Den franske spillgiganten slipper det neste spillet i sin bestselgerserie denne uken. «Assassin’s Creed: Brotherhood» er ute i butikkene torsdag den 18. november. I sommer uttalte Jean-Francois Boivin, produsent bak disse spillene, at man planla å legge serien på is til neste år. For å samle krefter og få nye idéer.
Jean-Francois Boivin serverte et interessant, vegetabilsk bilde for å illustrere poenget sitt i et intervju med Eurogamer fra juli i år.
- Ærlig talt tror jeg det vil være en fordel for alle, men business kan komme inn i bildet og overstyre alt jeg forteller fordi når alt kommer til alt handler det meste om business. Jeg tror denne lisensen trenger en pustepause, sa Boivin.
- Man kan ikke pløye en åker hvert år. Én gang hvert tredje år, eller noe sånt, må man la den hvile. Du må la mineralene få trekke tilbake i jorda. Jeg tror det er på samme måte med en hver merkevare, fortsetter han.
- Jeg tror ikke det kommer et Assassin’s Creed i 2011. Jeg tror vi trenger å la serien hvile litt og virkelig fokusere på noe nytt og spennende til neste gang. Dette («Brotherhood») er slutten på historien om Ezio.
I forbindelse med at Ubisoft-sjef Yves Guillemot fortalte om selskapets økonomi i går, røper han at det likevel vil dukke opp et nytt Assassin’s Creed til neste år.
Han ville ikke ut med ytterligere detaljer rundt hva dette spillet blir, men Ubisoft-kollega Alain Martinez hintet om at det kan komme detaljer rundt det neste Assassin’s Creed om få uker.
- Kanskje kan vi snakke om hva slags produkt vi har på gang etter jul, i januar, sa Martinez ifølge Eurogamer.
Etter at det første «Assassin’s Creed» ble lansert høsten 2007, ble Ubisofts salgsmål raskt overgått. Per april 2009 hadde det første spillet solgt 8 millioner eksemplarer.
Oppfølgeren, som kom ut i november i fjor, har solgt like mye. Disse to titlene er blant de mestselgende på PlayStation 3 og Xbox 360.
Den største nyheten i «Assassin’s Creed: Brotherhood» er at spillet blir utstyrt med en flerspillerdel. Du får, i rollen som Ezio, innta Roma og tar snikmyrdingen til nye høyder.
- Roma er den største byen vi har laget i et «Assassin’s Creed»-spill og er over dobbelt så stor som Firenze, i tillegg til at den generelt er mer kompleks. Og utfordringen kom som følge av alle detaljene og variasjonene i landskapet, fortalte utviklerne til PressFire da vi møtte dem i Italias hovedstad denne høsten.
- I Venezia hadde du mange detaljer - men også kanalene som er «tomme» områder dekket av vann. I Firenze hadde du mange utskjæringer fra renessansen, men i Roma har du både renessansens størrelse og detaljer, samt romerske ruiner i tillegg.
- Som følge av dette har vi forbedret spillmotoren til å være mer effektiv. Etter «Assassin’s Creed II» har vi utviklet teknikker for å kunne gjøre «mer med mindre» fordi vi støtte på minneproblemer på grunn av Romas størrelse. Vi har også forbedret andre elementer med motoren som gjør at grafikken flyter bedre, fortalte spillets art director, Mohamed Gambouz.
«Assassin's Creed: Brotherhood» lanseres til PlayStation 3 og Xbox 360 den 18. november. PC-utgaven er ikke ventet før tidlig til neste år. Se den ferske lanseringstraileren med fokus på flerspillerdelen: