Microsoft fristet med Kinect - EA avslørte nye spill

Oppsummering fra første GamesCom-dag.

17. august 2011 08:34

KÖLN (PressFire.no): Tirsdagen var viet pressekonferanser med Electronic Arts og Sony, mens vi fikk en helt annen vri fra Microsoft som startet ballet like etter lunsjtider. Det er på forhånd vanskelig å tolke innholdet når man mottar en invitasjon i forbindelse med en slik brief på en spillmesse.

At Microsoft kalte eventet Play Day burde kanskje røpet at det «bare» ventet muligheten til å teste noen av de kommende titlene – ikke få servert en tradisjonell pressekonferanse med overhengende muligheter til å få noen nye titler avslørt.

Vi ble busset til et område som ligger et stykke fra Köln sentrum, og spillene som ble vist var de samme som vi så på E3 tidligere i sommer. Når det gjelder «Forza Motorsport 4» var det nøyaktig samme bane som dominerte på demostasjonen, den vi prøvekjørte på E3 i juni og som er drapert i alpefjell.

Kinect-fokuset var ikke uventet stort – for ikke å si; enormt. «Star Wars Kinect» hadde fått en prominent plass på gulvet, og ut i fra demonstrasjonene så det vanskelig å få sensoren til å spille på lag med deg. Du får instruksjoner om å vri kroppen en bestemt vei – eller foreta et lite hopp forover. En ung gutt var sysselsatt i sin jedi-spilling og sleit tydelig. Når først lyssverdet responderte, var det ikke i sync med bevegelsen flere ganger. «Gears of War 3», nyversjonen av det første «Halo» – som er ventet denne høsten – og «Age of Empire Online» (som for øvrig ble lansert samme dag, altså tirsdag 16. august), var andre titler vi snuste på i løpet av en tre timer lang seanse.

Heldigvis har vi intervjutid og avtaler om å se nærmere på noen av disse Microsoft-titlene når GamesCom-messen åpner onsdag, og får da en anledning til å bli bedre kjent med disse spillene.

NB! Les også oppsummering av Sonys pressekonferanse, som gikk av stabelen tirsdag kveld.

«The Secret World» kommer i april

Så gikk turen videre, denne gang i buss til andre siden av byen - og det var klart for EAs pressekonferanse. Antallet publikummere var betraktelig større, og vi fikk også servert noen annonseringer av helt nye titler.

Det er alltid moro!

Norske Funcom dukket opp på scenen og fortalte at de har spikret lanseringsvinduet for sitt neste spill, «The Secret World». MMOet kommer i april 2012, og i løpet av få dager åpner vinduet for dem som ønsker å betateste (26. august).

Først ut, et helt nytt spill. EA gjenoppliver nemlig «FIFA Street»-serien, og det er for tiden i utvikling hos EA Canada i Vancouver. Gary Paterson, tidligere svært sentral i FIFA-serien, lover at dette mer triksebaserte gatefotballspillet sammenlignet med hovedserien, vil holde samme nivå og ha den samme grad av autentisitet som vi kjenner fra «FIFA»-spillene. Det er også lagd av de samme folka, sa han.

«FIFA Street» vil inneholde den nyeste teknologien, altså den som fra nært forestående ”FIFA 12». Det inkluderer blant annet nyvinninger som Player Impact Engine og Precision Dribbling. Du kan utføre dobbelt så mange bevegelser som i «FIFA»-spillene, og vil ha 35 områder som er spredt fra Tokyo til London.

Spillet kommer ut tidlig neste år, og den første traileren røper at vi kan forvente en mindre karikert, humoristisk stil sammenlignet med det forrige «FIFA Street». Det ser mer realistisk ut, og med litt mer plass på banen.

BioWare annonserte et nytt spill

Neste ut var «Need for Speed: The Run». På E3 fikk spillet blandet mottakelse etter at det første som ble vist fra dette spillet var fokusert på å vise deler av historieaspektet, proppet med filmsekvenser og såkalte Quick Time Events.

Nå var det imidlertid heftig, intens racing som var satt i førersetet.

Banen som ble demonstrert består av masse snø, is og farligheter. Du er deltaker i ditt livs billøp som strekker seg fra San Francisco til New York. Eksplosjoner utløser snøskred, og kampestein faller ned på veibanen. Du må gjøre unnamanøvre – og samtidig fokusere på å ta igjen dine rivaler.

Det så meget pent ut, og som sagt veldig intenst! Tempoet er noe høyere enn det vi kjenner igjen fra «Need for Speed: SHIFT», og oppfølgeren.

BioWare viste frem sine stortitler «Mass Effect 3» og «Star Wars: The Old Republic». Sistnevnte ble demospilt på scenen med åtte pc-spillere som deltok i et raid (kalt operations i dette MMOet). Dr. Ray Muzyka lovte at spillere kan forvente episke kamper og mye innhold, selv når man tror at man nærmer seg end game. «Mass Effect 3» blir lansert i Europa den 9. mars, tre dager før i USA. Her fikk vi en helt ny trailer, den første som består av in-game-bilder, som lover meget godt for tredjeakten.

Dr. Ray kunne også annonsere et helt nytt spill: «Warhammer Online: Wrath of Heroes» blir et såkalt play4free-spill til PC, lagd i samarbeid med Games Workshop. Du kan spille på ett av tre lag, og kjemper med seks spillere på hvert av disse lagene. Allerede nå kan du melde din interesse på den offisielle hjemmesiden, og dermed sikre deg tidlig beta-tilgang.

Utviklerveteranen Ken Rolston var utvilsomt dagens mest intense og morsomste, da han gestikulerte og sjarmerte på scenen. Hans nye, «Kingdoms of Amalur: Reckoning» kommer ut 10. februar.

Den store finalen sørget «Battlefield 3» for

Både snøbrettspillet «SSX» og «FIFA 12» ble selvsagt vist frem. Og når det gjelder begge spillene fikk vi vite om de siste, store grunnpilarene når det gjelder moduser og innhold. Først om «FIFA 12», som får en opprustet karrieredel som også skal reflektere de hektiske dagene og timene før transfervinduet stenger – med det som fortonet seg som et nytt brukergrensesnitt.

Det blir også nye, eller forbedrede onlinemoduser (blant annet i spill mot venner, der alt av statistikk registreres – alt dette i en egen modus). FIFA Ultimate Team blir nå inkludert i selve spillet, i stedet for å lanseres som nedlastbart innhold. Og datoen for en demo ble kunngjort: 13. september. (Selve spillet slippes et par uker etter).

«SSX» sin onlinedel ble avlørt – og Todd Batty fra EA Canada forklarte at fokuset ligger på mer spilletid og mindre venting, sammenlignet med mye av det du er vant til fra andre spill. Du slipper blant annet å forholde deg til lobbyer. «SSX» sin flerspillerdel er delt inn i to hovedmoduser: Explore og Global Events. Explore laster opp en ghost hver gang du setter bestetid, som dine venner kan bryne seg på. Uavhengig om du er online eller offline. Global Events gir deg muligheten til å utfordre andre «SSX»-spillere der og da, fra hvilken som helst av fjelltoppene du finner i spillet. Det kan være så mange som 100 000 spillere online samtidig, skrøt Todd Batty.

RiderNet omslutter denne onlinedelen av «SSX», og er sterkt inspirert av Autolog fra fjorårets «Need for Speed: Hot Pursuit». Det betyr blant annet at du kan anbefale bakker, få forslag på andre løyper du liker basert på dine preferanser – eller får muligheten til å stemme ned venner du syns skryter for mye av sine prestasjoner. Spillet kommer ut i januar 2012.

Og som en finale på en innholdsrik EA-meny, hva passer vel egentlig bedre enn litt mer av «Battlefield 3»? Patrick Söderlund og Karl Magnus Troedsson avslørte en co-op-modus der to spillere på delt skjerm samarbeider for å hente en avhopper som har besluttet å slå seg sammen med deg og dine. I dette oppdraget demonstrerte de to DICE-toppene hvor effektivt kommunikasjon og strategi kan være, der de sto og mumlet, koordinerte og la slagplaner. Demoen ble for øvrig spilt på PlayStation 3. Og som prikken over i’en ble en helt ny trailer vist, fra «Battlefield 3» sin flerspillerdel. Med jagerfly, kamphelikoptre og det hele!

Og etter to pressekonferanser, samt en tre timer lang Play Day med Microsoft, så starter GamesCom for alvor. De neste tre dagene blir det fokus på å teste, intervjue og saumfare flere titalls titler. De to utsendte fra PressFire lader batteriene intenst, og er klare til dyst igjen – samtidig med at messen åpner for journalister onsdag morgen. Dagen etter er det storinvasjon av spillkåte Tyskere. Over 250 000 er ventet på messegulvet torsdag og fredag. 


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3