
(PressFire.no): Oculus har vært i litt hardt vær siden lanseringen av sine VR-briller, Rift.
Først var det problemer med å få sendt ut til alle som hadde bestilt, så ble det klart at de var langt mer aggressive enn de ga uttrykk for når det kom til å låse vekk innhold i sin egen butikk, og de har gått langt i å blokkere forsøk på å åpne opp for det.
Flere mener at Oculus’ tilnærming til eksklusivitet, at spill kjøpt på Oculus Store ikke kan spilles på andre VR-sett, fragmenterer markedet.
Blant annet har Valve-sjef Gabe Newell gått ut og sagt at eksklusivitet ikke er en god idé, etter at Oculus visstnok prøvde å kjøpe «Serious Sam»-eksklusivitet for «a shit ton of money».
- Skjønner det er kjipt
Nå tar Oculus-gründer Luckey Palmer palmebladet fra sin munn og forsvarer eksklusiviteten.
- Jeg skjønner at det er kjipt for noen nå der de har lyst til å spille et spill og ikke får det til akkurat nå. I realiteten betyr det ikke at det er dårlig for VR-industrien, at det fragmenterer den, eller at det ikke er den riktige måten å gjøre det på, sier han til TechCrunch.
Han sier videre at Oculus Studio-spillene og -opplevelsene fortsatt kommer til å være eksklusive til Oculus Store og plattformen deres – ikke veldig kontroversielt, all den tid det er de selv som har lagd det – men at de ikke alltid krever full eksklusivitet for prosjekter de er med og finansierer.
- Noen ganger kommer utviklerne til oss og sier «hei, vi trenger hjelp til å gjøre ferdig spillet vårt» eller «vi trenger å gjøre spillet større og bedre».
Sony gjør det samme?
Han peker også til Sony og PlayStation VR for å illustrere at Oculus ikke er de eneste som driver med eksklusivitetsavtaler innenfor VR-landskapet.
Enn så lenge er Sony de eneste som har vist frem et VR-produkt til konsoller.
- Du ser at Sony investerer i innholdet deres på den samme måten. De ønsker at ting skal dra best mulig nytte av deres egenskaper. Og over tid så er det slik VR-industrien kommer til å gå frem. Både kortsiktig og langsiktig, så er det en bra ting.