Valve dømt til å betale millionbot etter villeding av Steam-brukere

Australsk rett har satt ned foten.

25. desember 2016 16:43

(PressFire.no): Vi skrev for noen måneder siden om striden mellom Australias Forbrukerombud og Valve. Førstnevnte har dømt spillselskapet nedenom og hjem etter det de mener er villeding av kunder på Steam.

Mer spesifikt er det snakk om returrettordningen som finnes på nettbutikken –  retten i Australia fordømte Valve på grunn av mangel på muligheten til å reklamere på spill før 2015 der, og spesifikt angrep de Steams brukervilkår, som de mener var lovstridige fra 2011 til 2015.

Valve prøvde å forsvare seg ved å hevde at de ikke er et australsk selskap og ikke har hverken kontorer eller personell der, og følgelig ikke omhandles av lovene i det landet, men det ville ikke retten ha noe av.

Rett før julaften kom den endelige dommen: Valve er nødt til å betale en bot på 26 millioner kroner innen 30 dager.

I tillegg må Valve vise en stor overskrift på Steam-forsiden i tolv måneder fremover, som lenker forbrukerne inn til en detaljert beskrivelse på hvordan spill kan leveres tilbake igjen. 

Valve må fremover også trene opp sitt mannskap til å forstå australsk forbrukerrett, slik at kunder ikke skal måtte møte veggen når de i fremtiden snakker med kundesupport for Steam.

Valve kan anke straffeutmålingen fram til 20. februar neste år.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3