Neste «Command & Conquer» skal ha BioWare-kvalitet

Vil bringe en fengslende historie til strategispillopplevelsen.

25. februar 2012 12:56

(PressFire.no): På senhøsten ble det klart at «Command & Conquer: Generals 2» er på vei, og at det utvikles av BioWare.

Det vil si, det er ikke av folka bak «Mass Effect», «Dragon Age» og «Star Wars: The Old Republic» som nå sitter og hamrer ut kode for strategispillet. Det er snarere et ferskt studio tidligere kjent som Victory Games, som nå hendig nok har fått navnet BioWare Victory, som står for utviklingen.

I samtale med BioWare-grunnleggerne Ray Muzyka og Greg Zeschuk, tok Kotaku opp temaet som både vi og andre allerede har spurt oss selv: Hvorfor skal vi se på «Command & Conquer: Generals 2» som et BioWare-spill? Er det noe mer til det enn navnet?

- Fengslende historie

Om enn i generelle ordelag, fortalte BioWare-gründerne at dette spillet definitivt vil ha noe BioWaresque over seg.

- Vi ønsker å gi BioWare-kvalitet til spillet, og bringe en fengslende historie til denne type sanntids-strategiopplevelse, sier Muzyka.

Historien ser ut til å ta oss med til en nær fremtid som er herjet av langvarig krig. Verdens overhoder blir offer for et terroristangrep idet de skulle signere en fredsavtale, og verden blir nok en gang slynget ut i krig og kaos.

Det originale «Command & Conquer: Generals» fra 2003 er et av spillene i serien som har blitt best mottatt siden starten i 1995.

I det siste har vi derimot ikke blitt nevneverdig imponert over hvor EA har tatt serien. «Command & Conquer: Red Alert 3» fra 2008 og «Command & Conquer 4: Tiberian Twilight» 2010 delte vi ut henholdsvis tre og to triste øyne på terningen.

«Baldur's Gate»-kamper inspirert av C&C

Men kanskje kan BioWare ta ansvar, nå som utviklingen er under deres paraply.

- Vi ser en interessant mulighet til å legge inn mer historie. Det er en mulighet til innovasjon, og til å gi folk mer, sier Muzyka.

Verken han eller Zeschuk jobber direkte med utvikling fra dag til dag, der de holder topposisjoner i selskapet, men deres visjoner skal likevel veilede prosjektene. Og det virker ikke som om det er helt ut av det blå at de skulle ha noen visjoner for den klassiske strategispillserien:

- Det første «Command & Conquer» er det første spillet vi spilte i kjelleren da vi strengt tatt skulle arbeidet med BioWare, sier Zeschuk.

Det viste seg i prosjektene deres, skal vi tro Muzyka.

- Hvis du ser på kampmekanikken i «Baldur’s Gate», vil du oppdage at det var veldig inspirert av RTS-mekanikk, sier han.

Om det virkelig blir noe BioWare-magi i det kommende spillet, eller det til syvende og sist bare er det velkjente merkenavnet som knytter utviklerne til dem, gjenstår å se.

«Command & Conquer: Generals 2», som kjører på den kraftige «Battlefield 3»-motoren Frostbite 2, kommer eksklusivt til PC i 2013.

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3