«Split/Second» vist under GDC

Det nye spillet fra studioet som ga oss «Pure», drapert med Mikke Mus-ører på omslaget, har presentert sitt neste bilspill.

25. mars 2009 07:04

Studioet Black Rock har markert seg som en seriøs utfordrer til de mer etablerte aktørene innen motorspillsjangeren etter at de ble kjøpt opp av Disney i 2006.

I fjor høst ga de ut motorspillet «Pure» som på mange måter var en krysning mellom PS3-eksklusive «MotorStorm» og ATV-spillene som studioet har lagd før. Det var en høytflygende og adrenalinfylt opplevelse som ga studioet økt selvtillit og flere ressurser til å heve listen til sitt neste prosjekt.

Under GDC i San Fransisco ble «Split Second» vist frem for første gang. Det var ventet at studioet kom med flere opplysninger etter at en teasertrailer havnet på YouTube i februar, etterfulgt av den første traileren 11. mars.

Eurogamer fikk prøve en demo i fred og ro og forteller om en ny type action innen bilspillsjangeren.

Les også: Utviklerne av «Pure» frister med nytt bilspill.

EKSPLOSIV BILACTION

Spillet er nødt til å bli sammenlignet med «Burnout Paradise», ikke minst fordi Black Rock selv valgte å tagge den første traileren med «Pure», og nettopp: «Burnout Paradise”.

Det er også på sin plass å nevne «Race Driver: GRID», «Need for Speed» og «Project Gotham Racing» i denne buketten, for ut i fra traileren som nylig ble sluppet er det ingen tvil om at spillet fortjener en plass i denne sjangeren av bilspill.

Les også: «Need for Speed: SHIFT» lanseres i september.

«Split/Second» har også et par eksplosive triks på lager som disse konkurrentene ikke matcher, for i tillegg til en imponerende grafikk og kjøreopplevelse er det lagt til rette for at du kan trigge ulike hindringer i veibanen for å finte ut konkurrentene dine.

Eurogamer fikk sitte ned med en tidlig kode av spillet, og skriver om sine opplevelser rundt spillet som ikke slippes før i 2010.

Her er noen av inntrykkene deres:



•    Spillet følger en velkjent formel med imponerende kjøring, nestenkollisjoner, drifting og hopp, og inneholder enda et sentralt moment: en tretrinns styrkeskala som når den fylles lar deg fyre av eksplosiver som igjen kan påvirke motstandere og løypene dramatisk.

•    Det åpner igjen for minst to valgmuligheter: vil du smadre motstanderen i denne eksplosjonen eller bane vei for deg selv gjennom en snarvei som åpenbarer seg?

•    Premissene for spillet er at du er en stjerne i et slags realityprogram på TV. Derfor eksplosivene og den dramatiske rammen. Karrieredelen er derfor delt opp i episoder som, om du overlever hver av dem, gir deg stadig nye utfordringer og løyper.

•    Når du har låst opp full tilgang til eksplosiver over hele banen, utspiller det seg en dominoeffekt der store byggverk og små installasjoner i samspill med Havok-fysikken sørger for å endre banespillet dramatisk.

•    En av banene foregår på en flyplass, og etter å ha detonert dynamitten endrer løypen seg til å inkludere en tur gjennom terminalbygningen, fremfor rundt den.

•    Flere ganger møter du andre utfordringer enn de som sier «PANG!». På den samme banen, ved en flyplass, blir du sendt ut på en runde som foregår på selve flystripen. Et lastefly er på vei inn for landing og du bør oppleve å se det lande i sidespeilet ditt fremfor å håndhilse på piloten…

•    På det tidspunktet Eurogamer testet «Split/Second» var omtrent 50 % av spillet ferdig. Spillet har mange lyseffekter på plass allerede, og settingen med en het formiddagssol preger det grafiske inntrykket. Black Rock understreker at de jakter på en cinematisk realisme i forhold til rammen rundt – det skal føles som du er med i en James Cameron- eller Michael Bay-blockbuster.

•    Utviklerne benytter seg av en teknikk til å lyslegge spillet som til nå, i følge Black Rock, bare er brukt i «Killzone 2».

•    Studioet fokuserer nå arbeidet på å detaljere opplevelsen av det å kjøre gjennom eksplosjoner, med flere og bedre røyk- og lyseffekter enn det som er med i GDC-demoen.

•    Hvordan det ferdige spillet vil føles å spille er enda for tidlig å slå fast, men til nå virker det likt «Burnout Paradise» på mange måter, skriver Eurogamers journalist.

•    Det å styre bilen og kontrollere eksplosjoner er enkelt løst gjennom skulderknapper og en av analogstikkene, samt at du får en del hjelp i det å få ting til å smelle.

•    Spillet skal ikke ut før neste år, så på nåværende tidspunkt er det alt for tidlig å si om multiplayer blir inkludert, og i så fall hva slags flerspillermuligheter du kan velge i.

Arkaderaceren «Split/Second» kommer ut på PS3, Xbox 360 og PC tidlig neste år.

Se debuttraileren av «Split Second» her:


Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3