StarCraft II: Wings of Liberty

Den ubestridte kongen på haugen!

Sann historie: En av mine venner, la oss for diskresjonens skyld kalle han Pål, er 34 år. Han har nettopp fått sitt første barn, har en krevende jobb og jobber da tilsvarende mye. Ingen ideell situasjon i utgangspunktet med tanke på fritid til spilling og sånt «tøys». Pål har likevel sendt bort både dame og barn, investert i ny super-PC, oppgradert internettlinja si og tatt en uke fri fra jobben... Og av hvilken grunn? «StarCraft II», selvsagt.

Nå er ikke alle like ivrige som min kompis, men det er heller ingen unik historie og det forteller litt om hvor etterlengtet dette Blizzard-spillet er.

«StarCraft» i spillverdenen er for Pål, meg og mange millioner andre, helt spesielt. Nesten noe hellig. Nå er det riktignok snart ti år siden jeg spilte «StarCraft» jevnlig, men jeg rakk allikevel å spille en del tusen runder. Legg til at det var med 28/8 dialup-modem og alt for høye telefonregninger involvert, så skjønner du at jeg var dedikert. Når det er sagt er jeg langt fra blant de verste. Eller de beste.

I Sør-Korea, landet som må sies å ha dratt «StarCraft»-konseptet helt ut i det ekstreme, finnes det flere tv-kanaler dedikert til nettopp dette strategispillet.

De beste spillerne i landet blir hyllet som popstjerner, med millionlønn og fanklubber på hundretusenvis av medlemmer, og etter sigende er ordet «StarCraft» det nest mest gjenkjente fremmedordet etter «OK». Damer drar de også.

Som du skjønner er «StarCraft» noe helt for seg selv. Spillet som kom ut i 1998 har solgt hele 11 millioner eksemplarer og er et av de mestselgende spillene på PC, uavhengig sjanger. Det er også et av de mest spilte onlinespillene i verden, og uavhengig om man liker det eller ikke er «StarCraft» den ubestridte ener innenfor strategispillsjangeren. Naturlig nok har det vært knyttet enorme forventninger til oppfølgeren og kravene fra en hærskare av fans har vært skyhøye.

UMIDDELBAR KLASSIKERSTATUS

For å slå det fast med én gang: Blizzard innfrir så til de grader og leverer et gjennomført, strøkent og helstøpt kvalitetsprodukt. «StarCraft II: Wings of Liberty» kommer garantert til å bli en av de store klassikerne og ta over tronen som verdens beste RTS-spill.

For de som ikke måtte kjenne serien, er «StarCraft» et såkalt RTS (Real Time Strategy); altså et sanntidsstrategispill. Hvor samling av ressurser, basebygging, krigføring og nedkjempelse av motstanderen – enten det er menneske eller maskin, er hovedmålene.

Det som sikrer levetiden og gjør at spillere i dag, 12 år etter, fortsatt sitter og spiller «StarCraft», er flerspillerdelen, hvor du enten alene eller på lag spiller mot andre mennesker over internett. Flerspillerdelen skrev jeg ganske utfyllende om i min betatest av spillet tidligere i år – og siden det ikke er gjort nevneverdige endringer siden den gang, kan eventuelt interesserte lese den her.

(NB!: Det er verd å merke seg er at du kun får lage ett kallenavn per spill du eier. Har du først valgt et navn, har du det da med andre ord for alltid. Alternativt kan du jo kjøpe et nytt spill, men det er ganske mye penger bare for å bytte et simpelt kallenavn…).

FANTASTISK KAMPANJEDEL

Når det gjelder enspillerdelen består den av forskjellige utfordringer samt oppdrag – og ikke minst en kampanjemodus som mange nok har gledet seg vilt mye til. Blizzard har lagt opp til at du får belønninger ved å utføre en rekke oppdrag som igjen gir portretter og ikoner.

Det samme gjelder utfordrings-/challenge-modus som har som mål å bedre dine mikroferdigheter, samt lære deg hvilke enheter som best kontrer hverandre – og ikke minst hotkeys, som er uvurderlig i multiplayer.

Når det gjelder Campaign-modusen er det vanskelig å beskrive til hvilket nivå Blizzard har tatt kombinasjonen av historiemodus og sanntidsstrategispill uten å bli pornografisk i språket. Du må nesten se det selv for å få et skikkelig inntrykk. Det du får servert er nemlig utrolig forseggjort med en rekke lekre detaljer og stor variasjon. Det er nesten så du får følelsen av at dette er en helt ny spillsjanger, en slags mellomting mellom rolle- og sanntidsstrategispill hvor du får muligheten til å forske på ny teknologi, men også å kjøpe nye typer enheter.

Selve historien starter med at du kontrollerer Jim Raynor, og tidspunktet handlingen utspiller seg på er cirka fire år etter «Brood War». Du befinner deg på en liten planet og er stemplet som opprører av keiser Valerian Mengsk, som er sjefen for Terran-rasen. Du må utføre enkle basisoppdrag for å komme i gang, men til og med disse er underholdende. Etter få oppdrag møter du også både Zerg, Protoss og mange gamle kjenninger fra det første «StarCraft» og utvidelsen «Brood War», som Kerrigan, «The Queen of Blades».

Underholdningsverdien øker også gjennom at enspillerdelen har veldig mange flere enheter enn flerspillerdelen, som gamle gode firebats, medics, scouts og andre kjenninger. 

Som følge av oppdragene tjener du credits eller forskingspoeng, som igjen gjør at du blir presentert for en rekke valg som ofte er endelige. Det kan være forskning eller utvikling av en spesiell enhet som igjen utelukker en annen på permanent basis, eller det kan være å velge side for enten Zerg eller Protoss.

Når historien går sin gang møter du også en rekke andre figurer som slår seg sammen med deg, noe som ofte gir muligheter som de nevnt over – eller at de gir nyttige råd. Jeg røper ikke mer av historien enn som så, men den er som alt annet i «StarCraft II» veldig forseggjort med svært velgjorte filmsekvenser på alle oppdrag, og ikke minst en meget stor variasjon i typen oppdrag du møter.

KARAKTERISTISK HUMOR

Mellom oppdragene befinner du deg på Raynors romskip Hyperion. Det er her du snakker med de tidligere nevnte figurene du har møtt, samt gjør de oppgraderingene du ønsker. Her finner du også en arkadespillmaskin hvor du kan spille «Lost Viking», ikke Blizzards originale riktignok, men et slags 1942: In Space.

Poenget er i alle fall at dette faktisk er mulig i et sanntidsstrategispill, noe som er utrolig nok i seg selv. Når du begynner å klikke rundt, og legger merke til alt fra en jukebox med egenproduserte slagere som «A Zerg, a Shotgun and You», samt nyhetssendingene fra UNN med det minst uavhengige nyhetsankeret i verdenshistorien, så sitter du faktisk og bruker tid mellom oppdragene – og det er ganske beskrivende for hvor engasjerende og fantastisk bra laget dette spillet er. Humoren som Blizzard er kjent for, blant annet når du bedriver klikking på enheter som igjen gir morsomme tilbakemeldinger, er også på plass.

Klikk for eksempel på Marauderen i skipet til Raynor og les beskrivelsen, eller følg med på de tidligere nevnte nyhetssendingene. Fantastisk!

Kampanjedelen er lang og består av mange oppdrag. Dette, kombinert med valgfri vanskelighetsgrad og de tidligere nevnte permanente valgene som påvirker historien, sikrer gjenbruken av enspillerdelen med ulike former for belønninger.  All statistikk over spillingen din, både i enspiller og flerspillermodus, blir lagret og lagt til kontoen din, så man alltid har oversikt over utførte oppdrag, hvilke belønninger man har mottatt, hvilke man mangler, hvilke spillere du har beseiret eller tapt mot – og lignende.

«StarCraft II: Wings of Liberty» er praktisk talt fritt for feil ved utgivelse, har gjennomført kvalitet i alle ledd, leverer underholdning av høy klasse samt viderefører og tar vare på arven fra det første spillet – inkludert «Brood War»-utvidelsen. Der «StarCraft» alltid vil stå som en milepæl i spillhistorien, uavhengig av sjanger, tar «StarCraft II» stafettpinnen videre og vil garantert få millioner av nye fans i årene som kommer.

For å oppsummere: Jeg sitter innendørs i slutten av juli, med blå himmel og 25 varmegrader utendørs, og spiller og skriver om hverandre. Nok sagt! Dette er en så soleklar sekser som det er mulig å få blitt, og et spill som kommer til å bli spilt i mange, mange år fremover. Umiddelbar klassikerstatus til Blizzard!

PS: Til slutt ønsker jeg å nevne nettsidene til StarCraft Norge, hvor en rekke gamle og nye ildsjeler fra sc/bw/wc3 arrangerer turneringer, diskuterer nyheter og ting som skjer i StarCraft-universet – og hvor også det norske landslaget i StarCraft hører hjemme. Har du spørsmål, trenger tips og råd eller kanskje en lagkamerat, er dette stedet å besøke.

PPS: Det skal også nevnes at kampanjedelen av «StarCraft II» er delt inn i tre deler, hvor de to neste kapitlene blir utgitt på et senere tidspunkt. Det er kun Terran som er spillbar i enspillerdelen av denne utgivelsen, mens Protoss og Zerg blir tilgjengelig i hver sin utgave.

Oppsummering
Positivt
Negativt
Del gjerne:
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3