– Ja … dette har jo vært en debatt i bransjen lenge. At trailere og skjermbilder blir vist som kanskje ikke stemmer eksakt med den opplevelsen du finner i det endelige spillet. Selvsagt har jeg forståelse for problemstillinga, men det var likevel overraskende at det skulle bli så kraftige reaksjoner.

– Spillet vårt ser fantastisk ut. Hadde vi vært smartere burde vi kanskje forutsett den reaksjonen. Men jeg er uansett veldig fornøyd med at vi nå kan bevise, fysisk bevise, at spillet vårt faktisk ser så bra ut, forteller Rundqvist til PressFire.

 

Det største spillet lagd i Skandinavia

Ubisoft kjøpte Massive for seks år siden. Fredrik Rundqvist har jobbet i dette Malmö-studioet både før og etter oppkjøpet.

Det har vært en veldig omtumlande reise, kan man si. Først hadde vi usikkerheten knyttet til snakket om at selskapet skulle selges og Activision tok over.

– Men tenk på at studioet har vokst fra bunnen av og til 350 ansatte. Vi har fått sjansen til å jobbe på «Far Cry 3», «Assassin’s Creed: Brotherhood» og lager nå det største spillet som noen gang er blitt lagd i Skandinavia ...

 Større enn «Battlefield»?

Ikke når det gjelder kommersiell suksess, der er de mye større enn vi er. Men snakker vi omfanget av produksjonen, kompleksiteten, er dette den største satsningen i Skandinavia. Og alt dette er mulig på grunn av Ubisoft. Det er klart vi er veldig takknemlige.

 

Undersøkte pandemi-planer

Vi traff også «Division»-produsenten på E3 i sommer. Da fortalte han blant annet hvordan de har researchet seg fram til historien i spillet:

En voldsom pandemi etterlater New York City på randen av utryddelse.

Massive har gått i dybden for å finne ut mer av USAs responssystemer når det gjelder en slik trussel. Det de fant ut var urovekkende:

– Interessant nok forstår man at det egentlig ikke går an å forberede seg. Hvis dette virkelig skjer, da er vi alle fucked. Og alle som jobber med dette [myndighetene i USA] vet det, hevdet Rundqvist til PressFire på E3.

 

Ikke bare mørke og håpløshet

 Hva slags tone jakter dere på, og hva slags følelse vil folk sitte igjen med etter å ha spilt de første timene av «The Division»? Paranoia, hjelpeløshet eller jakter dere en mer generell actionfølelse?

– Godt spørsmål. Dette er jo et veldig skremmende scenario, noe vi alle er redde for. Vi ser ebola-utbruddet i Afrika nå. Vi har hatt SARS og svineinfluensa tidligere. Før eller senere kommer dette til å inntreffe [i stor skala], sier Rundqvist til PressFire på GamesCom.

– Hvem vet hva det innebærer. Er det «the end of the world?». Dette kommer ikke til å være et New York City du har sett på bilder eller i filmer. Det blir veldig skremmende og stille. Truende.

– Samtidig vil man jo ha en progresjon i spillet, du er en budbringer med håp som er der for å ta tilbake New York City. Gi byen tilbake til de sivile, folk som rettmessig har dette som sin by.

 Det skal altså ikke bare være håpløst og mørkt?

Nei, nei. Absolutt ikke. Men lurer du på hvordan starten av spillet blir, kommer det til å være … spillet begynner et par uker etter at dette kraftfulle har inntruffet. Det begynner altså i en veldig mørk periode.

«The Division» har planlagt lansering en gang neste år. Spillet kommer til Xbox One, PlayStation 4 og pc. 

Annonse

Kommentarer

På forsiden nå

top-article

Anmeldelse: Darksiders: Genesis

Et spill og en serie i identitetskrise.

Les mer