Vi har sett «Call of Duty: Modern Warfare 3» i aksjon

Nå kan den store spillkrigen starte!

26. mai 2011 14:00

LONDON (PressFire.no): Denne dagen skulle markere startskuddet for «Modern Warfare 3», det neste spillet ut i den bestselgende «Call of Duty»-serien. Men tjuvstarten i spillpressen for nesten to uker siden har allerede gitt oss innsikt i historien, avslørt stedene vi får besøke og personene vi kommer til å møte.

I løpet av Activisions pressedag i London tidligere denne uken, ment som en oppvarming før E3-spillmessen, fikk man følelsen av at lekkasjen hadde ført til at utviklerne i siste liten stokket om på planene for hva de skulle vise frem og snakke om.

Journalistene i salen visste jo allerede «alt» om «Call of Duty: Modern Warfare 3»: hvor vi kommer til å reise og hvordan historien brettes ut. Hvis man virkelig ønsker å grave seg lenger ned i Kotaku sine omfattende lekkasjer, får man svaret på det meste. I stedet for å vise oss den første traileren og formelt bekrefte spillets eksistens, som kanskje var den opprinnelige planen, ble det om lag 20 minutter med kruttsterk gameplay utviklerne serverte oss.

NB! Denne saken inneholder detaljerte beskrivelser av hva som skjer i løpet av disse to brettene. Du er herved advart. 

Konkurrenten «Battlefield 3» ble selvsagt ikke nevnt under presentasjonen av «Modern Warfare 3». Men nå som begge utviklerne har peilet seg ut en lansering til rett før julen, er det trygt å erklære at krigen om å levere 2011s største og beste skytespillopplevelse for alvor kan starte. «Call of Duty» har utvilsomt inntatt rollen som markedsleder, mens trailere fra og demonstrasjoner av «Battlefield 3» virkelig har evnet å imponerere mange. Hvem som står igjen som seierherren gjenstår å se - etter at disse spillene har blitt svøpt i gavepapir med nisse- og rådyrillustrasjoner.

NB! Se den første traileren fra «Modern Warfare 3», som ble sluppet tidligere denne uken, nederst i saken.

Kruttrøyk i neseborene og en mild hørselsskade

Infinity Ward og Sledgehammer Games er de to studioene som står bak enspillerdelen. Robert Bowling og Glen Schofield dukket opp på podiet i London etter at lyset hadde fadet. Da hadde vi allerede fått en videosnutt på tre minutter slengt i fleisen, bestående av klipp fra de to første «Modern Warfare»-spillene.

Helt sikkert ment å skulle minne oss på hva som egentlig skjedde, trekke frem noen historiemessige høydepunkter, og forberede på det som nå leder opp til den dramatiske tredjeakten. Handlingen følger opp rett etter slutten på «Modern Warfare 2». Russland invaderer nå Vesten med full styrke. Manhattan angripes med missiler, helikoptre og bakkestyrker. Dessuten er flere av de store, europeiske byene også med i kampanjen.  

Ultranasjonalisten Vladimir Makarov er spillets store skurk, akkurat som i det forrige «Modern Warfare».

PressFire satt ringside da skaperne av «Modern Warfare 3» spilte gjennom to nivåer fra spillet – et fra Manhattan og et fra London. Vi kjente formelig kruttrøyken rive i neseborene og ble delvis hørselsskadd etter demonstrasjonen, men vi har det i hvert fall bedre enn de om lag 774 russiske soldatene som måtte bøte med livet i løpet av denne seansen.

Heseblesende action

Bowling og Schofield gjorde helt sikkert bare jobben sin, men det ble mye tåkesnakk om hvor mye de elsker «Call of Duty»-fansen, og vet akkurat hva disse ønsker fra et nytt «Modern Warfare». Kanskje man sparer den verbale typen informasjon til E3 starter om to uker?

Det ble straks mer interessant når utviklerne fyrte opp livedemonstrasjoner fra spillet.

Grafikken er jekket opp sammenlignet med «Modern Warfare»-spillene og «Call of Duty: Black Ops», som kom i fjor. Men om dette kan matche «Battlefield 3» når det gjelder teknisk finesse og det visuelle, et spill PressFire allerede har fått se ved et par anledninger, er slettes ikke sikkert - selv om det er for tidlig å konkludere. Men «CoD» tar definitivt nye steg i forhold til presentasjonen. Skygger og lyseffekter imponerte, og teksturene ser skarpe og pene ut. Spesielt i løpet av New York-brettet. Også nærbildene av soldater som enten faller om etter et skudd i pannebrasken eller løper ved siden av deg, ser bedre ut enn tidligere i serien.

«Modern Warfare»-spillene handler ikke primært om subtil fortellerkunst, men det er effektivt, spennende og alt foregår i et enormt tempo. Forventer du deg heseblesende action og spektakulære scener innfrir «Modern Warfare 3» til de grader. Det trenger man ikke mer enn demonstrasjonen vi fikk for å slå fast.

- Krigen raser videre på østkysten av USA

Det første brettet tar oss med til Manhattan. Det som virker som et av spillets klimaks, en dramatisk introduksjon – og en naturlig forlengelse av «Modern Warfare 2» der krigen nådde amerikansk jord. Bildene av et brennende Washington DC glemmer man ikke så lett.

Nå smadres russiske angrepshelikoptre i New Yorks skyskrapere. Et betimelig spørsmål i denne sammenheng er om amerikanere er klare for slike bilder og inntrykk, ti år etter 11. september?

- Etter «Modern Warfare 2» hadde vi en overdådig visjon rundt hva vi ønsket til «Modern Warfare 3». For å lykkes med dette fant vi et spillstudio som deler den samme pasjonen rundt denne spillserien som oss, og det var Sledgehammer Games. Begivenhetene i «Modern Warfare 3» hever lista mange hakk. Handlingen finner sted i hjertet av New York City og andre byer fra alle deler av verden, og vi leverer intense kamper fra steder som Manhattan og London. Vi besøker også flere byer i Europa, Russland, Afrika og Himalaya, forteller Robert Bowling fra Infinity Ward innledningsvis.

Frankrike, London, Tyskland og USA ble offisielt bekreftet gjennom korte fristetrailere, like etter lekkasjene fant sted for et par uker siden. Kotaku hevder vi også får besøke Dubai, Moskva, Tsjekkia, India, Sierra Leone og Somalia.

- Handlingen fortsetter rett etter finalen i «Modern Warfare 2». Washington DC er i flammer og Task Force 141 er enten tilintetgjort eller på rømmen, og krigen raser nå videre på østkysten av USA. Det er her, på Manhattan, at du blir med i en Delta Force-gruppe som skal forsøke å få has på russerne som har okkupert byen, forteller Glen Schofield som er en av grunnleggerne av Sledgehammer Games.

Han jobbet forresten tidligere med EAs «Dead Space», i rollen som sjefprodusent.

Følelsen av tredje verdenskrig er komplett

Jakten på en russisk satellitt, satt opp på et tak ved børsen i New York, danner kjernen for det første oppdraget vi får demonstrert. Denne må destureres for å bane vei for et amerikansk motangrep. Du spiller som Frost og det starter i gatene midt i New Yorks finansdistrikt – mens det er relativt hett rundt oss. Det bombes fra luften, all røyken hindrer utsikten mellom skyskraperne og de ikoniske, gule taxiene ligger strødd i gatene.

Det å se disse bildene vekker definitivt uhyggelige minner fra virkeligheten, etter terrorangrepet mot USA i 2001. Men det er utvilsomt effektfullt.

Mens troppen din beveger seg noen kvartaler videre, mot New York Stock Exchange, høres lyden av bilalarmer og tredje verdenskrig-ødeleggelse. Vi ser flere branner i ruinene og i bygningene rundt. Vannledninger er i lekk og gnistregnet drysser over oss - nesten som snøflak. Opp Wall Street nå, med flere russere og angrepshelikoptre.

Oppdraget er altså å tilintetgjøre en satellittantenne som blokker for signaler, får vi igjen høre over sambandet. Før vi kommer så langt må de amerikanske Delta Force-soldatene bevege seg gjennom New York Stock Exchange, og ytterligere skuddvekslinger oppstår.

Du får sjansen til å bruke flere våpen enn bare de konvensjonelle på tampen av dette oppdraget. Blant annet Reaper Drone, som fra luften lar deg plukke ut mål på ymse tak. Også noen helikoptre får møte denne effektive måten å drepe på – alt initiert fra en laptop (MQ-9 Reaper kjenner vi fra tidligere utgivelser i «CoD»-serien).

En real luftkamp

Laget ditt er nå fremme ved denne russiske innretningen på taket, et bord med laptoper og en antenne montert på en mast. Du detonerer en sprengladning, og satellittårnet kollapser av eksplosivene.

Her i høyden er det vanskelig å la være å se litt på omgivelsene, for det er storslåtte scener på alle kanter. Både når satellittårnet knekker sammen – men ikke minst også bare å skue på ødeleggelsene som foregår rundt oss på alle kanter. Røyken, vrakrester og lyden av kaos noen hundre meter under oss stikker frem i lydbildet.

Troppen har nå gjort jobben og får skyss. Et Blackhawk-helikopter åpenbarer seg. Dette danner siste del av oppdraget. Men tro for all del at det er slutt på dramaet…

For ikke før dere er på vei, og formelig kan høre den feite dama synge, så dukker ytterligere to russiske helikoptre opp. Du bemanner et våpen i helikopteret, plaffer først løs mot russiske stillinger på Manhattan-takene før det blir real luftkamp. Utviklerne bommet med vilje, virket det som, for å la oss se denne klappjakten noen hundre meter over Broadway og Wall Street før nådestøtet skjer.

Stikkordene her er enorme eksplosjoner, ytterligere økt intensitet og et byggeprosjekt i en skyskraper drapert i flammer – og et brennende helikopter kledd i konstruksjonene…

Til tross for ryktene om at «Modern Warfare 3» ville inneholde en forbedret skademodell som kanskje kunne matche DICEs, er det ingen grunn til å forvente noe slikt ut i fra det vi har sett til nå. All skytingen du selv står bak resulterer ikke i en form for total destruksjon vi forbinder med noen av «Battlefield»-spillene. Sentrale øyeblikk, om vi snakker ødeleggelse, trigges først når spillet bestemmer at nok får være nok.

Reis med kollektivtransporten i London

Enda et oppdrag ble spilt fra en representant fra Sledgehammer og Infinity Ward. Denne gang lagt til London, passende nok. Først rekognoseres det fra lufta. Motstanderens styrker plottes ut via satellittbilder – og en konvoi bestående av fire-fem lastebiler mistenkes å ha farlig last ombord, samt en kjeltring på flukt.

Du må renske området, denne gang i rollen som Sgt. Burns og et lag bestående av SAS-soldater. Det hele skjer i et havneområde i den engelske hovedstaden. Det er mørkt, tåkete og regn i luften. Etter å ha drept flere dusin russere, er dere fremme ved den ene mystiske lastebilen. Bakluken glir opp og avdekker at det slettes ikke er noe mystisk med denne lasten.

Med støtte fra luften blir det nok en tur gjennom fiendens områder før man bestemmer seg for å reise kollektivt i London. (Oppdraget er, morsomt nok, kalt Mind the Gap).

Fienden raser av gårde i et togsett på sporene til undergrunnen, og du tar opp jakten fra lasteplanet på en jeep. Det går rasende fort, noen ganger i motgående bane – der det selvsagt bare er nødt til å dukke opp et nytt togsett av og til. Det skytes intenst mot togsettet som er fullt av russiske kjeltringer. Det ender i noe som er nesten like spektakulært som scenene fra Manhattan, når toget til slutt sporer av inne i en tunnel.

Vi kommer tilbake med saftige detaljer om flerspillerdelen av «Modern Warfare 3» om ikke så lenge.

Activision og utviklerne bak «Modern Warfare 3» snekret sammen en heseblesende første titt på spillet, antageligvis med langt mer gameplay enn det som opprinnelig var planen før den omfattende lekkasjen. Det vi så i London er kanskje også med til E3-spillmessen i Los Angeles som starter om to uker. Men da forventes det at man avslører ytterligere nyheter om spillet – som detaljer om Spec-Ops-modusen og onlinedelen. Kanskje man da også vil vise frem nye brett av kampanjen, lagt til andre områder av verden enn de vi har sett til nå?

Denne første titten på «Modern Warfare 3» forskutterer utvilsomt at tempoet skrus ytterligere opp sammenlignet med de to foregående «Modern Warfare»-spillene, i hvert fall i forbindelse med de mest actionfylte oppdragene. Med bakgrunner som et Manhattan på nippet til å revne som følge av en storstilt russisk invasjon – og jakten i undergrunnssystemet i London – er det bare nødt å bli slik.

«Modern Warfare 3» lanseres den 8. november til PlayStation 3, Xbox 360 og PC.


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3