Vi prøvekjører «inFamous»

Sucker Punch med lovende, elektronisk underholdning.

13. mai 2009 15:27

Da jeg spilte «Sly 2: Band of Thieves» slo det meg at utvikleren Sucker Punch hadde et godt grunnlag for å lage et åpent sandkassespill.

Her er vi, fem år etterpå, og Sucker Punch har laget «inFamous» - et åpent spill med en protagonist med elektriske superkrefter.

Redaksjonen har begynt å kalle meg…. Nostradamus Grindhaug. (Spåtjeneste via SMS lanseres snarlig, 40,- per sms)

EN SMAK AV ELEKTRONER

Det jeg ikke forutså var at vi fikk en tidlig versjon av spillet som er en demo bestående av fire deler, som kanskje vil være et tverrsnitt av det ferdige spillet.

De fire delene består i hovedsak av forskjellige oppdrag som oppstår i løpet av spillet.

Det er bare den ene delen som er en ren boss-del.

De andre tilbyr litt utforskning innenfor en viss rekkevidde, noe som ga meg muligheten til å både prøvekjøre den åpne delen av spillet og kverke et par bosser.

Ikke ulikt PressFire-favoritten «Crackdown» er det mulig å klatre på alle bygninger. Men der du i «Crackdown» gradvis får muligheten til å hoppe høyere og høyere, må du i «inFamous» pent klatre hele veien hver gang du skal i vertikalen.

Selv om superkreftene utvikler seg, så utvikler altså ikke muligheten til å navigere landskapet seg.

Samtidig er ikke plattformdelen av spillet som jeg hadde håpet på. Utvikleren har bra erfaring fra plattformspill med Sly-serien, men klatredelen i «inFamous» føles litt klossete, og klatreforløpet kan gå litt treigt. Det reduserer rett og slett følelsen av å være en mektig superhelt.

Men alt er ikke krise, det er flere gode elementer fra Sly-serien som har blitt gjenbrukt. Eksempelvis låser rollefiguren seg til vanskelige plattformer. Det er som om den skjønner hvor du vil hoppe og så lander han der.

Og siden du lader opp elektriske krefter ved å stjele strøm fra strømførende objekter kan det være effektivt å surfe på strømkabler fra hus til hus.

Du må nemlig lade opp kreftene i ny og ne, og det gjøres fra objekter som fører strøm. Du kan trykke ned en knapp for å sjekke hvor nærmeste strømkilde er for å lade «batteriene». Noe som også er nødvendig i bosskamper for å ha de rette kreftene, eller bare å holde seg i live.

KARMA POLICE

For de som ikke har fulgt med i timen, så har «inFamous» et karmasystem som «belønner» deg etter hvilke moralske valg du tar.

Systemet er ikke ulikt det vi har sett i «Star Wars: Knights of the Old Republic».

Men hvordan systemet fungerer i praksis har vært annerledes. Du får informasjon om at «nå har du gjort noe fælt, fy deg... men her har du noen onde poeng».

Vi har tidligere vært skeptiske til den formen for å banke inn informasjonen.

Men basert på denne demoen kan det se ut til at det ikke blir like irriterende i den ferdige versjonen av spillet. Det kommer nok litt informasjon i starten, men at det blir mer en naturlig del av spillet etter hvert.

Du kan bruke poeng på å forandre utseende og kjøpe nye ferdigheter. Velger du den smale sti i stedet for den brede, får du tilgang på andre elektriske krefter, samtidig som sivile folk vil reagere forskjellig på deg.

Er du flink gutt vil kreftene være mindre destruktive, mens de onde kreftene vil være mer destruktive igjen. Historien kan visstnok også variere noe ut i fra de moralske valgene.

Men kjøper du nye krefter basert på din nye karmastatus, må du faktisk opprettholde denne karmastatusen for å få beholde kreftene. Klarer du ikke det, får du ikke bruke dem.

Til syvende og sist er det vanskelig å si hvordan dette spillet vil bli i fiks ferdig versjon. Sannsynligvis er følelsen av å forme sin egen superhelt en viktig del av spillets kjernefølelse, noe den relativt korte demoen dessverre ikke klarer å gi et ordentlig bilde av.

«inFamous» er uten tvil en svært interessant tittel, og det er ikke mye som skal til før det sitter som et skudd.

La oss håpe det ferdige resultatet er like magisk som utviklerens tidligere meritter.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3