(PressFire.no): Den første E3-kveldens mest fargerike innslag kom under Sonys pressekonferanse natt til tirsdag: Den fjetrende science fiction-lekegrinden «No Man's Sky».

– Ser du en stjerne på himmelen, representerer det et nytt solsystem du kan besøke, sa utviklerne da de først viste frem spillet i desember.

Etter denne demonstrasjonen å dømme, synes de å holde ord (se traileren nederst i denne saken).

 

Drømmen om å utforske

Utvikler Sean Murray fra Hello Games kom på scenen etter det første av to klipp, og presenterte seg nesten unnskyldende:

– Jeg kommer fra et knøttlite, uavhengig studio, sa han.

Et knøttlite studio betyr ikke at man ikke kan lage spill med et astronomisk ambisjonsnivå. Det har «Minecraft» demonstrert en gang for alle.

«No Man's Sky» frister med litt av den samme følelsen. Klippene har også i seg noen hint av «Spore», «Star Wars» og den typen sci-fi-estetikk du finner i bokhyllene til de som kjenner sjangeren.

Spillet er inspirert av omslagene på de klassiske sci-fi-romanene jeg vokste opp med. Verdener jeg alltid drømte om å utforske og leve meg inn i, sier Murray.

 

Vet ikke selv hva som finnes

Spillets univers er tilfeldig generert. Og det er virkelig et univers: Det er bokstavelig talt uendelig stort, lover Murray.

Alle kan dele denne verdenen, og ingen vil ha samme opplevelse, sier han.

Spillet handler om å utforske, men også om å overleve. 

Vi vet ikke en gang selv alt hva som finnes der. Alle som plukker opp en kontroller kan være med å utforske og finne det ut, sier Murray.

Annonse

Kommentarer

På forsiden nå

top-article

Anmeldelse: Darksiders: Genesis

Et spill og en serie i identitetskrise.

Les mer