I høst har både Sony og Microsoft annonsert hvert sitt tilleggsutstyr, som skal sørge for å gjøre henholdsvis PlayStation 3 og Xbox 360 fristende overfor nye kundegrupper. Måten man har forsøkt å få til dette på, er gjennom å la deg kunne kontrollere spill uten en tradisjonell håndkontroller.
Move, som ble introdusert på markedet i september, er nært opp til det vi kjenner fra Nintendo Wii. Gjennom en kontroller som du bruker til å styre, fekte og peke – samt et PlayStation Eye-kamera, kan du oppnå mye av det samme som du kjenner fra ymse Wii-titler.
Bare med større grad av presisjon og med langt bedre grafikk.
Kinect ble sluppet i Norge i november. Her trenger du ingen plastkontrollere eller «tryllestaver» i det hele tatt. Kinect består av kameraer med innebygd mikrofon, som registrerer bevegelser foran TV-skjermen.
Bare du har plass nok i stua, da, og en stor appetitt på sporty, familievennlige minispill - eller dans og sprett, som er spillutvalget som dominerer nå like etter Kinect-lanseringen.
Les også: Våre inntrykk av Move til PlayStation 3.
Les også: Våre inntrykk av Kinect til Xbox 360.
Både Sony og Microsoft har, ikke uventet, skrytt uhemmet av at lanseringene av disse systemene har vært en suksess. «Butikkene melder om kaotiske tilstander og enorm etterspørsel». «Lagrene er i ferd med å tømmes». «Bestill nå for å unngå å få juleferien ødelagt!».
Slike typer meldinger har tikket ut fra begge disse underholdningsgigantene. Men kan vi egentlig stole på at dette er forankret i virkeligheten?
- Nei, mener Michael Pachter, analytiker hos Wedbush Morgan, som jobber med å forutse spillmarkedet, analysere salgsprognoser samt trender i bransjen.
I et intervju med IncGamers, mener Pachter at både Sony og Microsoft forsøker å hause opp produktene for å skape etterspørsel. Krydret med til dels villedende informasjon, vil man få folk til å føle et behov om å skaffe seg Move eller Kinect, påstår han.
Og måten de gjør det på, er ved å aldri sende ut for mange produkter i butikkene og ved å skape en illusjon om at lagrene er i ferd med å tømmes.
- Jeg tror at begge selskapene veldig gjerne vil få kundene til å tro at deres tilleggsutstyr er høyt etterspurte og vanskelige å få tak i. Og det bidrar ofte til å skape etterspørsel, sier han.
- Sony sendte ut 2,5 millioner enheter (av Move – journ. merk.) i USA og Europa, og salget er ikke i nærheten av å være på det nivået. Jeg er ikke sikker på hvordan de kan avstemme faktumet at antallet enheter sendt ut til butikkene klart overgår antallet som faktisk er solgt, forteller Pachter.
Om Microsoft mener han at selskapet har en strategi om ikke å sende ut flere Kinect-kameraer enn det man forventer å få solgt. Butikkhyller som holder på å tømmes med Kinect, virker forlokkende overfor dem som kanskje sitter på gjerdet – og kan virke salgsfremmende.
- Jeg syns Microsoft håndterer forsyningene litt bedre.
- De har sendt mange pakker med konsoller pluss Kinect, for å sørge for at eBay-prisene ikke kommer over 300 dollar for Kinect-pakkene som selges alene, men forsyningene av denne typen pakker fortsetter å være tight.
- Sony prøver seg på en lignende strategi som Microsofts, der man sørger for å ha plenty av konsollpakker med Move tilgjengelig, mens man kontrollerer utvalget av de frittstående kontrollerne.
Sonys Move-kontrollere til PlayStation 3 fås kjøpt i flere typer pakker. Startpakken – med ett PlayStation Eye-kamera og en Move-kontroller, koster omtrent 600 kroner. Kinect-sensoren til Xbox 360, med spillet «Kinect Adventures» inkludert, koster 1295 kroner (veiledende pris).
NB! Les hvorfor Michael Pachter utropte Nintendo som den store taperen av konsollprodusentene, da han gjestet Oslo nylig.