Vi har spilt «Kirby’s Epic Yarn»

«Kirby’s Epic Yarn» er allerede blant de mest lovende spillene PressFire har sett på årets E3-spillmesse. Her er våre inntrykk etter en test.

17. juni 2010 14:46

LOS ANGELES (PressFire.no): Jeg kjenner ikke Kirby-serien som min egen bukselomme, men vet i hvert fall nok til at jeg kan starte denne henda-på-testen av «Kirby’s Epic Yarn» med å si at spillet imponerer.

Ikke bare syns jeg at «Kirby’s Epic Yarn» var det kuleste som Nintendo hadde å by på under sin pressekonferanse, men jeg topper det hele med å sette dette spillet i båsen døpt «potensielle E3-favoritter, uansett hva som skjer resten av uken i L.A.». Wow!

Mye av grunnen til disse positive bemerkningene er den søte og sjarmerende grafikkstilen – og hvordan denne visuelle retningen åpner for nye, frekke muligheter med tanke på figur- og banedesign.

Her kan du lese flere E3 2010-nyheter.

«Kirby’s Epic Yarn» er et 2D-plattformspill utviklet av det samme studioet som ga oss «Wario Land: The Shake Dimension» sommeren 2008.

Etter fem år i utvikling, med stadige rykter om at spillet var kansellert, er det definitivt deilig å fastslå at vi får servert Kirby’s første eventyr på Nintendo Wii denne vinteren. Førsteinntrykket sier meg at det har vært verdt ventetiden.



INGEN LØSE TRÅDER

Banene ser ut som lappetepper, mens fiender, øvrige spillfigurer og interaktive objekter er utringet med strikketøystråder. Ut i fra beskrivelsen høres dette kanskje litt rotete ut, men det er det ikke. Grafikkstilen er ren, original og enkel – rett og slett den perfekte miksen for et slikt spill.

Jeg fikk spille tre baner av det kommende Wii-spillet og tok rollen som Kirby mens min medspiller spilte Kirbys blå venn, Prince Fluff. Det første brettet var en introduksjonsbane hvor jeg lærte å bruke den nye strikketøypisken. Dette er en svært allsidig pisk som utover i mine 15 minutter med spillet på messegulvet fikk langt flere oppgaver enn bare å være hovedvåpenet mot fiendene.

Du kan på mange måter se på denne pisken som en forlengelse av Kirby sin korte arm. Med pisken kan du dra opp borrelåser som for eksempel vil åpne skjulte dører der poenggivende skatter kan åpenbare seg. Du kan også bruke pisken til dra i noen tråder som henger og dingler i bakgrunnen. Gjør du dette kan du blant annet dra hele banen mot deg og dermed gjøre de tidligere lange hoppedistansene mindre.

Kontrollene er lette, hvert familiemedlem kan spille dette med stor suksess. Du styrer din figur med d-pad’en, hopper med 2-knappen og bruker pisken med 1-knappen. Du kan også lett transformere deg til blant annet en bil, når du må bevege deg raskt fra A til B, en fallskjerm når du vil hoppe litt lengre – eller en ambolt slik at fiender og knusbare objekter under deg blir omgjort til ødelagte hyssingtråder. Dette er et system som er enkelt og som fungerer.

SLITESTERKT SAMARBEID

Men disse enkle transformasjonene kan ikke sammenlignes med dem som oppstår i bane nummer to, som vi fikk spille på E3: Der slår Kirby og Prince Fluff kreftene sammen for å bli én stor tanks som skyter raketter og kontrollerbare boksehansker.

Banen var original, morsom og bydde på mye nytt. Takket være den flotte grafikkstilen kan jeg se for meg mange andre transformasjoner for å gjøre en fremtidig gjennomspilling mer variert.

I den tredje og siste banen var målet å bekjempe en stor drage. Selve kampen oste klassisk Nintendo-spilldesign, hvor du leser og unngår angrepene til fienden til du ser åpning og angriper. Dette skal selvsagt gjøres tre ganger før dragen eksploderer i et hav av tråder.

Utvikleren lover at to spillere skal kunne samarbeide seg gjennom hele «Kirby’s Epic Yarn», noe vi utvilsomt ser for lite av i denne typen spill. I hvert fall integrert på denne «Little Big Planet»-aktige måten på Wii.

Det jeg spilte av «Kirby’s Epic Yarn» var veldig lovende. Men det jeg vil huske spillet mest for er hvor fantastisk det ser ut! Bakgrunnene er flotte og detaljrike, men gir lite visuelt støy slik at øynene kan fokusere på Kirby og ikke blir dratt mot bakgrunnen.

Kirby og fiendene er også mange og detaljerte. Du kan for eksempel se sømmene i tråden som utringer Kirby.

Det hele fremstår ganske imponerende, spillet er et bevis på at vi ikke trenger en Wii-HD så lenge utviklerne er smarte med designet sitt. Utvikleren Good-Feel demonstrer med «Kirby’s Epic Yarn» at det fortsatt er mulig å briljere med et annerledes, originalt og kreativt plattformspill til Wii.

«Kirby’s Epic Yarn» er planlagt sluppet til Wii denne høsten.

Se E3-traileren:

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3