I et intervju med videogamer, har Suck Punch!-sjefen Brian Fleming uttalt seg om erfaringene med å utvikle til PS3. Ifølge Fleming er det helt utrolig hvor mye maskinen klarer å håndtere.
- Det er helt sinnsykt hvor mye vi har klart å få ut av den og det er helt vilt hvor mye mer vi kommer til å få ut av den, sier han, og omtaler kjernene i Cell-prosessoren for monstre.
Fleming forteller videre at de flytter mer og mer arbeid over på de syv kjernene i Cell-prosessoren.
- Du må flytte mer og mer ting over der. Vi har etterbehandlingsgrafikk som behandles der. Vi har både partikkel-, kollisjons- og fysikkberegning som foregår der. De er utrolige.
Men det er ikke alle utviklere som har lært seg å sette pris på de syv kjernene i Cell-prosessoren. Det har vært en kjent ting at det er en utfordring å utnytte PlayStation 3-maskinens rå kraft.
Det har gjort at spill som kommer på flere konsoller som oftest ser best ut på Xbox 360.
Blant annet har Gabe Newell fra Valve ved flere anledninger åpent kritisert PS3-arkitekturen og sa til MCV i 2007 at «PS3 er en katastrofe på flere nivåer». Derfor var overraskelsen ekstra stor når Newell gikk på scenen under Sonys pressekonferanse under E3 i forrige uke og annonserte at ikke bare kommer «Portal 2» til PS3, men også at det blir den beste konsollversjonen.
De to siste årene har eksklusive PS3-titler som «Killzone 3» og «Uncharted 2: Among Thieves» vist at maskinen har enormt potensial hvis utviklerne tar seg bry med å sette seg inn i arkitekturen.
«inFAMOUS 2» ble også offisielt annonsert under E3 i og skal ha handling i en by inspirert av New Orleans. Spillet skal etter planen slippes eksklusivt for PS3 i løpet av 2011.
Se annonseringstraileren til «inFAMOUS 2» her: