- Så nært som du kommer en håndholdt PS3

Vi har prøvd Sonys neste håndholdte!

2. juni 2011 23:11

LONDON (PressFire): Det håndholdte spillmarkedet er blitt kraftig forandret etter at Sony sist lanserte en bærbar spillmaskin. Da PSP kom på markedet i 2004, var det stort sett Nintendo de hadde å tenke på.

Siden den gang har imidlertid Apple spist seg inn på den håndholdte spillarenaen, uten at noen egentlig var helt forberedt på det.



Når Sony til jul lanserer sin nestegenerasjons bærbare spillmaskin, er det med andre ord mye de må ta med i beregningen. Maskinen, som hittil har gått under kodenavnet NGP (kort for next generation portable) ryktes å skulle hete PlayStation Vita når den vises fram for publikum på neste ukes pressekonferanse på spillmessen E3 neste uke.

Et godt grep

PressFire var nylig i London for å se – og prøve – NGP,  som de første her til lands. Vi fikk testet ut en rekke spill: «Uncharted: Golden Abyss», «WipEout 2048», «Super StarDust Delta», «Sound Shapes», «Reality Fighters», «Little Deviants» og «Hustle Kings». Dette er alle spill vi vil skrive mer om fortløpende – først av alt er det imidlertid inntrykkene av maskinen som gjelder.

Først av alt: Maskinen er god å holde i for voksne hender. Størrelsen gjør det mulig å ha et behagelig grep rundt sidene, samtidig som den imponerende grafikken kommer til sin rett på den store skjermen.



For første gang får vi en håndholdt spillopplevelse som kan matche den vi er vant til på større spillkonsoller, både når det kommer til grafikk, spillinnhold og måten man spiller på – med to styrespaker er ikke opplevelsen langt fra den vi er vant til med vanlige håndkontrollere.

Dette er så nært du kommer å spille et spill av PlayStation 3-kaliber på en håndholdt maskin, på de fleste områder. Grafikken er selvsagt ikke like sylskarp, men den er bedre enn noe annet vi har sett på en håndholdt maskin hittil.

Trykkfølsom forside og bakside

En av de store nyhetene med NGP er muligheten til å styre spill både via en trykkfølsom skjerm – men også med en trykkfølsom plate som dekker hele baksiden. I bruk viser dette seg å fungere svært godt, begge flatene framstår som svært responsive. Noen spill, som «Little Deviants», bruker disse funksjonene for alt det er verdt, med egne minispill der du praktisk talt lærer deg å bruke alle maskinens nyvinninger.

De fleste spillmaskiner som introduserer «nye» måter å styre på, kommer gjerne også med spill der nyvinningene går på bekostning av selve spillopplevelsen – litt for ofte presser spillene på deg en klønete gimmick der det gode, gamle kanskje ville fungert best.

Derfor var det befriende å se at vi i for eksempel «Uncharted: Golden Abyss» står fritt til å velge hvordan man skal styre. Du kan for eksempel klatre opp en vegg med den klassiske flikkingen og trykkingen –  men du kan også markere hvilken rute du vil ta på skjermen, så flytter Nathan Drake seg av seg selv.

Vi vil i en artikkel i morgen snakke litt om utfordringene Sony står overfor i dagens håndholdte marked – det er mye å ta tak i her.

- Må skille seg ut

Mens vi var i London, fikk vi imidlertid satt oss ned med nestsjef for Sony Computer Entertainment Europe, Michael Denny, og snakket litt om den nye maskinen.

- Det har skjedd mye fra dere lanserte PSP, til dere nå er klare med NGP. Hva har vært det viktigste for dere i utviklingen av den nye maskinen?

 - Når vi lanserer en ny plattform må vi selv vite at den virkelig er nestegenerasjons sammenlignet med den forrige plattformen. Den må virkelig skille seg ut i forhold, kunne tilby forbrukeren noe nytt og gi dem en ny opplevelse. Det er vårt utgangspunkt, sier Denny.

Han sier de har fulgt nøye med på i hvilken retning konkurrentene – som i dag stort sett består av Nintendo og de siste årene Apple – beveger seg.

- Vi begynner planleggingsstadiet tidlig, og må være veldig klar over konkurransemarkedet vi lanserer oss inn i. Jeg tror vi alle kan være enige om at konkurransemarkedet er ganske annerledes når vi nå lanserer NGP enn da vi lanserte PSP. Vi må derfor være tro mot strategien: At vi er sikre på at vi har et annerledes produkt enn alle de andre konkurrentene har. Og med de tingene vi har vist fram her i dag, tror jeg vi vil ha nettopp det. NGP har definitivt PlayStation-DNAet, på en nestegenerasjonsmåte, og vi tror millionvis av kunder vil lære seg å sette pris på opplevelsen.

- Hva har dere lært av årene med PSP?

 - Vi liker selvfølgelig å lære hele tiden, og PSP var vårt første forsøk på en bærbar plattform. Vi har vært fornøyde med PSP, det er ikke så verst å selge over 50 millioner enheter på første forsøk. Men vi kan alltids lære, og vi håper at folk vil se mer variasjon i spillene, sammenlignet med noen av konsollsøstrene eller -brødrene. I tillegg vil vi by på store, etablerte spillserier, men også satse på nye spillserier.

- Vurderte mange muligheter

- Jeg er selv glad for at dere ikke har satset på håndholdt 3D, slik Nintendo nå har gjort. Hva kommer dette av, storsatsingen Sony har på 3D på PS3 og tv-fronten tatt i betraktning?

 - Vi prøver altså å favne over alt når vi lager ny hardware, og vi vet at en størrelse ikke alltid passer alle. Vi er store fans av 3D i forhold til det vi gjør med våre Bravia-tv-er og på PS3. Da vi så på hvilke egenskaper vi måtte ha på NGP for å matche målsetningen jeg nettopp snakket om, i forhold til å skille seg fra andre med bærbare egenskaper folk er villige til å betale for i vår tid, var vi mer enn fornøyde med det vi endte opp med i NGPen slik den er nå.

- Hadde dere på noe tidspunkt 3D med i vurderingen?

 - Veien fram til en ny plattform er, som du sikkert er klar over, svært lang. Vi vurderer mange forskjellige muligheter og egenskaper, og ender til slutt opp med det tilbudet som best kan matche det målet vi setter oss.

- Som du nevnte, ser dere hele tiden til konkurrentene. Dere har nå implementert touch som en spillmekanisme, samtidig som både Apple og Nintendo satser stort på nettopp dette. Hvordan skal dere skille dere ut her?

 - Mitt svar på det er at vi ikke bare har touch. NGP har også en rekke andre egenskaper som kan gå godt sammen med touch. Ikke bare har vi en trykkfølsom skjerm foran på maskinen, også baksiden er det. Bare der vil touch-opplevelsen skille seg ut. I tillegg har du de tradisjonelle PlayStation-knappene, du kan spille spill med utvidet virkelighet med kameraet, du kan involvere bevegelsessensoren ... jeg tror poenget med NGP er at du har mange muligheter for å spille. Ikke minst skiller maskinen seg ut med den store OLED-skjermen.

- Med denne størrelsen, og de to analoge styrespakene er dette en mye mer akseptabel håndholdt plattform for mer erfarne spillere. Satser dere i større grad på hardcore-markedet denne gangen?

 - Jeg tror jeg kan si meg enig i at maskinen vil appellere sterkere til kjernespillerne, og gi disse større lyst til å spille på en håndholdt. Men vi tror også kan maskinen kan appellere til et bredere publikum, både på grunn av de nye egenskapene og de sosiale funksjonene. Vi tror vi kan fange de klassiske PlayStation-spillerne, samtidig som vi kan nå ut til mer casual spillere.

- Det ble etterhvert en mangel på gode spill til PSP, der flere utviklere prioriterte bort maskinen. Hvordan vil dere sørge for nok utviklerstøtte med NGP?

 - Jeg tror det er en ganske tiltalende plattform for alle utviklere. Sannheten er at vi nå vil ha et system der ute med en kraft som kan sammenlignes med PlayStation 3 sin, med tanke på hva vi kan oppnå i spill – men med utviklingskostnader som er mye nærmere de på PSP. Dette vil nok ikke være tiltrekkende bare for våre egne studioer, men også mange tredjepartsutviklere.

- Med en stadig større bruk av «nettskyen», hvilke muligheter ser dere for dere at en NGP kan ha opp mot PS3, eller mot nettet ellers?

 - Først av alt må jeg si at vi anser NGP for å være en fantastisk maskin, helt for seg selv. Men den er selvfølgelig også en del av PlayStation-familien, og vil ha mulighet til å koble seg til PS3. Blant annet vil man kunne spille «WipeOut» på tvers av NGP og PS3, noe som jeg tror er veldig spennende for mange spillere.

- Det vil jo være lettere å hente ned spill på denne maskinen i forhold til PSP. Hvordan vil dere konkurrere med for eksempel AppStore?

 - I forhold til nedlastbare spill, tror jeg det er viktig at vi har et bredt tilbud med mye forskjellig innhold. Helt fra storspill til mindre minispill. Jeg er sikker på at det også vil være en lang rekke sosiale programmer i tillegg til dette. Vi føler PSN-distribusjonen vil kunne utgjøre et godt tilbud for folk også på NGP.

Bakoverkompatibel

Det ble også demonstrert hvordan NGP vil være bakoverkompatibel med PSP-spill, for eksempel fikk vi prøve PSP-spillet «Resistance: Retribution» på en NGP. Her fungerte spillet da med begge de analoge stikkene, mens man tidligere måtte styre kameraet med pilknappene – en i manges øyne tungvint styringsmåte.

- Hvordan vil dette fungere i praksis, vil dere måtte gi ut spillene på nytt, eller fungerer de originale spillene «ut av boksen»?

 - Alle PSP-spill som er blitt utgitt på PSN vil være tilgjengelig for nedlasting også på NGP. Utviklerne trenger ikke gjøre noe med koden i det hele tatt, og utjevningen i grafikken vil bli gjort automatisk. Det er forbrukerne selv som velger om de vil bruke høyre tommelstikken på NGP, eller pilknappene som på PSP.

- Du kan selvfølgelig laste ned spillene du allerede har kjøpt, her må man da altså ikke kjøpe noe på nytt?

 - Det er helt riktig, har du allerede kjøpt dem, trenger du ikke betale for dem igjen.

- Hva med PS3-innhold fra PSN? Eller annet innhold?

 - Vi har bare bekreftet PSP-innhold så langt, som emuleres på NGP.

- Dere snakket lenge om å gjøre UMD-spill tilgjengelig for folk som kjøpte PSPgo, men her skjedde det lite. Nå som NGP ikke kan lese UMD-disker, har dere noen planer om å gjøre disse spillene tilgjengelig digitalt?

 - Det er noe vi vil fortsette å se på, jeg kan ikke bekrefte noe her. Men det er en mulighet.

Passe størrelse

En av de største utfordringene med PSPgo var at maskinen rett og slett ble for liten for folk med normalt store hender. Med NGP har Sony gått i helt andre retningen, og har laget en maskin som er såpass stor at den ligger godt i hendene.

Styrespakene er passe langt fra hverandre, og det kjennes naturlig å strekke seg til både frontskjermen med tomlene for å trykke på noe der. Også når man skal bruke touchflaten på baksiden, føles det naturlig – man må ikke strekke på fingrene.



Sjefen for produktutvikling i Sony, Shuhei Yoshida, forteller at selskapet har vært gjennom en lang rekke prototyper før de endte på den endelig NGP-modellen.

- Jeg er også enig i at PSPgo ble for liten, selv for japanske hender. Vi har lenge testet ut NGP nå, på en stor gruppe mennesker, og fått tilbakemeldinger fra både japanske jenter og vestlige menn at maksinen føles god i hånda, sier Yoshida til PressFire.

Også Denny er enig i dette:

- Det viktigste i dag er at vi har et nytt system der vi føler at både størrelse og hvordan knappene er plassert virker tiltalende for spillere av alle typer og størrelser.

Snakker ikke om DRM

- Nå som OnLive er på markedet, har dere tenkt å begi dere inn på samme spor med spillstreaming eller lignende tjenester?

 - Tekniske løsninger som generelt er tilgjengelig for publikum er noe som vi selvfølgelig er klar over, og som vi vil se på. Vi har produsert en ny maskin i NGP, som vi mener står godt for seg selv, men som også kan koble seg til andre tjenester med både wifi og 3G – det blir et veldig oppkoblet system - den kobler seg også fint opp mot andre PlayStation-produkter. Utover det, her og nå, tror vi at dette systemet er så bra som det kan bli, og noe som forbrukerne kan glede seg til å få tak i.

NGP-spill vi være mulig å kjøpe på to måter, både via egne minnekort, og via nedlasting fra PlayStation Store.

- Vil disse kjøpsmetodene være koblet sammen på noe vis? Når du for eksempel kjøper en vinylskive om dagen, får du også med en nedlastingskode for mp3-filene. Kommer noe sånt også for NGP-spill, at du eier spillet digitalt uansett hvordan du kjøper det?

- Det er en del av vår DRM-strategi, som vi ikke snakker om per dags dato, avslutter Denny.



Les mer om NGP – og de kommende spillene – her på PressFire i morgen!

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3