«FIFA Superstars» har åpnet

«FIFA Superstars» skal sluke timer av din Facebook-bruk og ta temperaturen på VM-feberen.

27. mai 2010 13:32

Playfish, spillutvikleren som ble startet i 2007 med Tromsø-gründere på laget, ble kjøpt opp av Electronic Arts i fjor. Målet med oppkjøpet var å få denne utvikleren med kompetanse og suksess på Facebook-spillmarkedet til å overføre store EA-merkevarer til denne viktige spillplattformen.

Spilling på Facebook har blitt et satsningsfelt også fra de store aktørene, og EA fikk erfaringen de var ute etter med Playfish-oppkjøpet.

Tidligere i mai ble det avslørt at det første Playfish-prosjektet var et FIFA-spill til Facebook. «FIFA Superstarts» er nå lansert og vi har brukt deler av formiddagen med dette spillet.

Dette er i første rekke et managerspill. Du trenger ikke å utføre driblinger eller finter som i et tradisjonelt FIFA-spill på konsoll. Samlemani, bygging av stadion, trening og kjøp av fotballkort er stikkord for å beskrive «FIFA Superstars». Og det er gratis å spille med en riktig så god integrasjon til nettsamfunnet.

Se også: Skjermbilder fra «FIFA Superstars».

FOTBALLKORT-NOSTALGI

Det første du må gjøre er å logge deg på Facebook (naturlig nok) og finne frem til dette spillet.

Her finner du en direktelenke til «FIFA Superstars».

Så får du utlevert et lag bestående av ekte spillere. Dette er på ingen måte de mest kjente fotballprofilene, men jeg fikk da i det minste en spiller fra Norwich og var raskt i stand til å kjøpe min første pakke med fotballkort for tullepengene du tjener i spillet.

Lagets «store stjerne», Billy Sharp fra Doncaster Rovers, har i skrivende stund den høyeste tallverdien på laget og er en giftig angriper. Han var en av spillerne som var med i den første bunken fotballkort og en forbedring for klubben min når ferden opp fra de laveste divisjonene begynte.

Selvsagt er det muligheter for å få opp dampen i lagbyggingen med å bruke ekte penger. Det er gjennom slike mikrotransaksjoner at EA og Playfish har tenkt å tjene penger, og dette er en mulighet du finner hos flere Facebook-spill.

Veldig mye med dette spillet minner om Nintendo DS-spillet «Football Academy» som ble sluppet av EA i fjor der nettopp nostalgien rundt å samle fotballkort og bygge lag på denne måten var satt i høysetet. Den største forskjellen fra DS-spillet til «FIFA Superstars» er at du ikke har noen valg du kan gjøre under selve kampene. Alt er overlatt til tallverdier.

Les også: Vår anmeldelse av «Football Academy».

Laget ditt kan øke sine prestasjoner enten ved at du handler en ny pakke med spillerkort – fordelt i tre ulike prisklasser – eller du kan trene og vinne mer prestisje ved å komme seirende ut av kampene. Duellene under en kamp avgjøres av tallverdiene på hver enkelt spiller. Du kan lene deg tilbake og se hvordan kampene utspiller seg, at duellene avgjøres av om en sterk spiss møter en svak forsvarer og i de fleste tilfellene er utfallet av kampene «rettferdig». Utfordrer du en motstander som har en høyere tallverdi på laget sitt, taper du kanskje 2 av 3 matcher.

På fem-seks kamper, der bare én av dem endte med tap, hadde jeg rundet opplæringsdelen og vunnet den første ligaen (League C). Det er altså en human læringskurve til dette spillet. I tillegg til denne begynnerligaen, kan du sikte mot VM-fotball eller møte de virkelig store kanonene i Premier League.

VM-FEBER PÅ FACEBOOK?

VM-fotballen sparkes i gang om to ukers tid, når Sør-Afrika tar i mot en hel verden til det som er sommerens ubestridte høydepunkt for veldig mange.

Ved å lansere «FIFA Superstars» nå har EA sikkert et håp om å varme opp brukerne av dette sosiale nettfelleskapet før VM starter. Alle prestasjoner, opprykk til en høyere liga og milepæler du når kan deles på din Facebook-vegg om du vil.

Det er også bakt inn bonuser om vennene dine blir en del av FIFA Superstars-universet på Facebook. Det å møte vennelisten din til dyst og konkurrere om å være best, er en morsom konkurranse i seg selv.

Selve «karrieredelen» dreier seg i hovedsak om å spille mot lag fra andre Facebook-klubber. Du kan i tillegg utfordre venner som er logget på Facebook – eller møte tøff Premier League-motstand når du har bygget et robust lag, fått trent og oppgradert stadion. Dette er en slags gulrot som henger høyt.

Hvordan VM-fotballen vil fungere, må vi nesten vente med å få svar på før denne modusen åpner - men det er nærliggende å tro at dette vil være en kampform der alle kan delta og kjenne spenningen i spillform parallelt med at kampene spilles i Sør-Afrika.

Det er flere viktige tallverdier og mål å strekke seg etter når du er i gang med lagbyggingen i «FIFA Superstars». Lagets hovedrangering viser hvor godt rustet du er før du skal ut i kamp – og du kan naturligvis velge motstandere som er dårligere enn ditt lag. I tillegg får du en slump erfaringspoeng i fanget etter seire som bygger din personlige managerstatistikk. Pengene har vi vært innom, for belønningene etter kamp kan enten spares opp til nye spillerkjøp – eller du kan investere i stadionfasiliteter som gir mer gevinst på sikt etter hver seier.

For å begrense muligheten til å prøve i det uendelige på å få opprykk til en bedre liga, har du et visst antall credits som bestemmer hvor ofte du kan spille kamper. Du må vente noen timer på å få 1 ny credit – så i praksis er det en viss balanse i forhold til hvor hyppig du kan gjøre progresjon i «FIFA Superstars». Vil du ikke vente i fire timer på å få tildelt en ny credit, kan du bruke ekte penger og kjøpe deg nye. Du kan også raskt forbedre laget ditt om du er villig til å bla opp. Når du når nye nivå belønnes du med credits, men generelt sett skal du sitte og sulte etter flere slike. Det er forretningsmodellen, kan det virke som.

Inntil nå har EA slitt med å finne suksessformelen til sine tidligere Facebook-spill. I følge IGN har «Dante’s Inferno»-spillet vært en av få suksesser på Facebook med om lag 150.000 aktive brukere. Likevel er dette småtteri sammenlignet med de virkelige store kanonene. «Spore», en annen EA-satsning, floppet stygt i forhold til ambisjonsnivået på Facebook - og har bare 15.000 aktive brukere.

Playfish har tidligere stått bak Facebook-hitene «Pet Society» og «Restaurant City», begge er spill som har 10 millioner brukere i måneden, ifølge IGN. Når FIFA og Facebook nå møtes i skjønn forening er det veldig mye som høres riktig ut – spesielt tatt i betraktning av at hele verden snart går inn i en måneds lang VM-feber.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3