Vi har testet «Split/Second: Velocity»

Lek Dynamitt-Harry og landskapsarkitekt i Black Rock Studios’ kommende arkadebilspill.

27. april 2010 12:45

Utviklerne i Black Rock Studios har solid erfaring med å lage bilspill, for på CV’en til utviklerne finner vi både ATV-, Hot Wheels- og MotoGP-titler.

Forrige spill fra dette britiske studioet, «Pure» i 2008, overrasket kanskje mest. Et spill uten en kjent motorsportlogo klistrert på coveret, en dyr lisens eller noe historikk knyttet til seg, og som føltes som en adrenalinfylt fusjon mellom «MotorStorm» og snøbrettspillserien «SSX».

Den miksen høres kanskje litt søkt ut, men når du svever flere titalls meter over bakken og utfører stunts i løse lufta mens du henger på ATV-styret, var det nettopp den følelsen mange fikk. I tillegg til litt kiling i magen.

Nå prøver det Disney-eide studioet seg med «Split/Second: Velocity», et spill som kommer ut til PC, PlayStation 3 og Xbox 360 den 21. mai. Vi har brukt et par timer i selskap med demoen som du nå finner på Xbox LIVE.

NB!: PlayStation 3-eiere kan teste den samme demoen fra 5. mai.

MOTORSPORTENS PARADISE HOTEL?

Det er to bilspill som slippes omtrent samtidig denne våren, der begge har noen fellestrekk: Bizarre Creations «Blur» (28. mai) og «Split/Second: Velocity» (21. mai).

Det disse to titlene deler er et ønske om å fornye det tradisjonelle arkadebilspillet og at de begge lener seg mot Mario Kart-konseptet ved å forsøke å lage svidd-gummi-fest i stua. Det å plaffe ned motstandere med kraftige ildkuler og dermed endre resultatlista brutalt ved et brøkdels sekund, er nemlig fint mulig i begge disse spillene.

Men disse to spillene har også noen grunnleggende forskjeller. «Blur» er hakket mer ambisiøst i forsøket på å omfavne flerspillerdelen, og har oppdatert Mario Kart-formelen til Twitter-generasjonen.

Les også: Vår test av «Blur».
Se også: Skjermbilder fra «Blur».

«Split/Second» overrasket undertegnede i forhold til hvor rent og fokusert det er. Da jeg først hørte om spillets premisser, tenkte jeg at dette kom til å innebære langt mer avanserte kontroller.

Historien – i den grad man kan beskylde et slikt spill for å ha noen dyp, underliggende motivasjon annet enn a) kjør helsikes fort og b) blås konkurrentene dine til himmels – baserer seg på et tenkt realityshow lagt til fremtiden. Belønningen består av penger, ære og berømmelse.

Som et slags motorsportens svar på Schwarzenegger-filmen «The Running Man», er du deltager i et direkteoverført TV-program der deltagerne utsetter seg for alvorlig fare som strekker seg langt over et lårbensbrudd og noen skrubbsår. Hovedpoenget når du befinner deg bak rattet er å utløse eksplosive feller lagt langs banene, feller som ikke bare setter kjepper i hjulene for konkurrentene dine – men også endrer strukturen på selve banene.

Dette fungerer langt enklere i praksis enn på papiret. Gass og brems er lagt til skulderknappene, mens A- og B-knappene (på 360-kontrolleren) utløser de ulike fellene. Alt det andre er temmelig standardisert i forhold til det man forventer fra et bilspill.

EKSTREM MAKE-OVER

Du har mye øyekontakt med de sju andre førerne, og grunnen er enkel: Utvikleren vil jo gjerne at du skal se hva slags ødeleggelse du kan påføre konkurrentene.

Før du kan detonere en tønne med drivstoff eller blåse i stykker et kontrolltårn på flyplassen, er du nødt til å drifte og drafte (sladde gjennom svinger eller ligge tett opp i eksospotta på motstanderne).

Dette gjør at Powerplay-meteret ditt vokser og når du har øyekontakt får du muligheten til å brenne av en salve eller to. Mer powerplay betyr større spennvidde i ødeleggelsene.

Følelsen av å se disse detonasjonene og kanskje fjerne to konkurrenter etter én salve er rett og slett fantastisk! Et ikon dukker opp over motstanderne dine for å indikere at de er sårbare for angrep, og det er da det burde klø i avtrekkerfingeren din.

Spillet oppfordrer deg dermed til en ganske enkel taktikk: Klarer du å stikke fra de andre bilene er du mildt sagt utsatt for angrep. Ligger du like bak kan du selv være med på å påvirke resultatet om du venter til det riktige øyeblikket med å servere noen eksplosive hilsener før den siste svingen.

Banen som er med i demoen heter Airport Terminal. Som navnet antyder raser du rundt et område som på første runde fremstår som hvilken som helst stor flyplass. Men etter du har passert målstreken for første gang begynner ting å endre seg fundamentalt.

Plutselig har du eller noen av de andre førerne detonert en kraftig bombe og dermed åpenbarer en ny løypetrasé seg. Med ett er du i garasjeanlegget under selve flyplassen, mens på siste runde kan du oppleve å møte på et digert lastefly som raser mot deg mens gnistregnet spruter og flammene nesten lammer alt annet i synsfeltet.

Selv om variasjonen kanskje høres stor ut, er den i realiteten mer avgrenset enn som så. Du kan åpne noen snarveier og selv improvisere litt på veien, men i det store og hele er løypene litt mer forutsigbare enn jeg hadde forventet meg.

FANTASTISKE FLAMMER

Det grafiske i spillet har vært viktig for Black Rock Studios, noe som de selv har understreket mens de har vist frem spillet på ulike pressetilstelninger og spillmesser det siste året.

Områdene som har vært rammet av eksplosjoner etterlater sår i banemiljøet der aske og vrakrester virvles rundt og havner på frontruta di. En riktig så frekk detalj.

Stilen i spillet legger seg tett opp mot det vi kjenner fra dyre actionfilmer fra Hollywood og i takt med ødeleggelsene farges også omgivelsene raskt. Himmelen kan i løpet av ett øyeblikk forandre karakter fra skarp, fargesterk idyll til total ødeleggelse med blodrøde nyanser og plenty flammer.

Det tar deg en runde eller to for å bli varm i trøya, for hovedpoenget i spillet er å mestre særlig to elementer: Få sladdingen i svingene til å sitte og bygg opp måleren som gir deg sjansen til å leke Dynamitt-Harry. Sladdingen fikser du ved å trykke inn bremsen (venstre skulderknapp) og vippe lett på venstre analogstikke i ønsket retning.

Det grunnleggende ser ut til å sitte i «Split/Second». Det ser lekkert ut, har til tider fantastiske omgivelser når det først smeller og kjøringen føles bra. Førsteinntrykket du nok kommer til å få er at bilene føles litt tunge og treige, men ytterligere noen runder der du perfeksjonerer driftingen hjelper en hel del.

Flerspillerdelen er selvsagt også viktig, selv om den ikke er mulig å teste i demoen. I det ferdige spillet loves vi 72 eventer spredt gjennom 24 episoder der hver episode består av tre løp. Mange vil nok sette pris på å konkurrere mot en kompis i lokal flerspiller, for «Split/Second» gir deg muligheten til dette i split screen. I tillegg kan du spille mot sju andre online og bilparken vil spenne over totalt 25 modeller fordelt på forskjellige bilklasser.

Enkelheten og fokuset på de riktige tingene, gir meg en god følelse etter å ha spilt demoen. Til tross for at du raser rundt med sju andre konkurrenter og må fyre av eksplosiver, føles det aldri som om dette er en for avansert prosedyre.

Det blir spennende å dykke ned i karrieremodusen og å prøve «Split/Second» i konkurranse med andre spillere – både online og lokalt på split screen.

Dette spillet har potensial til å kunne fylle et tomrom blant bilarkadetitler som ikke akkurat gror på trær i en tid der selv Need for Speed har blitt mer simulatorfiksert, og dermed bli en favoritt for de som verdsetter et slikt type spill. Ikke minst gjennom muligheten til å konkurrere mot en venn på delt skjerm, et aspekt som virker å ha blitt litt glemt de seneste årene.

Den endelige dommen faller i mai når spillet lanseres, men noen timer i selskap med demoen har utvilsomt gitt oss langt mer tro på «Split/Second: Velocity».

«Split/Second: Velocity» lanseres til PC, PlayStation 3 og Xbox 360 21. mai. Du finner en demo på Xbox LIVE nå, mens den samme smakebiten finner veien til PSN 5. mai.

Video som viser hvordan demobanen ser ut:

 

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3