Årets plattformspill er ikke fra 1989, det bare ser sånn ut

Og et rollespill overrasket seg til toppen av pallen.

26. desember 2014 15:33

(PressFire.no): 2014 var et fattig år når det kommer til plattformspill – spesielt når vi tenker at vi fremdeles lider av post-«Rayman: Legends»-melankoli etter fjoråret.

De av oss som ikke fikk nok plattformgøy i året som gikk, kjøpte faktisk «Rayman: Legends» på de nye konsollene for en ny runde.

Men det kom faktisk et par gode plattformspill i år også. «Little Big Planet 3» var tidvis det beste i serien, men snubla på oppløpssida. Veteranen «Strider» fikk ikke oppmerksomheten det fortjente, men kom tilbake i en svært solid «metroidvania»-form.

Det var til slutt en hyllest til gamle dager som til slutt vant hjertene våre.

Desto bedre var året når det kom til rollespill. Fantastiske «Divinity: Original Sin» står som en bauta i året som gikk og den etterlengtede oppfølgeren til «Fallout»-opprinnelsen «Wasteland» leverte også varene.

Litt overraskende var «South Park: The Stick of Truth» også en riktig så liten godbit i rollespillsjangeren.

«Dark Souls II» fortjener naturligvis også å bli nevnt. Til slutt var det imidlertid Bioware som stakk av med seieren, som også like overraskende viste gammel form i ny drakt.  

NB! Nederst i saken ser du hvordan vi har gått frem for å kåre våre favorittspill.


Årets beste plattformspill:

Vinner:


«Shovel Knight»

Disse var også med i vurderingen, men nådde ikke helt opp:
«Strider»
«Little Big Planet 3»
«Kirby: Triple Deluxe»
«Donkey Kong Country: Tropical Freeze» 

Såkalte indieutviklere har tilsynelatende lettest for å plukke frukten som ligger hjertet nærmest – spillene man elsket mens man vokste opp.  

Årets beste plattformspill er en kollasj og et kjærlighetsbrev til alt som er godt fra gamle dager: «Megaman», «Metroid», «The Legend of Zelda», «Castlevania» og «Super Mario Bros.» (Treeren, om en skal være spesifikk).

Selv retroestetikken i både piksler og toner er så tro mot svunnen tid at man glemmer seg bort mens man krymper noen tiår i ren nostalgi. Smilet vokser naturligvis tilsvarende.

Og selv om det låner litt av alt, føles det ikke gammeldags. Det har en frisk følelse som det er vanskelig å sette fingeren på.

Om det er supertighte kontrolleren eller om det er fordi det er en ridder utstyrt med en spade vites ikke, men det er noe ved det som gjør at det føles aktuelt selv i 2014.


Årets beste rollespill:

Vinner:


«Dragon Age: Inquisition»

Disse var også med i vurderingen, men nådde ikke helt opp:

«Divinity: Original Sin»
«Dark Souls II»
«Wasteland 2»
«South Park: The Stick of Truth»
«Middle-earth: Shadow of Mordor»
«Child of Light»
«Transistor»

Det gikk ikke helt på skinner forrige gang rollespillgiganten Bioware lagde et spill i «Dragon Age»-serien: «Dragon Age 2» fikk en ganske lunken mottagelse, og høstet mye kritikk fra spillerne som ikke så seg fornøyd med de store forandringene til kampsystemet.

Forventningene til «Inquistion» var dermed ikke superhøye – og på den måten fikk vi en særdeles trivelig overraskelse.

Kvaliteten er skyhøy og sjelden kost, og vår anmelder hadde ingen problemer med å påstå at spillet er vel så bra som verdens mest solgte rollespill, «The Elder Scrolls V: Skyrim».

For Bioware hadde ikke bare spikket på kampsystemet så det nok en gang kan appellere til både vante spillere så vel som nybegynnere.

Spillstudioet, som har superserien «Mass Effect»-serien på vitnemålet, har med «Inquisition» også klart å lage en dyp og spennende verden full av historier og skjebner som ofte er knyttet til din rollefigur, på en eller annen måte.

Det er ikke bare godnatt-historier du snubler over. Det er sult, krig og faenskap – og du sitter midt i smørøyet av hele dritten.

Det noe uvante perspektivet er interessant. At man spiller som en spesielt utvalgt med ukjente krefter er absolutt ikke noe nytt i rollespillsjangeren, men å bruke denne posisjonen, som har en religiøs sammenheng, til politisk spill og intrigemakeri føles rått og ekte, og det er lett å la makten gå seg til hodet.

Å måtte krangle litt med seg selv internt, mellom sitt eget maktbegjær og samvittighet, om hvordan man skal gå frem vitner om akkurat hvilket inntrykk dette spillet gir.

Hvordan har vi kåret de beste spillene fra 2014?

- Først inviterte vi alle spillanmelderne i PressFire fra 2014-rekka, cirka 20, til å stemme på sine favoritter fra året som har gått, fordelt på de ulike sjangerne.

- Etter en opptelling satt vi, med noen få unntak, igjen med en vinner i hver klasse. I noen få kategorier var det imidlertid så jevnt at det måtte en ekstra debatt/krangel til for å kåre en seiersherre.

- Vinnerne av hver kategori var naturlig nok også kandidater til å stikke av med den aller gjeveste prisen: Årets beste fra 2014. Akkurat den kåringen runder vi av med, på nyttårsaften.

- Frem til da skal vi på daglig basis presentere enda flere av våre favorittspill fra året som har gått. Du finner alle spillkåringene våre samlet her.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3