Annonse
Snart kommer det en ny lov som gir spillere flere rettigheter ved kjøp av uferdige dataspill
Spill må lanseres slik de er blitt markedsført.

Snart kommer det en ny lov som gir spillere flere rettigheter ved kjøp av uferdige dataspill

Spill må lanseres slik de er blitt markedsført.
10:50
12:01
Utvikler
Utgiver
Slippdato
Plattformer
Annonse
12:01
10:50
Denne artikkelen er skrevet av vår satire-konsulent Segata Satiro, og følgelig bare bambus.

PressFire.no): Det har vært stormfulle dager rundt lanseringen av «Cyberpunk 2077», der det viser seg at spillets konsollversjon er av så lav kvalitet at utviklerne har måttet gå ut og beklage.

Ifølge målinger gjort av Digital Foundry faller for eksempel Xbox One-versjonen av spillet ned i 675p oppløsning og 14 bilder i sekundet kort tid etter man starter spillet – noe som resulterer i en svært begrenset opplevelse.

Spillet ble markedsført kun gjennom pc-versjonen (som ser flott ut), og lovnader om at konsollopplevelsen var solid, men anmeldere fikk ikke spille denne versjonen. Utgiveren av spillet lover nå pengene tilbake, men det har vært en prosess som har møtt utfordringer.

Også Forbrukerrådet har engasjert seg i saken, der juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen sier refusjonsordningen utvikler CD Projekt RED har lagt opp til fremstår som «kaotisk».

Den heller amputerte lanseringen er ikke akkurat unik i spillsammenheng, ifølge Iversen.

- En rufsete lansering, med påfølgende kaotisk refusjonsprosess viser at markedet er overmodent for regulering, sier Iversen til PressFire.

- Refusjonsvilkårene til for eksempel Sony og Microsoft krever at produktet er mangelfullt, et vilkår som bør være lett å oppfylle når utvikler selv går ut og anbefaler refusjon.

- Vi forventer vi at Sony og Microsoft ikke legger unødige hindre i veien for forbrukere som ønsker refusjon, selv om vi allerede plukker opp at refusjonsprosessen der er langt ifra rett frem.

Han sier videre at det er lettere for de som har handlet i butikk å få pengene tilbake.

- Forbrukere som har kjøpt spillet på disk, har vanlige rettigheter etter forbrukerkjøpsloven og bør etter vårt syn kunne heve kjøpet.

Ny lov på vei

Juridisk seniorrådgiver ved Forbrukerrådet, Thomas Iversen.

Det har altså vært en klar forskjell på forbrukerrettighetene ved kjøp av spill via nettbutikker som Steam, PlayStation Store, Nintendo eShop og Xbox Store - kontra det å kjøpe det i en fysisk butikk.

Det er derimot lys i enden av tunnelen når det kommer til å forbrukerrettigheter rundt kjøp av digitale spill:

Et nytt direktiv som omhandler digitale kjøp av tjenester – deriblant dataspill – er nå til høring i EU- og EØS-landene. Høringsfristen er 3. mars, hvorpå direktivet vil gå inn i norsk lovgivning.

Den nye loven slik utkastet fremstår i dag vil omfavne både spill kjøpt digitalt og på plate – siden diskene «eksklusivt brukes til å levere digitalt innhold».

I loven vil en selger av et spill måtte levere et produkt som tilsvarer det som er vist fram under utviklingen, og som inneholder både det som er lovet og kommer fram av promo-materiell som trailere og skjermbilder.

I praksis vil dette bety at utgivere og utsalgssteder (inkludert nettbutikker på pc og konsoll) må fremstille spillene slik de faktisk forekommer – uten «falske» bilder eller videoer som viser spillet kjørende på en annen plattform, for eksempel.

- Det er har vært en gjentakende problemstilling at trailere ikke viser faktisk gameplay eller kryssklipper mellom konsoll og PC, sier Iversen.

- Med nye regler forventer vi at trailere og lignende markeres tydelig med hvilken plattform som benyttes, samt om det er tale om faktisk gameplay eller ei.

«Watch Dogs» ble kritisert for å se verre ut enn i tidlige demoer.

Opplysningsplikt på nedgraderinger

Generelt kan utviklerne, utgiverne eller utsalgsstedene ikke markedsføre eller demonstrere spillet på en misvisende måte, og spillene må ha lik kvalitet og innhold som tidlige versjoner som er gjort tilgjengelig før lansering.

Her vil loven kunne omfatte situasjoner som «nedgraderingen» gjort i spill som «Aliens: Colonial Marines», som ble lansert i langt dårligere forfatning enn tidligere visninger ga inntrykk av. Fra nå av vil utviklere måtte varsle om slike nedgraderinger før lansering.

Også innholdet i spillet må samsvare med det som er blitt lovt i markedsføringen av spillet. Skulle et spill bli lansert uten varslede moduser eller innhold (og uten at utviklerne har sagt i fra om fjerningen), vil kjøper ha krav på refusjon av deler eller hele salgssummen. Utvikler vil kunne oppdatere spillet med det manglende innholdet, men det vil ikke fjerne retten til refusjon.

Men hva med spill som lanseres i Early Access eller via kronerullingsordninger som Kickstarter?

- Etter digitalytelsesdirektivet kan forbrukeren godkjenne at ytelsen avviker fra de objektive kravene til kvalitet, funksjon og liknende som stilles i direktivet. Dette vil typisk være aktuelt der forbrukeren kjøper «early access» eller deltar i crowdfunding, svarer Iversen.

- Forbrukeren må gjøres særskilt oppmerksom på at ytelsen avviker fra objektive kvalitetskrav, samt at forbrukeren uttrykkelig må ha godkjent dette avviket. Generelt sett må en uttrykkelig godkjenning innebære at forbrukeren aktivt må huke av for at de godkjenner at spillet som blir kjøpt ikke er ferdig eller har andre kjente feil.  

Også tilbakebetaling dersom spill ikke kjører så bra som lovet vil være lovfestet, der bevisbyrden på at spillet kjører som lovet vil bli lagt på selger av spillet – ikke forbrukeren.

Håper mange bruker retten

For eksempel vil dagens situasjon med «Cyberpunk 2077», hvor utviklerne ikke viste fram PS4- og Xbox One-versjonene av spillet øyensynlig fordi de kjører så dårlig, kunne gi forbrukerne en lov å slå i bordet med.

Målet med den nye forbrukerloven er å også tilby godt forbrukervern på kjøp av digitale tjenester som dataspill, noe som lenge har vært mangelfullt. Forbrukerrådet håper denne nye loven dekker det de kaller et «hull» i forbrukervernet.

- Vi håper at videre at konkret lovgivning på området vil føre til at forbrukeren kan gjøre mer opplyste kjøp av digitale ytelser, sier Iversen, og legger til at de håper forbrukerne vil benytte seg av de nye rettighetene sine.

- Vi mistenker at forbrukerne i alt for stor grad aksepterer digitale ytelser som ikke samsvarer med markedsføringen, er halvferdige eller generelt sett er mangelfulle.

Se alle podcaster på Podcast-sidene.
Les alle våre «Den gangen da...»-tekster på undersiden her, eller se andre retrosaker her.
Les mer om spillrelaterte ting som skjer i Norge på vår underside her.
Les mer om e-sport og konkurransespilling på vår underside her.
Les flere meninger på vår samleside her.
Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3
Oppsummering
Positivt
Negativt
Skjermbilder (klikk for større)
No items found.
Spill må lanseres slik de er blitt markedsført.
Snart kommer det en ny lov som gir spillere flere rettigheter ved kjøp av uferdige dataspill
Erik Fossum

PressFire.no): Det har vært stormfulle dager rundt lanseringen av «Cyberpunk 2077», der det viser seg at spillets konsollversjon er av så lav kvalitet at utviklerne har måttet gå ut og beklage.

Ifølge målinger gjort av Digital Foundry faller for eksempel Xbox One-versjonen av spillet ned i 675p oppløsning og 14 bilder i sekundet kort tid etter man starter spillet – noe som resulterer i en svært begrenset opplevelse.

Spillet ble markedsført kun gjennom pc-versjonen (som ser flott ut), og lovnader om at konsollopplevelsen var solid, men anmeldere fikk ikke spille denne versjonen. Utgiveren av spillet lover nå pengene tilbake, men det har vært en prosess som har møtt utfordringer.

Også Forbrukerrådet har engasjert seg i saken, der juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen sier refusjonsordningen utvikler CD Projekt RED har lagt opp til fremstår som «kaotisk».

Den heller amputerte lanseringen er ikke akkurat unik i spillsammenheng, ifølge Iversen.

- En rufsete lansering, med påfølgende kaotisk refusjonsprosess viser at markedet er overmodent for regulering, sier Iversen til PressFire.

- Refusjonsvilkårene til for eksempel Sony og Microsoft krever at produktet er mangelfullt, et vilkår som bør være lett å oppfylle når utvikler selv går ut og anbefaler refusjon.

- Vi forventer vi at Sony og Microsoft ikke legger unødige hindre i veien for forbrukere som ønsker refusjon, selv om vi allerede plukker opp at refusjonsprosessen der er langt ifra rett frem.

Han sier videre at det er lettere for de som har handlet i butikk å få pengene tilbake.

- Forbrukere som har kjøpt spillet på disk, har vanlige rettigheter etter forbrukerkjøpsloven og bør etter vårt syn kunne heve kjøpet.

Ny lov på vei

Juridisk seniorrådgiver ved Forbrukerrådet, Thomas Iversen.

Det har altså vært en klar forskjell på forbrukerrettighetene ved kjøp av spill via nettbutikker som Steam, PlayStation Store, Nintendo eShop og Xbox Store - kontra det å kjøpe det i en fysisk butikk.

Det er derimot lys i enden av tunnelen når det kommer til å forbrukerrettigheter rundt kjøp av digitale spill:

Et nytt direktiv som omhandler digitale kjøp av tjenester – deriblant dataspill – er nå til høring i EU- og EØS-landene. Høringsfristen er 3. mars, hvorpå direktivet vil gå inn i norsk lovgivning.

Den nye loven slik utkastet fremstår i dag vil omfavne både spill kjøpt digitalt og på plate – siden diskene «eksklusivt brukes til å levere digitalt innhold».

I loven vil en selger av et spill måtte levere et produkt som tilsvarer det som er vist fram under utviklingen, og som inneholder både det som er lovet og kommer fram av promo-materiell som trailere og skjermbilder.

I praksis vil dette bety at utgivere og utsalgssteder (inkludert nettbutikker på pc og konsoll) må fremstille spillene slik de faktisk forekommer – uten «falske» bilder eller videoer som viser spillet kjørende på en annen plattform, for eksempel.

- Det er har vært en gjentakende problemstilling at trailere ikke viser faktisk gameplay eller kryssklipper mellom konsoll og PC, sier Iversen.

- Med nye regler forventer vi at trailere og lignende markeres tydelig med hvilken plattform som benyttes, samt om det er tale om faktisk gameplay eller ei.

«Watch Dogs» ble kritisert for å se verre ut enn i tidlige demoer.

Opplysningsplikt på nedgraderinger

Generelt kan utviklerne, utgiverne eller utsalgsstedene ikke markedsføre eller demonstrere spillet på en misvisende måte, og spillene må ha lik kvalitet og innhold som tidlige versjoner som er gjort tilgjengelig før lansering.

Her vil loven kunne omfatte situasjoner som «nedgraderingen» gjort i spill som «Aliens: Colonial Marines», som ble lansert i langt dårligere forfatning enn tidligere visninger ga inntrykk av. Fra nå av vil utviklere måtte varsle om slike nedgraderinger før lansering.

Også innholdet i spillet må samsvare med det som er blitt lovt i markedsføringen av spillet. Skulle et spill bli lansert uten varslede moduser eller innhold (og uten at utviklerne har sagt i fra om fjerningen), vil kjøper ha krav på refusjon av deler eller hele salgssummen. Utvikler vil kunne oppdatere spillet med det manglende innholdet, men det vil ikke fjerne retten til refusjon.

Men hva med spill som lanseres i Early Access eller via kronerullingsordninger som Kickstarter?

- Etter digitalytelsesdirektivet kan forbrukeren godkjenne at ytelsen avviker fra de objektive kravene til kvalitet, funksjon og liknende som stilles i direktivet. Dette vil typisk være aktuelt der forbrukeren kjøper «early access» eller deltar i crowdfunding, svarer Iversen.

- Forbrukeren må gjøres særskilt oppmerksom på at ytelsen avviker fra objektive kvalitetskrav, samt at forbrukeren uttrykkelig må ha godkjent dette avviket. Generelt sett må en uttrykkelig godkjenning innebære at forbrukeren aktivt må huke av for at de godkjenner at spillet som blir kjøpt ikke er ferdig eller har andre kjente feil.  

Også tilbakebetaling dersom spill ikke kjører så bra som lovet vil være lovfestet, der bevisbyrden på at spillet kjører som lovet vil bli lagt på selger av spillet – ikke forbrukeren.

Håper mange bruker retten

For eksempel vil dagens situasjon med «Cyberpunk 2077», hvor utviklerne ikke viste fram PS4- og Xbox One-versjonene av spillet øyensynlig fordi de kjører så dårlig, kunne gi forbrukerne en lov å slå i bordet med.

Målet med den nye forbrukerloven er å også tilby godt forbrukervern på kjøp av digitale tjenester som dataspill, noe som lenge har vært mangelfullt. Forbrukerrådet håper denne nye loven dekker det de kaller et «hull» i forbrukervernet.

- Vi håper at videre at konkret lovgivning på området vil føre til at forbrukeren kan gjøre mer opplyste kjøp av digitale ytelser, sier Iversen, og legger til at de håper forbrukerne vil benytte seg av de nye rettighetene sine.

- Vi mistenker at forbrukerne i alt for stor grad aksepterer digitale ytelser som ikke samsvarer med markedsføringen, er halvferdige eller generelt sett er mangelfulle.

Annonse
Publisert 
Andre artikler om emnet
No items found.
Andre artikler

Snart kommer det en ny lov som gir spillere flere rettigheter ved kjøp av uferdige dataspill

Positivt
Negativt
Annonse
Ansvarlig redaktør: Jarle Hrafn Grindhaug
Redaksjonssjef: Erik Fossum
Salg/Sales: sales@pressfire.no
dark mode