- OnLive blir først mulig i 2013

Crytek-grunnlegger mener streaming av spill avhenger av bedre bredbånd, og forteller at hans eget selskap også har forsket på den samme teknologien.

3. april 2009 08:00

Cevat Yerli, grunnlegger og sjef i spillselskapet Crytek, sier i et intervju med Gamesindustry.biz at OnLive byr på spennende tenkning men tviler på at dette vil fungere i praksis.

Crytek gjorde selv undersøkelser rundt realitetene ved streaming av spill, men avblåste videre jobbing med dette i 2007, etter to års arbeid.

Les også: Vil OnLive forandre spillindustrien?

- DAGENS INTERNETT ER FOR DÅRLIG

Yerli berømmer OnLive for å ha brakt noe nytt til bordet i forhold til hvordan de har presentert produktet sitt, men tviler på at bredbåndskapasiteten anno 2009 er klar for å la spillere hente det innholdet de er ute etter via Internett – og spille uten konsoll eller PC.

- Vi gjorde vår research i 2005 rundt dette, men stoppet rundt 2007 fordi vi hadde våre tvil rundt det økonomiske. Men det var i en periode da bredbånd var dyrere, sier Yerli i intervjuet med Gamesindustry.biz.

Les også: CryEngine 3 ga GDC hakeslipp.
Les også: Crytek kjøper Free Radical-studioet.

- Vi så at innen 2013-2015, gjennom utviklingen av bredbånd og mottakere i hjem verden rundt, vil dette være mer levekraftig da.

Hovedproblemet i dag er, i følge Yerli, at man må lene seg på en teknologi som ikke kan garantere en silkemyk spillopplevelse per i dag.

- Det krever ikke mye å lage en videobasert renderer, men det du trenger er den rette infrastrukturen som er langt unna den teknologien vi har, mer som den teknologien kabelnettoperatører og kommunikasjonsnettverk benytter seg av.

Han understreker at Crytek ikke samarbeider med OnLive, noe man kanskje kunne få inntrykk av gjennom sakene som ble lagd fra GDC der OnLive ble vist frem for første gang. Der var nemlig det Crytek-utviklede spillet «Crysis» en av titlene man kunne teste.

- Vi er ikke involvert, vi tillot bare at Crysis ble testet på systemet. Det vil bli interessant å se hva som skjer i møtet med millioner av brukere, avslutter Cevat Yerli.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3