Sony skalerer ned satsingen på «live service»-spill

9. november 2023 11:45

(PressFire.no): Det var i fjor at Sony gikk ut med en knallhard satsing på såkalte «Live Service»-spill (eller «GaaS», Games as a Service) – altså onlinespill som skal leve gjennom kontinuerlige oppdateringer, battle passes og lignende.

Tenk «League of Legends», «PUBG» og «Fortnite».

Planen var at Sonys studioer skulle gi ut hele tolv slike spill innen mars 2026 – og selskapet kjøpte utvikler Bungie som et ledd i disse planene.

Et eget flerspillerspill basert på «The Last of Us Part II» skulle være et slikt spill, men utviklingen der har gått trått. Ifølge kilder skal kvaliteten rett og slett ikke ha vært bra nok.

Bungies ekspertise på slike spill har blitt brukt til å gå gjennom alle spillene som var planlagt, og det har tydeligvis ført til store omleggelser hos Sony.

For nå kommer beskjeden om at Sonys live service-satsing skaleres kraftig tilbake: I stedet for tolv spill vil det nå være seks.

I et investormøte sier Sony-sjef Hiroki Totoki at de resterende spillene er noe de «jobber med».

– Vi gjennomgår dette. Vi forsøker så godt vi kan å passe på at disse spillene vil bli likt av spillere i lang tid. Av de tolv titlene så vil seks bli gitt ut innen finansåret 2025 (altså før april 2026, journ. anm.). Det er planen nå. Når det kommer til de resterende seks, så jobber vi fortsatt med det, sier Totoki.

– Det er ikke sånn at vi holder oss til enkelte titler, spillkvaliteten må være den viktigste faktoren.

Ikke alle de tolv spillene er kjent, men i tillegg til «The Last of Us»-spillet så vet vi om «Marathon» fra Bungie, et «Horizon»-spill og et ikke-navngitt spill fra London Studios.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3