«Norske» Playfish jobber med stor EA-tittel

Etter at EA overraskende nok bladde opp 300 millioner dollar for å kjøpe Playfish i november, har det vært stille rundt hvilke prosjekter de jobber med. Helt til nå.

2. februar 2010 17:20

Playfish har spesialisert seg på sosiale spill av typen du finner på Facebook og lignende. Med oppkjøpet av firmaet signaliserte EA en dreining av fokus og en økt satsning på nettopp slike sosiale spill.

Les også: EA sparker 1500 og kjøper «norsk» utvikler.

Playfish ble startet i 2007 med norske gründere på laget og har hovedkontoret i London. Fra åtte ansatte i starten i starten teller nå spillselskapet over 120. 11 av dem holder til i Tromsø.

Nå uttaler en av toppsjefene, Kristian Segerstråle, seg om et nytt spillprosjekt de er i full gang med, der man bruker en kjent EA-merkevare. I tillegg kaster han for første gang lys over hvorfor man valgte å få inn en så stor eier.

- Sosiale spill som en industri har vokst ganske raskt, men det betyr også at den må vokse opp temmelig fort. Jeg tror man vil se en modning i løpet av de neste seks til 12 månedene, sier Segerstråle til Washington Post.

Samtidig nevner han at selskapet er i gang med å lage sitt første sosiale spill basert på en av de tunge EA-lisensene. Og dette spillet skal ut i løpet av året, røper han.

STRATEGISK HAMSKIFTE?

Kristian Segerstråle spår videre at de spillutviklerne som vil «klare seg» i et marked i endring, er de som evner å omfavne flere plattformer som Facebook, iPhone og andre mobile plattformer - og levere gode spillopplevelser til disse formatene.

I den sammenheng sier han at EA-oppkjøpet var essensielt for Playfish med tanke på videre vekst.

- Etter hvert som vi gjorde fremskritt med EA-samtalene, ble det raskt klart at dette ville være en unik mulighet til å akselerere tempoet i vår vekst og bygge en milliard-dollar-forretning raskere, forteller Segerstråle til Washington Post.

Det store spørsmålet i denne sammenheng blir likevel hva Playfish jobber med av EAs tungvekterlisenser? Command & Conquer leder ryktebørsen per i dag.

Se også: Ferske skjermbilder fra «Command & Conquer 4».

I et intevju som Kotaku gjorde med EA-sjefen John Riccitiello i fjor høst, fortalte han nemlig at fremtiden for denne PC-strategispillserien kan være på de digitale plattformene - og at man kom til å måtte tenke helt nytt.

- Vi har kommet til et punkt der man kan se partiklene rundt individuelle granateksplosjoner på innsiden av rom hvor vinduene knuses. Dette var aldri det som gjorde RTS (sanntidsstrategispill - journ.merk.) bra.

- Dette var bare pynt på toppen av en veldig tradisjonell spillmekanikk. Fra da Red Alert og Starcraft på en måte definerte denne sjangeren, har den ikke utviklet seg, sa Riccitiello til Kotaku.

Han gikk også så langt som å nevne hva Playfish, som de på dette tidspunktet nettopp hadde kjøpt, kunne gjøre med en slik type spill som Command & Conquer. I samme åndedrag hintet han om at en «fundamental forandring» var veien å gå for RTS-sjangeren.

EA lovte i forbindelse med annonseringen av «Command & Conquer 4: Tiberian Twilight» at spillet vil avsløre Kanes motiver og sette et punktum for striden etter 15 år og 30 millioner solgte spill.


«Command & Conquer 4: Tiberian Twilight» slippes på PC snart, nærmere bestemt 18. mars.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3