På det vestlige spillmarkedet er det lite innen rollespill som kan måle seg med merittene til spillutviklerne hos BioWare og Bethesda. Men de har også blitt selve symbolet på skillet mellom japansk og vestlig rollespillfilosofi.
Når Nowgamer.com i et ferskt intervju med «Final Fantasy XIV»-produsent Nobuaki Komoto spør hvordan det kommende nettspillet vil måles mot RPG-tungvektere som BioWare og Bethesda, påpeker han at de er så å si helt ukjente for japanere flest.
- Selv om jeg synes begge utviklerne lager veldig gode spill, så er uheldigvis begge så å si helt ukjente for de fleste i Japan, og spillsalget er også katastrofalt. De ser bare ut til å treffe en håndfull med hardcore-spillere, sier han i intervjuet.
Vestlige rollespill har den senere tiden nesten blitt symbolet på «den nye vinen» i denne sjangeren. De japanske rollespillene har de senere år hatt en synkende popularitetskurve og det japanske markedet har lidd som følge av dette.
BioWare har på sin side allerede uttalt seg negativt om det synkende japanske markedet, som de mener har grodd fast. Noe som nylig kom tydelig frem i et intervju som Ray Muzyka og Greg Zeschuk gjorde med Industrygamers.com.
- Det jeg tror skjedde var at de ble veldig selvtilfredse over en veldig lang periode. De fortsatte med å lage den samme tingen om igjen og om igjen. Og på den måten åpnet de på en måte for at sånne som oss kunne komme inn med vår stil.
- Jeg vet at de nå ser på vår type spill, de ser på Fable, Fallout og alt sånt, mens de tenker «hva er disse tingene?». Jeg tror de ble vant til å lage det samme om igjen, og det virket, forteller Zeschuk i intervjuet.
Square Enix valgte med «Final Fantasy XIII» å gå bort fra den tradisjonelle japanske rollespill-stilen. I et intervju med Strategy Informer fortalte BioWares Daniel Erickson at de har beveget seg så langt bort fra sjangeren at det ikke kan kvalifiseres som et rollespill.
- Du kan putte en J (Japan - journ.merk.) foran det, men det er ikke et RPG. Du tar ingen valg, du lager ingen rollefigur, du lever ikke ut rollefiguren… jeg vet ikke helt hva det er – eventyrspill, kanskje? Men det er i alle fall ikke rollespill, sa han i intervjuet.
BioWare hadde stor suksess med fjorårets «Dragon Age: Origins», som får en oppfølger i 2011. De har også hatt brukbar suksess med science fiction-serien «Mass Effect», hvor nummer to i serien nylig også ble annonsert til PlayStation 3. Bethesda har vært kjent for «Elder Scrolls»-serien, men hadde stor suksess med «Fallout 3» i 2008.
Onlinerollespillet «Final Fantasy XIV» slippes til PC 30. september, mens PlayStation 3-versjonen nylig ble utsatt til mars 2011.