Nå er også «A Link to the Past» portet til PC

Fansen gikk manuelt gjennom kildekoden.

1. februar 2023 13:18

​(PressFire.no): Vi har tidligere skrevet om fan-prosjekter som har tatt eksisterende konsollspill, som «Super Mario 64» og «Ocarina of Time», og lagd egne PC-versjoner.

Spillene blir ikke emulert slik vi er vant til fra før, men kjører rett på datamaskinen (eller andre plattformer).

Porteringene ble til ved at fansen studerte måten spillet fungerer på, og så metodisk gått gjennom og produsert ny kode som kan leses av moderne datamaskiner og som produserer originalspillet når den kompileres.

En visualisering av hva som er gjort.

Men med en kildekode i hånda kan man så porte spillet over til andre plattformer uten å måtte emulere den opprinnelige konsollen.

Det siste spillet som har fått denne overhalingen er «The Legend of Zelda: A Link to the Past» til Super Nintendo, der 17 utviklere (ledet av xander-haj) har produsert 80 000 linjer kode skrevet i programmeringsspråket C.

Resultatet kan være helt nye funksjoner og muligheter: «Super Mario 64» fikk en PC-utgave som støttet høyere oppløsning og moderne funksjoner som ray tracing. Nye baner ble lagt til, modeller oppdatert og spillet ble portet til maskiner som Nintendo DSi og 3DS.

For «Link to the Past» har det resultert i støtte for widescreen, langt kjappere lastetider og overganger mellom skjermbilder og scener, i tillegg til at man nå kan veksle mellom våpen med L- og R-knappene.

https://www.youtube.com/watch?v=xctizwBntag

Spillet har også fått støtte for flere moderne synth-varianter, som resulterer i høyere kvalitet på musikk og lydeffekter:

https://www.youtube.com/watch?v=NoePLIaJ_0M

Hele konseptet med å lage en ny kildekode for spill er fortsatt i en slags rettsmessig gråsone. Det er helt lov å studere kode og foreta såkalt «reverse engineering», en slags omvendt utvikling, men spillene inneholder figurer og grafikk som er opphavsbeskyttet.

Akkurat «Link to the Past»-prosjektet forsøker å omgå denne problematikken ved å ikke ha med noen assets fra spillet i det hele tatt, men krever at spillerne selv stiller med selve spillfilene (en «ROM»).

Hei! Vi trenger din hjelp - om du liker å lese spillstoffet vårt her, vurder gjerne å hjelpe oss direkte på Patreon, så kan vi fortsette med det. Takk <3