- Vi vil fortsatt spille «The Old Republic» i 2022
Det massive «Star Wars»-spillet vil være populært i minst ti år, mener EA-sjefen.
(PressFire.no): Som massivt onlinespill fikk «Star Wars: The Old Republic» tidenes lansering. Bare et par-tre dager etter slippet hadde spillerne tilbragt til sammen 3000 år(!) i den velkjente galaksen langt, langt der ute, og snart hadde spillet 1,7 millioner betalende abonnenter.
Det flatet riktignok ut, og da tallene ble oppdatert i utgangen av mars hadde antall abonnenter falt til 1,3 millioner.
I et intervju med GamesIndustry International, har EA-sjef Frank Gibaeu nå uttalt at selv om konkurransen er hard, så tror han at «The Old Republic» vil være populært i ti år fremover.
- Vi kommer definitivt til å fortsette å satse på «Star Wars» i lang tid fremover, sier han, og legger til at de er forberedte på å utvikle både spillet og forretningsmodellene i tråd med markedet.
- Vi er veldig stolte av «Star Wars», og vi har fått fantastisk gode tilbakemeldinger fra våre tilhengere og abonnenter. Men det er et komplisert og vanskelig marked på PC på grunn av tilgangen på free-to-play-produkter, også våre egne. Vi er veldig bevisste på situasjonen, sier Gibeau.
Senker lista med gratis prøvetid

EA og BioWare vet at de må jobbe for å holde populariteten oppe, men det er de forberedt på. På E3 avslørte de at spillet oppdateres med mye nytt innhold i sommer. Snart blir det også gratis å spille frem til nivå 15.
En skal ikke se bort ifra at spillet etter hvert kan gå helt over til free-to-play-modellen. Også utvikleren BioWare har nylig innrømmet at de ser på denne løsningen.
- Vi har planer om å holde det gående lenge, så vi kommer helt klart til å omfavne gratis prøveperioder og etter hvert kanskje free-to-play-modellen. Det handler om timing, og det handler om å tenke seg om. Vi gjør det bra nå, og vil ikke gjøre noe forhastet, sier Gibeau til GamesIndustry, og fortsetter:
- Vi har allerede annonsert at vi gir deg de første nivåene gratis. Telemetrien vår tilsier at om vi får deg med omtrent til nivå 8 eller 9, så blir du med i en god stund videre. Så strategien nå er å åpne opp trakta på toppen så vi kan få med flere kunder som er interessert i «Star Wars», men som kanskje ikke uten videre er villige til å betale full pris. Vi vil gi dem en mulighet til å prøve det og si «hei, dette liker jeg!».

- Free-to-play har endret PC-spilling
Gibeau er veldig klar over at å engasjere seg i et MMO er en stor investering både av tid og penger, og det er mange om benet. Til gjengjeld holder mange spillere det gående i lang tid.
- Vi holder fortsatt i gang «Ultima Online» etter 17 år, sier han, og blar opp flere eksempler for å la empirikken tale for spillernes lojalitet:
- Vi spiller fortsatt «Dark Age of Camelot», vi spiller «Warhammer», vi spiller «Runescape».
For å få til noe slikt, må de derimot være fleksible. Markedet er hele tiden i forandring.
- Inntoget til free-to-play-modellen har definitivt endret dynamikken på PC-markedet. Jeg tror ikke abonnementsløsninger vil forsvinne, men når vi har en merkevare som er så stor som «Star Wars» vil vi absolutt fortsette å se etter nye muligheter til å øke forretningen, og se på nye måter å hente inn og kunder og å tjene dem, sier Gibeau.
BioWare annonserte på E3 at «Star Wars: The Old Republic» oppdateres i juli. Da får du også sjansen til å spille det gratis helt til nivå 15.